هزینه و تعرفه حق الوکاله وکیل ملکی متخصص چقدر است؟

همانطور که می‌دانید دعاوی ملکی مرتبط با ملک و املاک هستند، یعنی مرتبط با مال غیرمنقول و در تخصص وکیل امور

توسط AKHBAREBARTAAAR در 4 آبان 1400

همانطور که می‌دانید دعاوی ملکی مرتبط با ملک و املاک هستند، یعنی مرتبط با مال غیرمنقول و در تخصص وکیل امور ملکی. از آنجا که تعداد این دعاوی در پرونده‌های قضایی زیاد شده است، لزوم مشورت و حتی استخدام وکیل امور ملکی متخصص ضروری است. اما تعرفه‌های وکیل امورملکی چقدر است ویا چگونه محاسبه می‌شود؟ اگر شما نیز به دنبال دانستن این موضوع هستید، با ما همراه باشید.

دعاوی ملکی چیست و وکیل امور ملکی کیست؟

مال به طور کلی به منقول و غیرمنقول تقسیم می‌شود. در این میان ملک در عرف عمومی جامعه از جمله اموال غیرمنقول درنظر گرفته می‌شود. چراکه نمی‌توان آن را از محلی به محل دیگر منتقل نمود. اراضی، ابنیه وهر چه که در بنا منصوب باشد و جزء بنا حساب شود، نیز غیرمنقول است و درراستای امور ملکی محسوب می‌شود.

قبل از پرداختن به این‌که وکیل امور ملکی کیست، باید  در ابتدا با دعاوی ملکی آشنا شویم. دعاوی ملکی به دعواهایی گفته می‌شود که موضوع آن‌ها املاک است. برخی ازمهمترین دعاوی ملکی در موضوعات زیر اتفاق می‌افتد:

- تنظیم سند رسمی

- خلع ید

- کلاهبرداری

- تعدیل اجاره‌بها

- مطالبه اجرت‌المثل ایام تصرف

- ابطال قرارداد اجاره

- تقسیم املاک مشاع

- تخلیه املاک استیجاری

- اخذ پایان کار

- تائید فسخ معامله

- تصرف عدوانی

- رفع مزاحمت از ملک

- الزام به تحویل مبیع

- جعل سند

- انتقال یا فروش مال غیر

- ممانعت از حق

- مطالبه وجه التزام قراردادی

- افراز ملک

وکیل ملکی نیز به شخصی گفته می‌شود که در زمینه ملکی تخصص دارد و در حوزه ملکی به قوانین آن کاملا مسلط بوده، به طوری که هرگونه تبصره و یا ماده در قانون جمهوری اسلامی ایران در زمینه ملکی را می‌شناسد. حضور وکیل امور ملکی متخصص در دعاوی مطرح شده در دادگاه‌ها هم سرعت دادرسی را افزایش می‌دهد و هم به سبب علم و آگاهی وکیل از قوانین و مقررات، شانس برنده شدن شما را در دعاوی امور ملکی بالا می‌برد.

به عبارت دیگر وکیل املاک در حیطه مزبور ریز و درشت کارها را می‌داند و پرونده‌های زیادی را در حول آن موضوع بر عهده گرفته و تجربه او در این زمینه به موکل اطمینان خاطری می‌دهد که اگر وی مستحق باشد و حق با وی باشد وکیل متخصص می‌تواند از حق وی دفاع کند.

تعرفه و حق الوکاله وکیل دعاوی ملکی چقدر است؟

باتوجه به ازدیاد پرونده‌های ملکی و پیچیدگی‌های قانونی در این زمینه، ضرورت استفاده از وکیل بر کسی پوشیده نیست. اما شاید مهم‌ترین سوالی که در این زمینه مطرح بشود، مربوط به هزینه و حق الوکاله وکیل امور ملکی باشد. درمورد هزینه‌های استخدام یک وکیل ملکی باتجربه و خوب باید گفت موضوع حق‌الوکاله وکیل موضوعی است که در هر دعوا با توجه به ماهیت و وسعت آن مورد متفاوت است و ضمنا از یک وکیل به وکیل دیگر هم باتوجه به سابقه و تجربه کیل تفاوت پیدا می‌کند.

به عبارت دیگر برای تعیین هزینه و حق‌الوکاله وکیل موارد زیادی دخیل هستند. از موضوع مورد شکایت گرفته تا سابقه وکیل در آن موضوع و حتی ارزش ملک مورد بحث، همه این‌ها در تعیین دستمزد وکیل امور ملکی دخیل هستند.

به عنوان مثال هزینه وکیل در دعوای الزام به تنظیم سند رسمی با هزینه وکیل در موضوع دیگری مانند سرقفلی یا اجاره ملک متفاوت خواهد بود. تنظیم سند رسمی در مورد ملک، اهیمت ویژه‌ای دارد و در واقع می‌توان گفت اگر ملکی را خریداری کرده‌اید، ولی هنوز آن ملک به صورت رسمی به شما انتقال نیافته، ادارات دولتی ملک را مال کسی می‌دانند که نام وی در سند رسمی درج شده است.

لذا سند رسمی زدن ملک امر بسیار مهمی است و یکی از دعاوی است که وکالت آن را وکیل متخصص ملکی برعهده دارد. حق‌الوکاله وکیل در این زمینه نیز با توجه به میزان پیچیدگی و میزان کارهایی که لازم است برای آن انجام شود تعیین می‌شود.

یا در موضوع خلع ید نیز حق‌الوکاله وکیل متفاوت است. خلع ید در جایی است که فردی بدون مجوز در ملک شما تصرف و یا سکونت می‌کند و به عبارتی دیگر غاصب ملک شما است، بنابراین می‌توان با طرح دعوای خلع ید، وی را از آنجا اخراج کرد و هم این‌که مبلغی برای آن میزان تصرفاتی که در ملک انجام داده از وی مطالبه کرد.

پیچیدگی‌هایی که در موضوع خلع ید وجود دارد افراد را ملزم به استفاده از بهترین وکیل امور ملکی می‌کند. هزینه و حق ‌لوکاله وکیل امور ملکی در موضوع خلع ید نیز میزان پیچیدگی‌های پرونده بستگی خواهد داشت. مثلا اگر سند رسمی باشد، کار وکیل راحت‌تر خواهد بود.

چگونه از خدمات وکیل ملکی مجرب بهره مند شویم؟

به طور کلی از آنجا که حوزه امور ملکی حوزه تخصصی است که نیازمند آشنایی با قوانین و مقررات در این زمینه دارد، ضرورت استفاده از وکیل امور ملکی است. بسته به روال پرونده شما و میزان سختی و آسانی آن و کامل بودن یا نبودن مدارک و ادله برای اثبات ادعاهای شما و با توجه به زمانی که باید برای به سر انجام رسانیدن پرونده صرف کند، هزینه و حق‌الوکاله‌ای که وکیل از شما طلب می‌کند متفاوت خواهد بود.

اما باید در نظر داشته باشید، درست است که شما برای موضوع مورد دعوا هزینه و حق‌الوکاله پرداخت می‌کنید اما یک وکیل زودتر از باقی افراد با توجه به سواد و تجربه خود پرونده را به نتیجه می‌رساند و همین موضوع جلوی بسیاری از هزینه‌های دیگر را خواهد گرفت.

آخرین مطالب