اثبات زوجیت چگونه انجام می‌شود و نقش مشاوره حقوقی در آن چیست؟

یکی از مواردی که به مشاور حقوقی مراجعه می‌شود اثبات زوجیت است. از آن‌جا که ممکن است یکی از طرفین دعو

توسط AKHBAREBARTAAAR در 18 آبان 1400

یکی از مواردی که به مشاور حقوقی مراجعه می‌شود اثبات زوجیت است. از آن‌جا که ممکن است یکی از طرفین دعوا، به دلایلی از جمله عدم پرداخت حقوق و قبول مسئولیت و یا محروم شدن زن از ارث همسر بعد از مرگ او، زوجیت را انکار کرده و ادعا کند هیچ عقد و نکاحی بین او و طرف مقابل صورت نگرفته است. در چنین شرایطی زن باید زوجیت با مرد را اثبات نماید.

استفاده از مشاوره حقوقی در اثبات زوجیت

براساس ماده ۱۲۵۷ قانون مدنی و ۱۹۷ قانون آیین دادرسی مدنی، هر کسی که نسبت به موضوعی ادعایی دارد، باید آن را ثابت کند. بنابراین اگر زن و مردی منکر رابطه زوجیت شوند و دیگری ادعای زوجیت دارد باید آن را به دادگاه اثبات نماید که به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما با مشاوره یا یک مشاور حقوقی نسبت به کم و کیف موضوع اطلاعات لازم را به دست آورید.

چرا مردم رابطه زوجیت را منکر می‌شوند و نقش مشاوره حقوقی در این زمینه چیست؟

شاید این سئوال خیلی از افراد باشد که چرا باید یکی از زوجین منکر رابطه عقد خود باشد؟ برای انکار رابطه زوجیت چه از سمت زن و چه از سمت مرد، دلایل متعددی وجود دارد. ازدواج و تشکیل خانواده در کنار آرامش و ایجاد محیط خانوادگی، دارای مسئولیت‌های سنگینی است که بعضا ممکن است افراد را از کرده خود پشیمان کند.

بیشتر بخوانید: ویژگی‌ها و مزایای یک مشاور حقوقی خوب و چگونگی مشاوره گرفتن از آن‌ها

به همین دلیل بعد از ازدواج یکی از طرفین برای سلب مسئولیت در قبال دیگری ممکن است منکر رابطه زناشویی و زوجیت شود. مسئولیت‌هایی از قبیل تامین هزینه‌های زندگی،  توانایی  اداره و رویارویی با سختی‌ها و ناملایمات ، همه مسائلی است که هر فرد متاهل اعم از زن و مرد در طول زندگی و حیات خویش با آن‌ها رو‌به‌روست اما همه توان و تحمل این مسئولیت‌ها را نداشته و می‌خواهند به هر نحو ممکن از زیر بار آن شانه خالی کنند. 

برای همین موضوع، قانون الزام به ثبت ازدواج را مطرح کرده است. به این صورت که باید تمام ازدواج‌ها به ثبت برسد و همین به ثبت رسیدن ازدواج یکی از راه‌های جلوگیری از انکار زوجیت است.

اما در جامعه ما انکار در رابطه ازدواج موقت خیلی بیش‌تر از ازدواج دائم مشاهده می‌شود. دلیل آن هم این است که ازدواج دائم مستحکم‌تر است، ولی قطعا ازدواج موقت استحکام ازدواج دائم را ندارد. به همین دلیل تعداد انکار زوجیت و عدم پذیرش وجود رابطه زوجیت  بین زن و مرد، در ازدواج موقت بیش‌تر از ازدواج دائم دیده می‌شود.

دلیلی که باعث می‌شود ازدواج موقت از استحکام ازدواج دائم برخوردار نباشد این است که طرفین یا یکی از آن‌ها مسئله ازدواج موقت را ساده می‌پندارد  و نسبت به ثبت آن در دفتر ثبت ازدواج اقدامی نمی‌کنند یا فکر می‌کنند در ازدواج موقت هر طور که بخواهند می‌توانند صیغه عقد موقت را انجام داده و یا در هر زمان هر شکل که شده می‌شود آن را فسخ کرد.

در نتیجه برای ازدواج موقت نیز فراموش نکنید که قبل و بعد از ازدواج با مشاور حقوقی در این زمینه صحبت و مشورت داشته باشید تا از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنید یا در صورت وقوع آن، نسبت به اقدامی که باید صورت دهید آگاهی داشته باشید. مشورت با مشاور حقوقی قبل از ازدواج به شما کمک می‌کند تا نسبت به حقوق خود عالم باشید. 

مشاور حقوقی خوب و باتجربه به شما خواهد گفت که در زمان عقد موقت نیز ثبت ان را جدی بگیرید. چرا که اگر خواستید نسبت به اثبات رابطه زوجیت اقدام کنید از طریق برگه یا سند عادی که صیغه ازدواج در آن نوشته شده می‌توان نسبت به اثبات رابطه زوجیت اقدام کرد.

دلایل اثبات زوجیت از نظر مشاور حقوقی متخصص

دلایلی که برای اثبات رابطه زوجیت قابل استناد هستند عبارتند از:

  • اقرار. یکی از مهم‌ترین دلایل اثبات زوجیت از منظر حقوقی اقرار است. البته باید بدانید اقرار به اثبات رابطه زوجیت کمک شایانی نمی‌کند ودر نتیجه به دلایل و اسناد بیشتر نیاز است. اما از سوی دیگر اقرار اگر براساس شرایط ذکر شده در قانون مدنی و آیین دادرسی مدنی باشد قابل فرجام‌خواهی نیست و دادگاه براساس همان حکم می‌دهد.
  • اسناد کتبی از جمله سند ازدواج. سندی که به هنگان ازدواج امضا می‌شود خواه رسمی یا غیررسمی، یکی از مدارک برای اثبات زوجیت زوجین است.
  • شهادت شهود. شما درصورتی که بخواهید ادعای زوجیت خود را ثابت کنید به شاهدانی که در زمان عقد حضور داشته‌اند نیاز پیدا خواهی کرد. 
  • تحقیقات محلی. یکی دیگر از دلایل اثبات زوجیت است
  • سوگند. البته سوگند ضعیف‌ترین شکل دلایل اثبات زوجیت تلقی می‌شود.

بهتر است قبل از اقدام برای اثبات زوجیت با مشاور حقوقی در زمینه امور خانواده مشورت کنید. این افراد به دلیل سر و کار داشتن روزانه با چنین مسائلی بهتر از هر کسی می‌توانند به شما مشاوره حقوقی تخصصی ارائه کرده و در این زمینه کمک‌کننده باشند.

از سوی دیگر، از آنجایی که جمع‌آوری دلایل و مدارک، تنظیم دادخواست برای اثبات زوجیت و دفاع از آن، پیچیدگی‌های قانونی خاص خود را دارد که شما از آن اطلاعی ندارید، توصیه می شود حتما از تجربه و دانش یک مشاور حقوقی خوب و متخصص و معتبر بهره‌مند شوید.

 

برای اثبات رابطه زوجیت علاوه بر دادخواست و مدارکی که ذکر شد باید مدارک هویتی مانند کارت ملی و شناسنامه نیز باید ضمیمه شده و به همراه دادخواست  توسط وکیل خانواده به دادگاه ارائه شود.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن