شرایط تخلیه ملک تجاری با وکیل ملکی

از آنجا که درموارد مختلف و برای دعاوی مختلف تخلیه ملک تجاری قوانین مختلفی وجود دارد بنابراین اولین قدم آگاهی ا

توسط AKHBAREBARTAAAR در 4 آبان 1400

از آنجا که درموارد مختلف و برای دعاوی مختلف تخلیه ملک تجاری قوانین مختلفی وجود دارد بنابراین اولین قدم آگاهی از شرایط و قوانین حاکم است. شاید این مورد یکی از مهم‌ترین دلایل لزوم مراجعه به وکیل امور ملکی در دعاوی تخلیه ملک تجاری است.

قوانین مرتبط با موجر و مستاجر اماکن تجاری و نقش وکیل متخصص ملکی در آن

سابقه وضع قوانین در رابطه با موجر (صاحب ملک یا نماینده قانونی وی) و مستاجر به چند دوره برمی‌گردد. اولین قانون مربوط به سال 1356 است، سپس قوانین در سال1362 و 1376 وضع شد. اما مقرراتی پیرامون اجاره در قانون مدنی نیز آمده است.

اهمیت این سال‌ها در این است که باتوجه به رابطه و عقد قرارداد اجاره که مربوط به کدام سال باشد قوانین نیز متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال قانون مصوب ۱۳۵۶ در مورد اجاره محل کسب و تجارت معتبر و حاکم است و برای اجاره یک واحد مسکونی قوانین وضع شده در سال 1362 مدنظر گرفته می‌شود.

برای این‌که بدانید دقیقا کدام قوانین برای مورد شما موضوعیت دارد، بهتر است وکیل امور ملکی متخصصی را در نظر گرفته و با وی مشورت نمایید.

تخلیه ملک تجاری به درخواست مستاجر در موارد زیر صورت می‌گیرد:

براساس ماده 13 در قانون مصوب سال 1356 مستاجر در موارد زیر می‌تواند درخواست تخلیه ملک را بدهد.  

  • اول اینکه مهلت اجاره تمام شده ولی موجر حاضر به پرداخت پول مستاجر نباشد. درحالی‌که مستاجر قصد تخلیه ملک را دارد. در این صورت مستاجر می‌تواند نسبت به اقامه دعوا با مراجعه به بهترین وکیل املاک اقدام نماید.
  • مورد بعدی این‌که مستاجر حکم فسخ قرارداد اجاره را گرفته اما صاحب ملک و موجر از تحویل ملک و فسخ خودداری می کند. 

بهتر است برای این‌که در این دعاوی تخصصی ملکی به نتیجه مطلوب خود برسید، حتما به بهترین وکیل امور ملکی مراجعه و کار را به وی بسپارید.

در صورتی که مستاجر بخواهد ملک را تحویل موجر بدهد، اما وی از گرفتن آن امتناع نماید، در این صورت مستاجر یا وکیل ملکی به نمایندگی از طرف وی برای موجر اظهارنامه می‌فرستد با این مضمون که برای تحویل ملک مورد اجاره حاضر شود.

آنچه که وکیل امور ملکی متخصص به شما خواهد گفت این است که درصورتی که مالک حتی با دیدن اظهارنامه و ظرف مدت 5 روز، نیز حاضر به تحویل گرفتن ملک نشود، در این صورت مستاجر می‌تواند براساس ماده 13 قانون مستاجر و موجر مصوب سال 56، به دادگاه محل وقوع ملک مراجعه کرده و با تحویل ادله مناسب، تخلیه کامل مورد اجاره را از دادگاه بخواهد.

مورادی که موجر می‌تواند نسبت به اقامه دعوا توسط وکیل ملکی اقدام کنند

  • چنانچه در اجاره‌نامه ذکر شده باشد که مستاجر حق انتقال ملک تجاری را به دیگری نخواهد داشت اما این اتفاق بیفتد در این صورت موجر می‌تواند اقامه دعوا برای الزام به تخلیه ملک تجاری نماید.
  • مورد دیگری که گاهی پیش می‌آید و موجب می‌شود موجر اقدام به طرح دعوا برای تخلیه ملک تجاری نماید این است که مالک از همان ابتدا ملک را به جهت پیشه و حرفه مستاجر به وی اجاره داده. ولی مستاجر به شغل دیگر در آن ملک مشغول شود.
  • سومین مورد اینکه مالک ی‌تواند درصورتی که مستاجر در ملک تعدی و تصرف کرده باشد از آن‌ها شکایت و اقدام به طرح دعوا نماید.
  • مورد آخر پرداخت نکردن اجاره بها توسط مستاجر است.

چه زمانی نیاز به وکیل ملکی متخصص داریم؟

موارد مطروحه در مورد تخلیه ملک تجاری بسیارزیاد است و شما نیاز دارید تا حتما از وکیل امور ملکی متخصص بهره‌مند شوید. استفاده نکردن شما از وکیل املاک باعث ایجاد دردسر برای دوطرف می‌شود. به عبارت دیگر باید بدانید که صرفا با خواندن متن قانون موجر یا مستاجر نمی‌توانند از حقوق خود مطلع شوند. هرکدام از طرفین دعوا نیاز دارد تا با مشورت با وکیل متخصص دعاوی ملکی از حقوق خود مطلع شود.

به عنوان مثال قوانین مصوب سال 56 یا 76 هرکدام پیچیدگی‌های قانونی خود را دارد که حتی وکلای متخصص نیز باید در مورد آن مطالعه و تجربه زیادی داشته باشند. نکته بسیار مهمی که باید مد نظر داشته باشید و مشورت با وکیل امور ملکی متخصص به شما دراین زمینه کمک خواهد کرد این است که در تخلیه اماکن تجاری بسته به اینکه قرارداد در چه زمانی بسته شده باشد، و این‌که چه قانونی حاکم باشد، دلایلف شرایط و مراحل تخلیه ملک تجاری نیز متفاوت خواهد بود. 

بنابراین شما می‌توانید با مراجعه به بهترین وکیل ملکی در تهران یا شهر محل سکونت خود و پرداخت هزینه وکیل امور ملکی، به راحتی مراحل اقامه دعوا را به تخصص و تجربه وی سپرده و به بهترین نتیجه برسید. هزینه وکیل امور ملکی نیز بسته به موضوع و شرایط شما متفاوت خواهد بود، اما هرچه که باشد مراجعه به وکیل متخصص املاک به نفع شما خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

https://www.telexiran.com/news/128885/%D8%AF%D8%B9%D8%A7%D9%88%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%A8%D9%88%D8%B7-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B1-%D9%85%D9%84%DA%A9%DB%8C-%D9%88-%D9%86%D9%82%D8%B4-%D9%88%DA%A9%DB%8C%D9%84-%D9%85%D9%84%DA%A9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D9%86-%D9%87%D8%A7

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن