بررسی تخصص وکیل خانواده و انتخاب بهرین آن

در جهان امروز خانواده اولین نهاد و بستری است که فرد بعد از به دنیا آمدن به آن وارد می شود. خانواده از دو فرد ک

توسط AKHBAREBARTAAAR در 10 اسفند 1400

در جهان امروز خانواده اولین نهاد و بستری است که فرد بعد از به دنیا آمدن به آن وارد می شود. خانواده از دو فرد که با یک دیگر ازدواج می کنند به وجود آمده و با فرزند آوری گسترش پیدا می کند. هر فردی در خانواده دارای حق و حقوق قانونی می باشد که در صورت پیش آمدن هر نوع مشکلی افراد با توجه به قانون می توانند حق خود را مطالبه کنند، برای این مسائل معمولا مراجعه به وکیل خانوادگی می تواند تاثیر گذار باشد.

حوزه فعالیت وکیل خانواده

به وکیلی که در زمینه حل و رفع دعاوی خانوادگی فعالیت می کند و در آن حوزه دارای تجربه و دانش حقوقی است وکیل امور خانواده می گویند. معمولا حل پرونده های خانوادگی که مربوط به احقاق حق افراد یک خانواده است بر عهده وکیل خانواده می باشد، برخی از این پرونده مربوط به طلاق، نفقه همسر و فرزند، حضانت، ارثیه و مسائل این چنینی می باشد.

وکیل خانواده چه وظایفی دارد؟

امروزه پرونده های مربوط به دعاوی خانواده در دادگاه ها به وفور دیده می شود، اکثر وکلای دادگستری نیز به علت حجم بالای پرونده ها در این زمینه کار می کنند. این وکلا وظایفی دارند که در ادامه می خواهیم مهم ترین آن ها را بیان کنیم.

از جمله وظایف وکیل خانواده متخصص تلاش برای برقراری عدالت و رعایت موارد اخلاقی و قانونی در این راه می باشد.

تمام وکلای دادگستری در هر زمینه ای که کار می کند باید بتوانند از حق و حقوق موکل خود دفاع کرده و برای او احقاق حق کنند.

یک وکیل خانواده خوب تمامی اطلاعات پرونده و روند آن را به موکل خود گزارش می دهد. در واقع یک وکیل خانواده پس از قبول پرونده ای باید جلسات متعددی با موکل خود برگزار کرده و به سوالات وی پاسخ داده و او را از روال حل پرونده آگاه سازد.

حفظ اسرار: تمام وکلای دادگستری چه وکیل خانواده باشد چه وکیل ملکی می بایست اسرار موکل خود را حفظ کند، وکیل خانواده نباید با طرف دعاوی تبانی کرده و اطلاعات پرونده موکل خود را به او بدهد. رفتار انسانی، جلب اعتماد موکل و تعهد به موکل از جمله ویژگی های بارز بهترین وکیل خانواده می باشد.

یک وکیل خانواده مختصص وظیفه دارد در تمامی جلسات دادگاه حضور پیدا کرده و به عنوان نماینده موکلش از وی دفاع کند.

وکیل خانواده می بایست برای افرادی که اطلاعات زیادی در مورد روند حل پرونده ندارند جلسات مشاوره گذاشته و موکل خود را از حقوقی که در خانواده باید وجود داشته باشد آگاه کند، این کار باعث می شود که بسیاری از مسائل بدون مراجعه به دادگاه حل شوند.

انواع طلاق و طرح آن در دادگاه 

با توجه به ماده 4 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پرونده هایی که مربوط به دعاوی خانوادگی می باشند تعیین گردیده، بر اساس این ماده انواع طلاق جزو پرونده های خانوادگی بوده و در جامعه ما آمار بسیار زیادی به خود اختصاص داده است. در ادامه می خواهیم سه نوع از پرونده های طلاق را برای شما شرح دهیم:

طلاق توافقی: در این نوع طلاق معمولا زوجین در تمامی موارد مالی و غیر مالی مانند حضانت فرزندان، مهریه و موارد از این قبیل با یک دیگر به توافق رسیده و روند طلاق آن ها سریعتر پیش می رود.

طلاق از سمت زوجه: طلاق اگر از سمت زوجه باشد پرونده ای بسیار سخت و دشوار خواهد بود، چرا که در قانون جمهوری اسلامی ایران حق طلاق با زوج می باشد، بنابراین با توجه به ماده 1130 قانون اساسی در صورتی زوجه می تواند تقاضای طلاق داشته باشد شرایطی چون بچه دار نشدن یا به اصطلاح عقیم بودن زوج، ازدواج رسمی زوج بدون رضایت زوجه، عدم پرداخت نفقه به مدت 6 ماه و ... در زندگی زوجین حاکم باشد. در چنین پرونده ای وجود یک وکیل خانواده ماهر و توانا می تواند تاثیر زیادی در روند حل پرونده داشته باشد.

طلاق از سمت زوج: در حالت کلی با توجه به قوانین فقهی حاکم بر جامعه ما تنها مرد می تواند از سمت خود همسرش را بدون داشتن دلیل سخاصی طلاق دهد، البته برای این منظور می بایست تمامی حق و حقوق مالی زوجه پرداخت شود. زوجه برای رفع مشکلات مالی در پرونده طلاق می تواند با یک وکیل خانواده خوب مشورت کند.

آخرین مطالب