پس از اولین نمایش خود در جشنواره کن در اوایل سال جاری، فیلم هیجان انگیز مهاجر حیدر رشید "اروپا" به عنوان نامزد عراقی برای بهترین فیلم بلند بین المللی در اسکار آتی انتخاب شد. FRANCE 24 با کارگردان ایتالیایی-عراقی درباره بحران انسانی در مرزهای اروپا و امیدهای او به نمایندگی از عراق در اسکار صحبت کرد.
یک تریلر به موقع و مهیج، اروپا تصویری واضح از مصیبت تجربه شده توسط مهاجرانی را ارائه می دهد که ناامید از ورود به قلعه اروپا هستند. این آخرین موضوع مهاجران رشید که پدرش در اواخر دهه 1970 مجبور به فرار از عراق به صدام حسین شد و در مسیر بالکان قرار گرفت، با همکاری وزارتخانههای فرهنگ عراق و ایتالیا، در میان دیگر حامیان، است. فیلم او
اروپا از طریق گزارش های اول شخص از مهاجرانی که این سفر خطرناک را انجام داده اند و مصاحبه های گسترده با کارکنان سازمان های غیردولتی، وکلای حقوق بشر و کارمندان دولتی مطلع می شود. پس از او یک مهاجر جوان عراقی به نام کمال دنبال می شود که سعی می کند از مرزبانان وحشی و شکارچیان مرگبار مهاجر در مرز بلغارستان با ترکیه دوری کند.
دوربین دستی اکتشافی فیلم، بدن کبود و خسته کمال را با نماهای نزدیک بی امان در حالی که می دود، می پرد، می خزد و در یک مسابقه خشمگین برای بقا از درختان بالا می رود، می گذرد. آدام علی، بازیگر بریتانیایی الاصل لیبیایی با هیکلی ظریف و چهره ای از فیلم های صامت، مهاجر جوان را با شدت مسحورکننده ای بازی می کند.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=jOCAa5J65Sk[/embed]
«اروپا» از زمان اکران بینالمللی خود در «دو هفته کارگردانان» در کن در جشنوارههای فیلم سراسر اروپا حضور داشته است. فرانس 24 قبل از اکران عرب این فیلم در جشنواره بین المللی فیلم دریای سرخ در جده هفته آینده و اکران آن در سینماهای عراق در 10 دسامبر با کارگردان خود صحبت کرد.
فیلم شما در جشنواره های اروپایی مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است. گرفتن تاییدیه از عراق هم چقدر مهم بود؟
برای من افتخار بزرگی است که نماینده عراق در اسکار هستم. این باعث می شود احساس کنم که کشور از آن استقبال کرده و در آغوش گرفته است - و حتی بیشتر به میراث مختلط خود افتخار می کنم. تبعید را مستقیماً از طریق تجربه پدرم تجربه کردم. بیش از چهل سال از فرار او از عراق می گذرد، اما به نوعی هنوز بخشی از زندگی خانوادگی ماست. اکنون خوشحالم که برای کشور کاری انجام می دهم، به خصوص با «اروپا» که فیلمی بسیار فرهنگی است و با حمایت اروپا و جهان عرب.
ما اروپا را به نوعی رهایی از ترس های خودمان در مورد بیگانه هراسی و نژادپرستی رو به رشد در اروپا ساختیم، بلکه در مورد آنچه برای نسل های کامل جوانان عرب، جوانان عراقی، به ویژه آنهایی که پس از رژیم به دنیا آمده اند، صحبت می کنیم. [of Saddam Hussein] سرنگون شد که در شرایط بسیار سخت و ناپایدار بزرگ شد.
>> "میهن، عراق سال صفر": فیلمی تاریخی نابودی یک ملت را نشان می دهد
این فیلم هم به دلیل موضوع و هم به دلیل رویکردش مورد استقبال مؤسسات و کارگردانان فرهنگی در عراق قرار گرفته است. آنها از ماهیت نوآورانه آن قدردانی می کنند. او به شیوه ای جدید از جوانان عراق صحبت می کند، در کشوری که همه فردی را می شناسند که فرار کرده است. من معتقدم که تصمیم برای حمایت مالی از فیلم و انتخاب نماینده کشور در اسکار (...) نشان دهنده آگاهی از آنچه در عراق می گذرد و نیاز شدید به ساختن آینده ای بهتر برای کشور، به ویژه برای جوانان است.
اروپا اولین محصول مشترک ایتالیا، عراق و کویت است. مشارکت کویت در این پروژه چقدر قابل توجه است؟
من فکر می کنم اکثر افرادی که در آن زمان به اندازه کافی بزرگ بودند، یک تجربه بسیار واضح یا تماشای جنگ خلیج را به یاد می آورند. من این فرصت را داشتم که چندین بار به کویت سفر کنم و در آنجا دوستان و همکاران بزرگی پیدا کردم (...). من فکر می کنم بسیار منطقی است که 30 سال پس از جنگ، دو کشور روابط خوب و مسالمت آمیزی با یکدیگر دارند و با هم در تلاش فرهنگی مانند این فیلم همکاری می کنند.
