نویسنده طنز اوگاندایی بازداشت شده در یک بازدید کوتاه از خانه، آثار شکنجه را نشان می دهد

[ad_1] نزدیک به یک هفته پ

توسط AKHBAREBARTAAAR در 15 دی 1400
[ad_1]

نزدیک به یک هفته پس از دستگیری، کاکونزا روکیراباشایا، رمان‌نویس برجسته طنز اوگاندا و منتقد رئیس‌جمهور یووری موسوینی، به طور غیرمنتظره از خانه‌ای تحت مراقبت بازدید کرد. نیروهای امنیتی می خواستند خانه نویسنده مخالف را بازرسی کنند، اما همسرش مجبور نشد به دنبال نشانه های قابل مشاهده شکنجه باشد، زیرا همسرش بار دیگر قربانی سرکوب وحشیانه مخالفان در اوگاندا شد.

سال جدید برای ایوا باسیما، همسر نویسنده اوگاندایی برنده جوایز، کاکوونزا روکیراباشایا، دردناک بوده است. پس از اینکه نویسنده رمان های طنز، یووری موسوینی، رئیس جمهور اوگاندا و پسر با نفوذش را در پست های رسانه های اجتماعی نادیده گرفت، او از زمان دستگیری همسرش خبری از او نداشت.

باسیما روز دوشنبه وقتی دوباره شوهرش را دید، مجروح شد.

نزدیک به یک هفته پس از دستگیری او در 28 دسامبر، نیروهای امنیتی روکیراباشایا را در حالی که خانه اش را بازرسی می کردند، به خانه بازگشتند. به گفته همسرش، نویسنده 33 ساله و برنده جایزه معتبر PEN Pinter برای سال 2021 آثار شکنجه قابل مشاهده را نشان می دهد.

"حالش بد بود." شکستم. باسیما روز سه شنبه در یک مصاحبه تلفنی با FRANCE 24 در خانه خود در شهر ایگانگا اوگاندا گفت: "من هرگز به اندازه دیروز شکسته نشده ام." پاهایش ورم کرده بود، گرسنه به نظر می رسید. سعی می کرد زیر پاهایش را نشانم دهد، کف پاهاش خیلی کبود شده بود. او را دستبند زده بودند و همان لباسی را پوشیده بود که در 28 دسامبر زمانی که ما را ترک کرد، پوشید.

در حالی که محافظان امنیتی نزدیک به سه ساعت خانه را جستجو کردند و همه چیز را زیر و رو کردند و سه فرزند خردسال این زوج را به وحشت انداختند، روکیراباشایا اجازه یافت از توالت استفاده کند. سپس به او اجازه داده شد - با یک افسر پلیس در حمام - دوش بگیرد زیرا نزدیک به یک هفته بود که قادر به شستن یا حتی مسواک زدن نبود.

"او سرحال است [himself] و لباسش را در حمام گذاشت. به آنها نگاه کردم، پر از خون بودند، لکه های خون خشک شده ای روی لباسش بود. باسیما توضیح داد: آنها را گرفتم و به عنوان مدرک نگه داشتم.

این یک حرکت مبتکرانه توسط زنی بود که با استفاده سیستماتیک اوگاندا از شکنجه و تاکتیک های ارعاب علیه منتقدان موسوینی و حلقه درونی او غریبه نیست. ساعاتی بعد عکس هایی از پیراهن و شلوار خون آلود شوهرش در توییتر پخش شد. در بیانیه ای که به جامعه بین المللی هشدار داد، وکیل روکیراباشایا، ارون کیزا، روز دوشنبه عکس هایی از لباس ها منتشر کرد و "شکنجه نفرت انگیز" موکلش را محکوم کرد.

باسیما در بازرسی از خانه نتوانست به طور خصوصی یا طولانی با همسرش صحبت کند. اما او سوراخ‌های تیز را در کف پای او دید که باعث شد مشکوک شود که شوهرش مجبور شده است روی ناخن‌هایش راه برود. زیر شلواری کثیف او این نگرانی را ایجاد کرد که به دلیل جراحات داخلی در حال ادرار کردن است.

تجربه و نوشتن درباره شکنجه

آثار شکنجه از جمله کبودی و کلیه آسیب دیده متأسفانه برای بسیما شناخته شده بود. این سومین بار است که نویسنده اوگاندایی در دو سال گذشته دستگیر می شود. او ادعا می کند که در تمام بازداشت هایش شکنجه شده است.

در آوریل 2020، روکیراباشایا در مورد رمانش به نام بربر حریص که به فساد سطح بالا در یک کشور خیالی می‌پردازد، بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفت.

پس از آزادی، نویسنده درباره تجربه شکنجه خود در کتاب دیگری به نام جمهوری موز: جایی که نوشتن خیانت است نوشت. در سپتامبر 2020، او دوباره دستگیر شد، در مورد رمان دومش مورد بازجویی قرار گرفت و به قید وثیقه آزاد شد و او را ملزم به گزارش هفتگی به پلیس برای مدت نامحدود کرد.

تلاش بی باکانه روکیراباشایا برای بیان حقیقت قدرت سال گذشته زمانی که جایزه بین المللی شجاعت PEN Pinter را در اکتبر 2021 دریافت کرد، در سطح بین المللی شناخته شد.

دو ماه بعد، او دوباره در حین رانندگی از خانه خود در ایگانگا، جایی که کریسمس را جشن می گرفت، به سمت پایتخت، کامپالا، بازداشت کردند.

دستوری برای آزادی «بی قید و شرط» اما بدون آزادی

بر اساس قوانین اوگاندا، بازداشت شدگان می توانند 48 ساعت بدون هیچ اتهامی در بازداشت باشند. اما بسیما تا زمان ظهور تکان دهنده او در صبح روز دوشنبه، نزدیک به یک هفته پس از دستگیری، هیچ چیزی در مورد این پرونده نشنیده بود و از او چیزی ندیده بود یا چیزی از او شنیده بود.

در بازرسی از خانه، مرد 33 ساله مدام از مقامات امنیتی درباره اتهامات شوهرش سوال می‌کرد، آنها از پاسخ دادن خودداری کردند و در عوض به او گفتند که این اتهامات اواخر دوشنبه به دادگاهی در کامپالا ارائه خواهد شد. وقتی آنها رفتند، بسیما 120 کیلومتر از ایگانگا تا کامپالا را طی کرد، اما هیچ جلسه دادگاهی وجود نداشت. کمی بعد از نیمه شب به خانه برگشت.

روز سه‌شنبه، دادگاه کامپالا به نفع روکیراباشایا در مورد درخواست تجدیدنظر مدنی علیه بازداشت غیرقانونی او بدون اتهام، حکم داد. قاضی ایرن نامباتیا حکم داد که نویسنده اوگاندایی باید "بدون قید و شرط" آزاد شود و افزود: "هر افسر پلیس باید از دستور فوق تبعیت کند."

اما کیزا در یک مصاحبه تلفنی با FRANCE 24 تنها چند ساعت پس از این تصمیم گفت که موکلش آزاد نشده است. وکیل حقوق بشر گفت که روکیراباشایا قرار بود روز سه شنبه در دادگاه کیفری جداگانه حاضر شود، اما حاضر نشد.

"هیچ اتهامی رسمی مطرح نشده است - این فقط زمانی اتفاق می افتد که او به دست عدالت سپرده شود. آنها هنوز هم می توانند ادامه دهند و او را سرزنش کنند. آنها به احتمال زیاد اراده او را سرزنش کن. کیز توضیح داد که پلیس می ترسد او را با آثار شکنجه به دادگاه بکشاند، بنابراین او را به دادگاه می برند.

پس از دستگیری روکیراباشایا، کیزا گفت که از دسترسی به موکلش محروم شده است.

در همین حال، چارلز توین، سخنگوی اداره تحقیقات جنایی پلیس (CID)، به خبرنگاران در کامپالا گفت که روکیراباشایا باید تحت قانون سوء استفاده از رایانه به جرمی متهم شود که ممکن است تا یک سال زندان داشته باشد.

علیرغم تصمیم مدنی برای آزادی فوری او، مقامات احتمالاً به ارعاب روکیراباشا ادامه خواهند داد. "این مطابق با آنچه قبلاً برای کاکونزا اتفاق افتاده است: وقتی او برای دومین بار دستگیر و آزاد شد، مجبور شد تا در انتظار تحقیقات به پلیس گزارش دهد. ندوکو اوماتیگر، هماهنگ‌کننده منطقه‌ای آفریقا در PEN International، در مصاحبه‌ای تلفنی با FRANCE 24 در نایروبی، گفت: این بخشی از آزار و اذیت دائمی انتقادات آشکار او از مقامات دولتی است.

«شبه سلطنتی» با «اشرافیت نظامی» در پایگاه

سرکوب آزادی بیان در اوگاندا قبل از انتخابات سال گذشته تشدید شد، زمانی که موسوینی، طولانی‌ترین رهبر آفریقا، ششمین دوره ریاست جمهوری را به دست آورد. رقیب اصلی او - ستاره سابق رپ که با نام هنری خود بابی واین شناخته می شود - نتایج را به چالش کشید، اما بعداً به دلیل عدم اعتماد به قوه قضاییه، پرونده را پس گرفت.

روکیراباشایا اخیراً انتقادات را از پسر موسوینی، موهوزی کاینروگابا، ژنرال ارتش که بسیاری از اوگانداها معتقدند در موقعیتی قرار دارد که از پدر 77 ساله‌اش بر می‌گردد، تشدید کرده است.

رشد 47 ساله کاینروگابا به درجات توسط کارشناسان به دقت زیر نظر گرفته شده است و می گویند نیروهای امنیتی کشور کلید حکومت پدرش هستند.

موسوینی، یک افسر ارشد سابق نظامی، در طول 35 سال قدرت خود، اغلب افسران را برای حذف رقبا و افزایش وفاداری خود جابجا کرده است. حلقه درونی او امروز شامل پسرش می شود. همسرش، وزیر آموزش جانت موسوینی؛ و برادر کوچکترش، افسر سابق نظامی سلیم صالح. این یک پیوند قدرت است که مجله بریتانیایی آفریقا محرمانه به طعنه آن را «شبه سلطنتی» با «نوعی اشراف نظامی که از آن حمایت می‌کند» توصیف کرد.

در سایت های رسانه های اجتماعی، پسر موسوینی شخصیتی بزرگتر از زندگی است. موضوع مورد تمسخر بسیاری از سوی منتقدان و مهاجران دولتی. اما پسر اول 47 ساله، که رهبری نیروهای زمینی و فرماندهی نیروهای ویژه متهم به تخلفات را بر عهده دارد، در توییتر نیز حامیان پر سر و صدایی دارد که کاینروگابا را به عنوان مردی که "ماموریت اوگاندا برای دگرگونی را انجام می دهد" اعلام می کند.

"عدالت باید حاکم شود"

زمانی که او در سال 1986 به قدرت رسید و به سال‌های استبداد تحت رهبری ایدی امین و میلتون اوبوته پایان داد، موسوینی به عنوان یک اصلاح‌طلب مورد ستایش قرار گرفت. اما از آن زمان، شورشیان سابق مخالفان را سرکوب کرده و قانون اساسی را تغییر داده است تا به خود اجازه دهد بارها و بارها نامزد شود.

اوماتیگر گفت: «جامعه بین‌المللی باید بر اوگاندا تمرکز کند و بی‌اعتنایی بی‌معنا به حقوق بشر را محکوم کند تا زمانی که اوگاندا وعده‌های قانون اساسی و تعهدات بین‌المللی خود را درباره حقوقی که امضا می‌کند جدی نگیرد».

این کشور شرق آفریقا برای مدت طولانی یکی از دریافت کنندگان اصلی کمک های خارجی و امنیتی ایالات متحده، به ویژه برای عملیات های ضد تروریستی در منطقه، به ویژه در سومالی بوده است.

اما اخیراً نشانه هایی وجود دارد که صبر واشنگتن در قبال تخلفات دولت موسوینی رو به اتمام است. پس از آخرین سرکوب حامیان اپوزیسیون در انتخابات که منجر به کشته شدن بیش از 50 نفر شد، موسوینی نتوانست در فهرست جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده که به اجلاس سران دموکراسی در دسامبر 2021 دعوت شده بود، قرار بگیرد.

ماه گذشته، ایالات متحده تحریم هایی را علیه رئیس اطلاعات نظامی اوگاندا، سرلشکر آبل کندیو، به دلیل دست داشتن وی در نقض جدی حقوق بشر، از جمله ضرب و شتم، تجاوز جنسی و شکنجه، اعلام کرد.

اما بسیما از خانه‌اش در ایگانگا - جایی که تلاش می‌کند تا سه فرزند خردسالش را که از دیدن پدر کتک خورده‌شان توسط مقامات امنیتی به خانه آورده‌اند، آرام کند - گفت که مایل است جامعه بین‌المللی اقدامات بیشتری انجام دهد. او به آرامی در میان هق هق گفت: "به نظر من حقیر، عدالت باید حاکم شود." من از جامعه بین‌المللی می‌خواهم که برای عدالت و هر کمکی که می‌تواند به ما ارائه شود، مبارزه کند.


[ad_2]
https://20khababr.ir https://afkharebartar.ir https://akhabarebartar.ir https://andnews.ir https://avatefepak.ir https://baranmajale.ir https://behtaringam.ir https://daltek.ir https://elmitarin.ir https://fardayeashena.ir https://forbos.ir https://foxirani.ir https://gisoon.ir https://hodhodirani.ir https://iranisard.ir https://kahkashani.ir https://lasttimes.ir https://lilaki.ir https://livejame.ir https://magirani.ir https://majaleiranian.ir https://mervina.ir https://mineralnews.ir https://modirezard.ir https://momon.ir https://moniseh.ir https://nationaliran.ir https://netcrafti.ir https://news-single.ir https://newsexpress.ir https://newslife.ir https://newsspot.ir https://newsteen.ir https://nikmag.ir https://officemag.ir https://okaziyon.ir https://one-news.ir https://pandamag.ir https://parsroids.ir https://patris-fun.ir https://senatornews.ir https://seratmag.ir https://sibala.ir https://sohanian.ir https://sosokan.ir https://tazekhabari.ir https://technoirani.ir https://timesirani.ir https://yamorani.ir https://yandexkhabari.ir https://abdoosnews.ir https://zehnenoandinsh.ir https://abestanews.ir https://abtinnews.ir https://akhbarebartaaar.ir https://akhbaremaaaa.ir https://akhbareshomaaa.ir https://akhshijnews.ir https://atrinnews.ir https://atroticnews.ir https://atshnews.ir https://bashariatemrooz.ir https://dastesalamatt.ir https://dostemansalam.ir https://elementorsite.ir https://emrooztafahom.ir https://ensanedirooooooz.ir https://etelaresankhabar.ir https://examplenews.ir https://fardaalefba.ir https://gisooyekhabar.ir https://halohekayatha.ir https://hashtadonoh.ir https://hekayatfardayeemaaa.ir https://honarmandkhabar.ir https://istgaheshomareyek.ir https://ketabkhoooon.ir https://kimyagaaaar.ir https://markazeakhbar.ir https://masternewss.ir https://mohamadrezasite.ir https://morvarideasia.ir https://mramins.ir https://naserinews.ir https://nasermr.ir https://newsamins.ir https://newsatropat.ir https://newscenterals.ir https://newsmineral.ir https://newsouls.ir https://newspishgamannn.ir https://newssalam.ir https://newsshans.ir https://newsworlds.ir https://parinews.ir https://patris-music.ir https://poshtibannews.ir https://powernewss.ir https://recordejadid.ir https://salamnewws.ir https://23ncfst.ir/ https://amiran-carpet.ir/ https://armanenergytec.ir/ https://blogenews.ir/ https://blogkhoon.ir/ https://bvfars.ir/ https://charsounews.ir/ https://chsnews.ir/ https://dezfil.ir/ https://dmwebmaster.ir/ https://dota2news.ir/ https://erfanhd.ir/ https://etminan110.ir/ https://faratarazkhabar.ir/ https://farsgardi20.ir/ https://footynews.ir/ https://goto98.ir/ https://ilyarkhabar.ir/ https://ir2khabar.ir/ https://iranalmanac.ir/ https://irandaryafest.ir/ https://khabarehaft.ir/ https://khabarontime.ir/ https://lolsms.ir/ https://maadgig.ir/ https://masoudtb.ir/ https://mp3news.ir/ https://music-ha.ir/ https://nakhlestankhabar.ir/ https://newcharge.ir/ https://news-links.ir/ https://news180.ir/ https://pimn.ir/ https://prmf.ir/ https://pvnews.ir/ https://rejawnews.ir/ https://sahab-co.ir/ https://samanbarg.ir/ https://semanews.ir/ https://shirinonews.ir/ https://soheilesonghor.ir/ https://tacity.ir/ https://taktanews.ir/ https://tarabaranmag.ir/ https://telegram-persian.ir/ https://tfcenter.ir/ https://trika.ir/ https://velninews.ir/ https://vidnaz.ir/ https://wajnews.ir/ https://your-news.ir/ https://zangannews.ir/ https://2016downloadnew.ir/ https://paxsolomusic.ir/ https://daryamedia.ir/ https://andikakhabar.ir/ https://seo-pbn.ir/ https://ghezelwich.ir https://panaztebtabriz.ir https://shayna-net.ir https://kanooneslamshahr.ir https://raynuts.ir https://honare2.ir https://itsama.ir https://flingpet.ir https://foreverpro.ir https://fraeesi.ir https://gkhabar.ir https://18amlak.ir https://pooyesh-khabar.ir https://matsef.ir https://photo-land.ir https://tabarestan118.ir https://disachain.ir https://chikaapp.ir https://mahestan18.ir https://radyaabkala.ir https://c-civil.ir https://saeeed.ir https://copytops.ir https://modirsearch.ir https://shz1music.ir https://m-khosravi.ir https://iranhayashi.ir https://iranian-dress.ir https://gigblog.ir https://basitcg.ir https://mashhadhekmat.ir https://rahetamin.ir https://radolyamani.ir https://bnemati.ir https://face-wood.ir https://tourvare.ir https://centertasisat.ir https://bidarirafsanjan.ir https://namahaa.ir https://30pp.ir https://script-tabadol-link.ir https://simayesarbedar.ir https://pakdashtiha.ir https://rentacars.ir https://2019movies.ir https://ekar24.ir https://saber-ramezani.ir https://teb-saharsina.ir
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن