صادره به تاریخ، صادره در تاریخ، تاریخ صدور:
طیف گسترده ای از فیلم های ایرانی در سال گذشته توجه تماشاگران فرانسوی را به خود جلب کرده است که مشتاق نگاه کردن به جامعه ای غیرقابل دسترس هستند. قوت این پیشنهادها نشان می دهد که چگونه دوران طلایی تولید فیلم در میان رکود سیاسی جمهوری اسلامی شکوفا می شود.
در یک تعقیب و گریز نفس گیر در خیابان های خلوت پیچ و خم مانند تهران، یک افسر پلیس یک دلال پا را تعقیب می کند که خود را در یک میکسر بتن می بیند. این اوج فیلم «قانون تهران» سعید روستایی است، فیلمی که دیالوگ های دیوانه وار شخصیت های پرحرف و مقاومت ناپذیر آن و محبوب ترین موج فیلم های ایرانی که در یک سال گذشته فیلمسازان فرانسوی را تسخیر کرده اند - با بیش از 150000 بلیت. پس از انتشار در ماه جولای فروخته شد.
عسل باقری، کارشناس سینمای ایران در دانشگاه سرگی پاریس گفت: این نوع موفقیت در سینماهای فرانسه برای یک فیلم ایرانی «20 سال پیش غیرقابل تصور بود».
قانون تهران تنها فیلم ایرانی است که اخیراً سروصدا کرده است. عفو، بیوه ای در 30 سالگی که تلاش می کند تا حقیقت اعدام شوهرش را برای جنایتی که مرتکب نشده است، کشف کند. «بدون شر»، چهار داستان مختلف درباره مجازات اعدام را به هم متصل می کند. و "قهرمان" مردی که به دلیل عدم پرداخت بدهی مالی و تلاش ناامیدانه برای فرار به زندان افتاد.
«این فیلمها یک رئالیسم اجتماعی خاص را نشان میدهند. باقری گفت: آنها در تصویری که از افراد محاصره شده در جامعهای که بین خواستههای سنت و مدرنیته گیر کردهاند، بسیار متواضع هستند. و فرانسوی ها بسیار کنجکاو هستند که ببینند زندگی روزمره در ایران چگونه است. رسانه ها عملاً این جنبه را نشان نمی دهند، در حالی که در حال حاضر سفر به ایران دشوار است.
این سبک واقع گرایانه به سختی پیشرفت جدیدی در سینمای ایران است - اما برای مدت طولانی، جشنواره های فیلم و توزیع کنندگان بین المللی علاقه چندانی نشان نمی دادند.
باقری توضیح داد: بعد از انقلاب ایران در سال 1979، دنیای سینما نمی خواست درباره ایران بشنوند. «مردم فکر می کردند جمهوری اسلامی دوام نمی آورد [1980-88] جنگ عراق و ایران و این سینمای ایران آن دوران زیاد دوام نخواهد آورد.»
اما حکومت دینی ایران درگیری وحشیانه صدام حسین با عراق را تحمل کرد - در حالی که سینمای ایران به شکوفایی خود ادامه داد. سپس عباس کیارستمی آمد و با پرتره های ظریف زندگی روزمره اش - به ویژه با سه گانه کوکر از سال 1987 تا 1994 - توجه سینمادوستان خارجی را به خود جلب کرد.
باهری گفت: «سبک کیارستمی ظریف و شاعرانه بود - او مسائل شخصی و فلسفی را با طنین جهانی بررسی می کرد که هیچ ربطی به مبارزات ژئوپلیتیکی ندارد. «توزیعکنندگان خارجی به کار او علاقه نشان دادند زیرا فیلمهایی را میخواستند که شامل کالیشنیکف نباشد. آنها خواهان نوعی سینمایی بودند که ایران را بسیار متفاوت از آنچه در اخبار خواهیم دید به تصویر بکشد.»
سوپراستار عسگر فرهادی
اما در حالی که کیارستمی از تحسین مشتاقان منتقدان برخوردار بود، جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن را در سال 1997 برای طعم و مزه گیلاس دریافت کرد، مردی میانسال که در حومه تاریک تهران به دنبال کسی است که بتواند پس از خودکشی او را دفن کند. - سبک آرام و متمایز هنری خانه او نتوانست به مخاطبان انبوه در غرب دست یابد.
حضور عسگر فرهادی - کارگردان فیلم پرفروش «قهرمان» امسال برای سینمای ایران برای دستیابی به موفقیت مردمی در فرانسه ضروری بود. فیلم جدایی او در سال 2011، درباره عواقب جدایی یک زوج طبقه متوسط در تهران، موجی را در فرانسه و دنیای انگلیسی زبان برانگیخت - برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی در سال آینده.
باقری گفت: فیلم های ایرانی از این پس در جشنواره های بین المللی حضور پررنگی دارند. میبینید که بقیه جهان به ایران علاقه دارند که پشت سر تیترها قرار دارد، ایران که فرهادی آن را روی پرده بزرگ نمایش میدهد: کشوری که با تضادهای خودش تکان خورده است، بله - اما همچنین مکانی مدرن، جوان و پویا. "
بنابراین، بازاریابی سینمای ایران در طول یک دهه اخیر تغییر کرده است. باقری گفت: شرکت های مستقل بزرگ تری وارد عرصه شده اند. بسیاری از شرکتهای ایرانی هماکنون توسط شرکتهای خارجی تولید میشوند مانند شرکت فرانسوی Français Memento که بخشی از تولید «گذشته» فرهادی را در سال 2013 مدیریت کرد. اخیراً این کارگردان مشهور مجبور شد برای پستولید فیلم به فرانسه بیاید. قهرمان" - اما افسوس که همه گیری کووید-19 برنامه های او را مختل کرد.
تعداد فزاینده ای از کارگردانان ایرانی به دنبال شریک در خارج از کشور هستند. اول، به این دلیل که بحران عمیق اقتصادی در ایران سرمایه گذاری در پروژه های فیلم داخلی را پیچیده می کند. باقری گفت: دوم، به این دلیل که یک تهیه کننده خارجی "شانس شما را برای اکران فیلمتان در جشنواره بین المللی افزایش می دهد و در عین حال به شما اجازه می دهد از سانسوری که سینمای ایران را نگران می کند فرار کنید."
شرکت های فرانسوی نیز از رشد فیلم های ایرانی بهره می برند، زیرا حقوق آنها در بازار بین المللی نسبتاً ارزان است.
باقری با یادآوری دورانی که کارگردانان ایرانی تنها در صورت سودآوری فیلم، دستمزد دریافت می کردند، گفت: ما راه زیادی را پیموده ایم. «جامعه بینالمللی فیلم مدتهاست که میدانست سینمای ایران مخزن عظیمی از استعداد است. و ارزش پایین پول ایران به این معنی است که ساخت فیلم های او ارزان است - اگرچه می دانیم که آنها در بین تماشاگران بین المللی خوب عمل می کنند.
ناظران دیگر آنچه را تجاری سازی سینمای ایران می دانند و کارگردانانی که خود را در کانون توجه قرار می دهند و مجبور به ایفای نقش نمایندگان مردم ایران می دانند، محکوم کرده اند.
باقری گفت، با این حال، با وجود چندین عنصر «توریستی» که اینجا و آنجا مخاطبان خارجی را هدف گرفته اند، تقاضا برای مخاطب بین المللی و به رسمیت شناخته شدن از اصالت سینمای ایران کم نکرده است.
فیلمهایی که هماکنون در فرانسه اکران میشوند، تنها بخش کوچکی از حجم عظیم فیلمهای تولید شده در ایران را نشان میدهند. حفاری تخمین زد که نزدیک به 200 فیلم در سال 2019 قبل از شیوع بیماری همه گیر تولید شد. او گفت: «بسیاری از فیلمهای جذاب به اندازه کافی مورد توجه قرار نمیگیرند.
بنابراین به نظر می رسد که ظهور خارق العاده سینمای ایران در فرانسه می تواند از این هم فراتر رود.
این مقاله از اصل به فرانسوی ترجمه شده است.
[ad_2]
مقالات مشابه
- برکلی مطالعه: تظاهرات در مینیاپولیس کشور ریشه در سیستماتیک نژادی مسائل
- حمداک، نخست وزیر سودان در یک سخنرانی تلویزیونی استعفای خود را اعلام کرد
- Astros walk over Angels in a slog
- معترضان در L. A. سرنگونی مجسمه Junipero Serra که با کمک استعمار کالیفرنیا
- اصلاحات متعهد حکومت به پایان رسید به عنوان تظاهرات پیروزی پیروزی در جنوب کالیفرنیا
- بسته بندی اصولی
- دیوان عالی کشور رد چالش به کالیفرنیا محدودیت در خدمات کلیسا
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- کسب و کار صبر در بال به عنوان LA شهرستان با احتیاط طرح تدریجی بازگشایی
- ژان مارک والیس، کارگردان «کلاب خریداران دالاس»، «دروغهای کوچک بزرگ» در سن 58 سالگی درگذشت.