هزینه و تعرفه حق الوکاله وکیل متخصص ملکی چقدر است؟

هرکسی در طول زندگی خود ممکن است با مشکلاتی در خصوص ملک و املاک مواجه شود؛ تا حدی که نیاز پیدا کند رسیدگی به مش

توسط AKHBAREBARTAAAR در 20 دی 1400

هرکسی در طول زندگی خود ممکن است با مشکلاتی در خصوص ملک و املاک مواجه شود؛ تا حدی که نیاز پیدا کند رسیدگی به مشکل خود را به یک وکیل ملکی خبره بسپارد. یکی از موضوعاتی که در زمان انتخاب وکیل ملکی پیش می آید، میزان حق الوکاله یا همان هزینه وکیل ملکی می باشد.

حق الوکاله هیچ میزان ثابتی ندارد و  به عوامل مختلفی از جمله خود وکیل بستگی دارد. برای مثال ممکن است یک وکیل تجربه و دانش لازم برای رسیدگی به پرونده شما را نداشته باشد، اما حق الوکاله خود را به صورت کامل و به میزان زیادی از شما دریافت کند. به همین دلیل شما باید در انتخاب وکیل ملکی با تجربه برای خود نهایت دقت را داشته باشید و کارهای حقوقی خود را به فرد مناسبی بسپارید.

هزینه وکیل ملکی به چه عواملی بستگی دارد؟ 

میزان حق الوکاله یک وکیل امور ملکی بر اساس مواردی مانند نوع موضوع حقوقی تعیین می شود. بدون شک رسیدگی به مواردی مثل تنظیم سند به هیچ عنوان قابل مقایسه با رسیدگی به پرونده هایی مثل دعوای خلع ید نیست. بنابراین پیچیدگی ها و جزییات پرونده شما تا حد زیادی در تعیین هزینه های وکیل تاثیرگذار است. 

همچنین بدیهی است که یک وکیل حرفه ای و باتجربه که در اکثر پرونده های موفق بوده است، حق الوکاله ای به مراتب بیشتر از یک وکیل تازه کار و بی تجربه دریافت خواهد کرد. در ادامه هزینه های وکیل ملک برای برخی از رایج ترین دعاوی ملکی را بررسی می کنیم. 

هزینه وکیل ملکی در دعوای الزام به تنظیم سند رسمی

تنظیم سند رسمی یکی از مهم ترین مواردی است که افراد در هنگام انجام معاملات ملکی باید به آن توجه کنند. در واقع زمانی که شما یک ملک را خریداری می کنید، حتی اگر هزینه آن را به طور کامل به حساب فروشنده واریز کرده باشید، تا زمانی که سند رسمی آن به نام شما ثبت نشده باشد ادارات دولتی آن ملک را متعلق به شما نمی دانند.

در صورتی که شما یک ملک را خریداری کرده باشید اما فروشنده در زمان مقرر حاضر به تنظیم سند نباشد، باید از طریق وکیل متخصص ملکی شکایت خود را طرح کنید. حق الوکاله هم با توجه به کارهایی که وکیل مورد نظر باید برای تنظیم سند به نام شما انجام دهد تعیین خواهد شد.

هزینه وکیل ملکی در دعوای خلع ید

دعوای خلع ید زمانی پیش می آید که یک نفر بدون اجازه ملک شما را به تصرف خود در آورد. در این شرایط شما باید با طرح دعوای خلع ید، هم فرد غاصب را از ملک خود بیرون کنید و هم خسارت تصرف ملک خود را از او طلب نمایید. اینجاست که باید بهترین وکیل املاک را انتخاب کرده و برای دفاع از حقوق خود از او کمک بخواهید.

هزینه وکیل ملکی در این مورد به جزییات پرونده بستگی دارد؛ برای مثال اگر ملک شما سند رسمی داشته باشد، رسیدگی به پرونده بسیار راحت خواهد بود، اما اگر اثبات مالکیت شما راحت نباشد ممکن است کمی کار را پیچیده تر کند.

در حقیقت همین امور است که فرق یک وکیل خبره با وکیل بی تجربه را نشان می دهد؛ اگر شما سعی کنید بهترین وکیل ملکی تهران را انتخاب نمایید، تمام کارهای حقوقی پرونده در کمترین زمان ممکن انجام خواهد شد و می توانید اطمینان داشته باشید که حقوقتان پایمال نخواهد شد.

هزینه وکیل ملکی برای ملک اجاره ای

این مورد زمانی پیش می آید که اختلاف در رابطه با سرقفلی و یا تخلیه ملک اجاره ای باشد. معمولا دعوای سرقفلی بسیار پیچیده تر از پرونده های ملکی دیگر است، به همین دلیل برخی از وکلا به صورت تخصصی روی این مورد کار می کنند. بدیهی است که وکیل املاک متخصص در چنین زمینه ای از تجربه و دانش بیشتری در زمینه سرقفلی برخوردار بوده و به احتمال زیاد، حق الوکاله آن هم بالاتر خواهد بود.

هزینه وکیل ملکی در مورد فروش ملک شراکتی

در صورتی که شما یک ملک شراکتی دارید و می خواهید نسبت به فروش آن اقدام کنید، باید تصمیم گیری در خصوص آن را در حضور تمام شرکا انجام دهید. اگر آن ها تمایلی به فروش ملک نداشته باشند موضوع کمی پیچیده تر می شود و ممکن است اختلافاتی به وجود آید. در این شرایط باید بهترین وکیل ملکی را انتخاب کنید تا بتواند بر اساس قوانین و مقررات موجود، به تمام کارهای شما رسیدگی کند.

هر چقدر که کارهای شما پیچیده تر شده و شرکا همکاری کمتری داشته باشند، هزینه های مربوط به میزان حق الوکاله هم بیشتر خواهد شد.

هزینه بهترین وکیل ملکی در تهران

برای اینکه بتوانید بهترین وکیل ملکی تهران را پیدا کنید، باید به صورت کامل از افرادی که قبلا در این زمینه تجربه داشته اند کمک بگیرید. حتی می توانید به دفتر وکیل مورد نظر رفته و از موکلان او در خصوص روند پرونده هایشان سوال بپرسید.

چیزی که اهمیت دارد این است که برای انتخاب وکیل مناسب فقط به هزینه ها و حق الوکاله توجه نکنید. در اوقع اینکه شما یک وکیل ملکی متخصص با حق الوکاله بالا در کنار خود داشته باشید و بتواند از وارد شدن ضرر و زیان به شما جلوگیری کند، به مراتب بهتر از یک وکیل غیر حرفه ای می باشد که حتی می تواند درصد موفقیت شما را پایین بیاورد.

از طرفی دیگر، بسیاری از وکلا هم وجود دارند که علیرغم حق الوکاله بالا، تخصص و دانش چندانی ندارند. پس بهتر است برای انتخاب بهترین وکیل ملکی در تهران، به جای در نظر گرفتن حق الوکاله، به معیار های دیگری مانند تجربه و دانش توجه کنید.

جمع بندی

معمولا در دعاوی ملکی به دلیل حساسیت های زیادی که وجود دارد و ضرر و زیان هایی که ممکن است به دو طرف وارد شود، توصیه می شود از یک وکیل خبره کمک بگیرید.

همانطور که از مطالب عنوان شده متوجه شدید، هزینه وکیل ملکی یک میزان ثابت نیست و به موارد زیادی مانند نوع موضوع حقوقی و پیچیدگی های آن بستگی دارد. بنابراین شما باید از طریق مشورت با دیگران و تحقیق کافی، یک وکیل خوب برای رسیدگی به موضوعات حقوقی و ملکی خود پیدا کنید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن