وظیفه وکیل امور ملکی در دعاوی مربوط به اختلاف در متراژ ملک

شاید برای شما هم پیش آمده باشد یا شنیده باشید که ملکی خریداری شده (اعم از زمین یا آپارتمان یا مغازه) و هنگام م

توسط AKHBAREBARTAAAR در 4 آبان 1400

شاید برای شما هم پیش آمده باشد یا شنیده باشید که ملکی خریداری شده (اعم از زمین یا آپارتمان یا مغازه) و هنگام متراژ ملک طرفین متوجه اختلاف در متراژ می‌شوند. در این صورت دعوای اختلاف متراژ ملک پیش می‌آید که طرفین قصد دارند به حق و حقوق خود در این زمینه برسند. لذا بهتر است از راهنمایی‌ها و تخصص یک وکیل ملکی بهره‌مند شوید.

اختلاف متراژ چه زمانی مشخص می‌شود و نقش وکیل ملکی متخصص در آن چیست؟

معمولا با توافق طرفین و بیع ملک طرفین برای نوشتن مبایعه‌نامه اقدام کرده و مساحت ملک را در آن عنوان می‌کنند. اما گاهی پس از نوشتن مبایعه‌نامه و هم‌زمان برای گرفتن سند رسمی، متراژ نهایی از ملک صورت می‌گیرد. در این صورت اگر بین متراژ ذکرشده در مبایعه‌نامه با متراژی که برای سند رسمی انجام شده اختلاف وجود داشته باشد، هرکدام از طرفین برای جلوگیری از ضرر و زیان مادی اقدام به طرح دعوا می کنند.

به عبارت دیگر قانونگذار برای جلوگیری از ایجاد ضرر و زیان به طرفین معامله در موردی که اقامه دعوا ناشی از اختلاف در متراژ باشد شرایطی را در قانون مشخص کرده است.

اختلاف پیش‌آمده در مساحت ملک یا بیشتر از میزان درج شده در مبایعه‌نامه است و یا کمتر از مساحتی که در مبایعه‌نامه آمده. اگر بیشتر باشد فروشنده برای احقاق حق خود چون پول کمتری را گرفته، می‌تواند اقدام به طرح دعوا نماید و در نقطه مقابل نیز اگر اختلاف مساحت به گونه ای باشد که مساحت ملک کمتر از میزان ذکرشده در مبایعه نامه باشد، خریدار ضرر کرده و برای جبران خسارت اقدام به طرح دعوا می‌کند.

درصورتی که ملکی را خریداری کرده‌اید و در آن اختلاف مساحت وجود دارد بهتر است با وکیل املاک متخصص و باتجربه در این زمینه مشورت نمایید. تا او بهترین راه را برای شما بررسی کند. به عنوان مثال اگر خانه‌ای خریداری کرده‌اید ولی متراژ خانه کمتر از متراژ مرقوم در مبایعه نامه باشد در این صورت شخص خریدار متحمل ضرر شده است. بنابراین با مراجعه به وکیل ملکی متخصص نسبت به اقامه دعوا اقدام می نماید.

وکیل دعوای ملکی نیز در ادامه، راه حل های موجود شکایت برای اختلاف مساحت یا متراژ ملک را برای وی ارائه خواهد کرد. 

نظر قانون‌گذار پیرامون اختلاف در مساحت ملک

وکیل امور ملکی به دلیل آشنایی با قوانین حتما به شما ماده و یا مواد مرتبط با موضوع اختلاف در متراژ و مساحت ملک را شرح خواهد داد. اما ماده ۳۸۵ قانون مدنی در زمینه اختلاف در متراژ، قوانین را بیان کرده است. براساس این قانون «اگر مبیع از قبیل خانه باشد که تجزیه آن بدون ضرر ممکن نبوده و به شرط بودن مقدار معین فروخته شده باشد، ولی در حین تسلیم کمتر یا بیشتر در آید، در صورت اولی مشتری و در صورت دوم بایع حق فسخ خواهد داشت»

یعنی اگر مبیع(مال فروخته شده) کمتر باشد مشتری حق فسخ خواهد داشت و چنانچه مساحت ملک از مساحت آن در مبایعه نامه بیشتر باشد در این صورت بایع (فروشنده) می تواند مبایعه نامه را فسخ نماید، تا جلوی ضرر و زیان احتمالی گرفته شود.

اما باوجود بیان قانون در مورد اختلاف در مساحت ملک فروخته شده بهتر است کار را به کاردان یعنی وکیل امور ملکی بسپارید و اجازه دهید تا وی سکان امور را به دست گرفته و به نمایندگی از شما به دنبال احقاق حقوق خودتان باشد.

طرفین دعوا در دعوای اختلاف در متراژ ملک

خواهان: کسی است که کم یا زیاد بودن بودن متراژ به او ضرر زده است.

خوانده: کسی که از کم یا زیاد بودن مساحت متراژ نفع می برد.

مبیع: ملک فروخته شده

مرجع ذی‌صلاح برای رسیدگی به دعوای اختلاف متراژ

اختلاف متراژ یا مساحت، مربوط به ملک است یعنی مربوط با مال غیرمنقول (مالی بدون امکان جابجایی و انتقال). وکیل ملکی دادگاه صالح  رسیدگی به شکایت برای اختلاف در متراژ یا مساحت ملک خریداری شده را دادگاهی می داند که ملک در آن محدوده قرار گرفته است.

اگر کار شکایت در مورد اختلاف مساحت ملکی را به وکیل ملکی سپرده باشید، بنابراین وی می‌ داند باید کجا رفته و چه مراحلی را طی کند. اما به طور کلی برای اقامه دعوای ناشی از اختلاف مساحت به این صورت عمل می شود که:

هر یک از طرفین درصورت عدم توافق و فسخ مبایعه نامه، باید موضوع فسخ را طی یک اظهارنامه به شخص مقابل اطلاع دهد. این کار را یا می‌تواند به صورت انفرادی انجام دهد که اصلا توصیه نمی شود به تنهایی کاری انجام دهید یا چنانچه فرد از تخصص وکیل املاک استفاده می‌کند اقدام به اعلام طرح دعوای تایید فسخ در محکمه و دادگاه می کند.

آخرین مطالب