"اروپا" از قبل برای نمایش عربی خود پس از یک تور در جشنواره های اروپایی برنامه ریزی شده است. واکنش تماشاگران به فیلم شما چگونه است؟
باورنکردنی ترین تجربه ها در حین نمایش فیلم برای مخاطبان جوان به ویژه دانش آموزان رقم خورد. آنها به گونه ای با آن درگیر می شوند که هیچ مخاطب دیگری ندارد: آنها به شخصیت، داستان و سبک فیلم علاقه دارند. شور و شوق آنها به ما انرژی، امید و بینش زیادی داده است: این درست نیست که نوجوانان به خانه هنری، سینمای "اجتماعی" یا "سیاسی" علاقه ای ندارند، فقط باید راهی برای جذب آنها پیدا کرد. من احساس می کنم انتخاب پشت این فیلم - از نظر سبک همه جانبه اش، که ممکن است یادآور برخی بازی های ویدئویی باشد، از نظر ریتم، اما همچنین از نظر تمرکز بر شخصیت جوانی که دقیقاً مانند آنهاست - برای مخاطبان جوان صحبت می کند. و آنها را به فکر و گفتگو وادار کند.
آیا رویارویی مرزی اتحادیه اروپا با بلاروس و فاجعه اخیر با مهاجران در کانال مانش در سواحل فرانسه بر فوریت فیلم شما افزوده است؟
فکر میکنم فیلم رویدادهایی را نشان میدهد که فوری هستند، مهم نیست کجا اتفاق میافتد. من در سال 2016 به مفهوم فیلم رسیدم و پنج سال است که وضعیت تغییر نکرده است. اگر هیچ چیز دیگری نباشد، این حتی بدتر است: این یک بحران انسانی عظیم است که اگر فقط به عنوان یک وضعیت اضطراری در نظر گرفته شود، برای چندین دهه ادامه خواهد داشت. این یک مشکل ساختاری است که اکثر نهادها واقعاً نمی خواهند آن را حل کنند.
همه ما آنقدر به شنیدن عادت داریم که این عادی شده است. بسیاری از مردم برای یا مخالف فریاد می زنند، اما احساس دور بودن می کند. ما اروپا را وادار کردیم که سعی کند مردم را از آن بیرون کند، تا آنها احساس کنند که چقدر نزدیک است و چقدر تصادفی است که این رویدادهای دراماتیک برای آنها اتفاق نمی افتد. این فقط شانس است که نباید بدیهی انگاشته شود، تاریخ اروپا به ما این را می آموزد.
از لهستان تا انگلیس، تماسها و تلاشهای غیرنظامیان برای دفع مهاجران بیشتر میشود، زیرا سیاستمداران به طور معمول از تعلیق یا بازنویسی قوانین بینالمللی برای دور نگه داشتن پناهجویان صحبت میکنند. این در مورد جوامع ما چه می گوید؟
ما ارتباط خود را با مفهوم و حس همدلی که به نظر من باید در قلب هر جامعه باشد، از دست داده ایم. این یک مفهوم ساده است، به همین دلیل است که من معتقدم سیاسی شدن بحث مهاجرت بزرگترین هدیه برای نیروهای سیاسی مبتنی بر پوپولیسم است - مهاجرت نباید یک موضوع سیاسی باشد، یک مسئله انسانی است و باید با واقع بینی درباره آن صحبت کرد. و انسانیت
دیدن اخبار مربوط به آنچه در مرز لهستان و بلاروس و در کانال مانش اتفاق میافتد، تکاندهنده است، همانطور که دیدن عکسهایی از مهاجران هائیتی که توسط یک گشت مرزی اسب در نزدیکی ریو گراند، در ایالات متحده و مکزیک تعقیب میشوند، تکاندهنده است. مرز. البته او لحظاتی از فیلم را به یاد می آورد، اینها سفرهای ناامیدانه بقا در برابر طبیعت و دافعه ها و حملات خشن است. هر روز زندگی های پرخطر فراتر از مرزها وجود دارد. این رفتار غیرانسانی و جنایتکارانه است.
وضعیت غم انگیزی که در سراسر مرزهای اروپا رخ می دهد توسط بازیگران مختلف از جمله روزنامه نگاران، فعالان و سیاستمداران ذکر، مستند و گاه دستکاری شده است. نقش سینما در ارائه این بحران چیست؟
من فکر میکنم که سینما میتواند به ارائه دیدگاهی متفاوت، دیدگاهی انسانیتر کمک کند و به تماشاگران طعم تجربه دیگران را بچشد. هدف ما از اروپا این بود که مخاطب را به جای کسی بگذاریم که در جنگل تلاش میکند در حالی که توسط شکارچیان مهاجر تعقیب میشود و توسط پلیس مرزی مورد حمله قرار میگیرد، و به آنها این فرصت را میدهیم که از خود بپرسند چنین رویدادهایی چگونه است. سینما از لحاظ فنی و هنری به دوران بسیار پختهای در تاریخ خود رسیده است، میتواند بر مخاطب تأثیر بگذارد و معتقدم این مسئولیت دارد که در جهت منافع انسانی از آن استفاده شود.
[ad_2]
مقالات مشابه
- تفاوت خواندن کتاب های زبان اصلی با کتاب های ترجمه شده
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- تورم: چقدر بد خواهد آن را دریافت کند ؟
- Casino Insider: LA County mayors want cardrooms to open outdoors
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- رواندا پس از سه سال با گرم شدن روابط مرز زمینی با اوگاندا را بازگشایی می کند
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- این مستند فصل آینده به پایان
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی