فروش 80 جت جنگنده رافال به امارات متحده عربی نه تنها "تاریخی" تلقی شد، بلکه به نظر می رسد موفقیت تجاری مداوم جنگنده فرانسوی را نیز تایید می کند، هواپیمای دو جت که می تواند از زمین یا از یک هواپیما کار کند. حامل.
توافق سوم دسامبر برای فروش 80 جت جنگنده رافال به امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) توسط وزیر دفاع فرانسه فلورانس پارلی "تاریخی" خوانده شد. اریک تراپیه، مدیرعامل رافال داسو، از این معامله ابراز خرسندی کرد و آن را «مهمترین قراردادی است که تاکنون توسط صنعت هوانوردی نظامی فرانسه دریافت شده است». تراپیر زمانی که وارث تاج و تخت ابوظبی، محمد بن زاید النهیانه، قرارداد 16 میلیارد یورویی (شامل 2 میلیارد یورو برای تسلیحات) را امضا کرد که یک رکورد برای هواپیماساز فرانسوی بود، کاملاً خوشحال بود.
برای داسو - و همچنین برای تالس (شرکتی که تمام سیستمهای الکتریکی داخلی رافال را تامین میکند)، سافران (که موتورها را تامین میکند) و چند صد پیمانکار فرعی دیگر - این معامله به معنای تجارت تضمینشده برای بیش از شش سال است. تولید رافال حداقل یک ماه طول می کشد.
80 انفجار. امضای توافقنامه تاریخی با امارات متحده عربی. یک مشارکت استراتژیک که قوی تر از همیشه است. من افتخار می کنم که برتری صنعتی فرانسه را در راس می بینم.
- فلورانس پارلی (@florence_parly) 3 دسامبر 2021
ققنوس از خاکستر برمی خیزد؟
این فروش - که خبر اقتصادی خوبی برای امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، کمی بیش از چهار ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری بعدی است - شهرت رافال به عنوان "ققنوس" هوانوردی نظامی را بیشتر تقویت کرده است.
این هواپیما در طول بیش از 25 سال عمر خود با چالش هایی روبرو بوده و در انواع مختلفی عرضه می شود. رافال که در ابتدا به عنوان یکی از پیشرفته ترین جنگنده ها معرفی شد، برای فروش در خارج از کشور تلاش می کند.
مذاکرات برای فروش جنگنده های رافال بیش از یک دهه به طول انجامید و ابوظبی علناً پیشنهاد فرانسه برای تامین 60 هواپیما در سال 2011 را رد کرد و آن را "غیررقابتی و غیرقابل استفاده" خواند.
تا سال 2015، Dassault Aviation در حال نبرد سختی بود - و این به دلیل کمبود تجربه نبود. چه در برزیل، هند یا امارات (مذاکرات با ابوظبی از سال 2008)، Rafale بسیار گران به حساب می آمد: قیمت فروش آن در حدود 100 میلیون یورو بود، بدون ذکر هزینه های تعمیر و نگهداری، که "در میان بالاترین قیمت ها در بازار بود." به گزارشی که توسط دانشگاه تولون در سال 2011 منتشر شد. رقبای آن مانند یوروفایتر چندملیتی، جنگنده های سوئدی گریپن و هواپیماهای آمریکایی اغلب کمتر از 100 میلیون یورو به فروش می رسند.
در واقع، هواپیماهای فرانسوی در یک دایره باطل محبوس شده بودند: Dassault Aviation قبل از اینکه صرفهجویی در مقیاس به آن اجازه فروش با قیمت پایینتر را بدهد، به سفارشهای بیشتری نیاز داشت، اما کشورها به دلیل قیمت، تمایلی به خرید نداشتند. و فروش هواپیما فقط برای ارتش فرانسه هرگز به اندازه کافی بزرگ نخواهد بود.
در نهایت، رافال زمانی که دهه اول دهه 2000 به پایان رسید، سودمندی خود را در لیبی و افغانستان نشان داد و علاقه بین المللی بیشتری را برانگیخت. طبق گزارش روزنامه تجاری لا تریبون، عملکرد او در نبرد نقطه عطفی بود.
در سال 2015، مصر با خرید حدود 20 هواپیما، اولین خریدار رافال خارج از ارتش فرانسه شد. توافقهای دیگری نیز به امضا رسید - با هند، قطر، یونان و کرواسی - در حالی که امارات متحده عربی ششمین عضو باشگاه مشتریان خارجی رافال در این هفته شد.
این توافق اخیر به این معنی است که تعداد بیشتری از هواپیماهای رافال در خارج از کشور نسبت به فرانسه فروخته شده است (236 فروش بین المللی در مقابل 192 فروند داخلی).
یک سایه بلند از اف-35 آمریکایی
الکساندر واتهاورز، کارشناس تسلیحات و سردبیر مجله سوئیس میلیتاری ریویو، گفت: رنسانس رافال - که زمانی به عنوان یک هواپیمای نفرین شده توصیف میشد، اما اکنون به عنوان یک داستان موفقیتآمیز شناخته میشود - وقتی در بازار بینالمللی گستردهتر تسلیحات دیده شود، چندان چشمگیر نیست. (RMS). او به FRANCE 24 گفت: «این دستاورد همچنان بسیار پایینتر از آن چیزی است که رقابت مستقیم - با شروع F-35 آمریکایی ساخت لاکهید مارتین - در همان زمان اعلام شد.
لاکهید مارتین تاکنون نزدیک به 1000 فروند F-35 در سرتاسر جهان فروخته است، بدون احتساب سفارشات ارتش آمریکا. و سفارشهای بیشتر به این معنی است که سازنده آمریکایی میتواند کاری را انجام دهد که Dassault Aviation نمیتواند انجام دهد: کاهش قیمت. F-35A کمتر از 80 میلیون دلار (70 میلیون یورو) قیمت دارد.
این امر رافال را در موقعیتی نامناسب قرار می دهد. به گفته مقامات سوئیسی، F-35 ارزانتر، جدیدتر (فقط 15 سال در خدمت) و "40٪ کارآمدتر" است.
هر دو هواپیما بازار یکسانی را اشغال می کنند - جنگنده های چند منظوره یا "همه منظوره"، تا از اصطلاحات رسمی Dassault Aviation استفاده کنند. در طی یک ماموریت، آنها قادر به ایجاد برتری در هوا - ماموریت سنتی هواپیماهای جنگی - و همچنین انجام بمباران و عملیات پشتیبانی زمینی هستند.
اما F-35 همچنین یک جنگنده رادارگریز است که در مورد رافال صدق نمی کند و برد بیشتری دارد.
یک سلاح ژئوپلیتیکی؟
مزیت اصلی هواپیماهای فرانسوی استراتژیک است.
ووتراورز گفت: "بزرگترین نقطه فروش رافال این است که همه تحریم های احتمالی ایالات متحده را دور می زند." در شرایطی که واشنگتن تحریم های اقتصادی اعمال می کند، بهتر است برای تجهیزات دفاعی صرفا به آمریکا وابسته نباشیم. او گفت: "رافال - مانند سیستم های روسی - به مردم اجازه می دهد تنوع داشته باشند."
Vautravers گفت، در مجموع، رافالز در حال حاضر فروش بهتری دارد، "زیرا بازار رو به رشدی وجود دارد." آزمون واقعی چگونگی ارزیابی عملکرد هواپیماهای فرانسوی در بازار رقابتی، نگاهی به کشورهایی است که داسو در آنها خریداران جدیدی پیدا کرده است.
او گفت که بیشترین فروش رافال "در کشورهایی که قبلا هواپیماهای فرانسوی خریداری کرده اند" انجام شده است. مصر، یونان و امارات برای تجدید ناوگان فرانسوی خود امضا کردند. حتی هند قبلاً جنگنده های فرانسوی داشت. فرانسه در جذب مشتریان جدید شکست خورده است، اما فقط مشتریان قدیمی را حفظ کرده است.
بنابراین، مذاکرات جاری برای فروش 36 هواپیمای فرانسوی به اندونزی برای داسو بسیار مهم است، زیرا این معامله در نهایت یک مشتری کاملاً جدید برای فرانسه به ارمغان خواهد آورد.
این مقاله از اصل به فرانسوی ترجمه شده است.
[ad_2]
مقالات مشابه
- دشمنان از مدارس در حال دشمنان از دانش آموزان
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- The place Will Psychology Clinic Be 6 Months From Now?
- The 10 کلید Elements در بازوبند شنا
- دوستداران و دوستان در جشنواره کارسون لغو شد به دلیل COVID-19 همه گیر
- نحوه تعمیر کفش ونس در صورت خراب شدن
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- در قزاقستان، عدم شفافیت در مورد تلفات غیرنظامی و دستگیری فعالان
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- در روسیه، نبرد برای خاطره سرکوب شوروی