وکیل خانواده کیست و چه وظیفه ای دارد؟

دعاوی خانوادگی یکی از انواع مسائل حقوقی می باشد که در قانون تعریف شده و شرایط و قوانین خاصی را برای حقوق زوجین

توسط AKHBAREBARTAAAR در 27 دی 1400

دعاوی خانوادگی یکی از انواع مسائل حقوقی می باشد که در قانون تعریف شده و شرایط و قوانین خاصی را برای حقوق زوجین، حمایت از خانواده، حقوق فرزندان و... را تعیین می کند. این قوانین در برگیرنده خط مشی زندگی بوده و به تحکیم بنیان خانواده کمک می کند. به همین دلیل لازم است که برای وجود هر مشکل مربوط به مسائل خانوادگی به یک وکیل خانواده مراجعه کرد. به همین منظور، در ادامه مطالبی در این خصوص به شما ارائه خواهیم داد. 

وکیل خانواده به چه کسی گفته می شود؟

وکیل خانواده متخصص، یک وکیل دادگستری می باشد که در اموری مثل مطالبه مهریه، اجرت المثل ایام زوجین، نفقه زوج و فرزند، حضانت فرزند، الزام به تمکین، درخواست ازدواج مجدد و... فعالیت دارد. 

زمانی که در یک خانواده اختلاف یا مشکلی به وجود می آید، حضور یک وکیل خانواده برای احقاق حق زوجین و همچنین فرزندان یک امر کاملا ضروری است. حتی بسیاری کارشناسان توصیه می کنند برای اطلاع از قوانین حقوقی، قبل از ازدواج هم به یک وکیل مراجعه کنید تا شما را از تمام مسائل حقوقی مربوط به خانواده مطلع سازد. 

توجه داشته باشید که وکیل طلاق با وکیل خانواده تفاوت دارد و در حقیقت یکی از زیرمجموعه های وکیل خانوادگی به شمار می رود. 

مراجعه به وکیل خانواده چه ضرورتی دارد؟

روزانه هزاران پرونده در دادگاه ها و نهادهای قضایی مطرح می شوند که بخش عمده ای از آن ها به دلایل ناآگاهی افراد از قوانین حقوقی ماه ها به طول می انجامد. در واقع ما قوانین کیفری و مدنی زیادی در رابطه با مسائل خانوادگی داریم، ولی اکثر افراد به دلیل عدم دانش حقوقی، مسیر پرونده و طرح دعوای خود را به صورت اشتباه دنبال می کنند. در چنین شرایطی، و وجود یک وکیل خوب که وکالت خانواده را به عهده دارد و به صورت کامل از قوانین مطلع باشد، یک راه حل مناسب به شمار می رود و می تواند مسیر پرونده را به درستی هدایت کند. 

وکیل خانواده چه وظایفی دارد؟

اولین و مهم ترین وظیفه ای که یک وکیل خانواده خوب به عهده دارد، این است که به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی در دعاوی حقوقی از موکل خود دفاع کند. برای مثال اگر یک خانم قصد متارکه از همسر خود را داشته باشد، وکیل باید بتواند در امور مطالبه مهریه و نفقه و حضانت فرزندان به خوبی فعالیت داشته و نتایج مطلوبی کسب کند. 

بهترین وکیل خانواده وکیلی است که بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن، به تمام سوالات و ابهامات موکل خود پاسخ داده و به ارائه تمام مطالب و جزییات روند پرونده بپردازد. همچنین باید سعی کند با استفاده از قوانین حقوقی موجود، نتیجه پرونده را به نفع موکل خود تغییر دهد. 

این موارد، وظایف حرفه ای یک وکیل امور خانواده بود. در صورتی که یک وکیل خوب باید از نظر اخلاقی هم به یک سری اصول و وظایف اهمیت دهد. به عنوان مثال، وکیل موظف است اسرار موکل خود را حفظ کرده و با طرف مقابل دعوا تبانی نکند. 

همچنین وکیل باید سعی کند تمام توان خود را برای ایجاد صلح بین خانواده به کار ببرد و از تشدید اختلاف بین آنها بپرهیزد. در واقع توجه به حفظ و بقای کانون خانواده یکی از مهم ترین وظایف وکیل خانواده می باشد و از نظر اخلاقی اصلا درست نیست که یک وکیل برای منافع خود سعی کند دعوای خانواده را تشدید نماید.

انتخاب وکیل خانواده خوب در تهران 

انتخاب بهترین وکیل خانواده در تهران می تواند تا حد زیادی در رسیدن به نتیجه مطلوب موثر بوده و روند پرونده در دعاوی حقوقی را به نفع شما پیش ببرد. بنابراین شما باید سعی کنید به یک وکیل خوب مراجعه کنید که مطمئن باشید به صورت تمام وقت روی پرونده شما کار می کند و در کمترین زمان ممکن، شما را به نتیجه دلخواهتان می رساند. 

یکی از بهترین روش ها برای انتخاب وکیل خانواده در تهران این است که از دوستان و آشنایان خود که موارد مشابهی داشته اند، در خصوص تجربه هایشان سوال کنید. زمانی که شما برای انتخاب وکیل به خوبی تحقیق کرده باشید، می توانید با خیال راحت رسیدگی به پرونده خود را به او بسپارید و نگرانی بابت به تاخیر انداختن روند کارهای حقوقی خود و یا ضایع شدن حقوقتان نداشته باشید. 

همچنین شما می توانید در اینترنت به جستجو پرداخته و از نظرات کاربران سایت های مختلف در این زمینه استفاده کنید. مزیت این روش این است که شما می توانید یک وکیل خانواده خوب از سراسر کشور پیدا کرده و حتی به صورت تلفنی هم با او مشورت کنید. 

هزینه وکیل خانواده چقدر است؟

حق الوکاله هیچ میزان ثابتی ندارد و باید با توجه به موارد مختلفی محاسبه شود. برای مثال، مهمترین مواردی که روی هزینه وکیل خانواده تاثیر می گذارند شامل نوع دعوای خانوادگی، پیچیدگی اختلاف شما، مدت زمانی که برای رسیدگی به پرونده نیاز است و... اشاره کرد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن