نقش مشاوره حقوقی در ثبت برند

لزوم ثبت نام تجاری یا ثبت برند در دنیای رقابتی امروز بر کسی پوشیده نیست. ثبت برند در درجه اول این اطمینان را ب

توسط AKHBAREBARTAAAR در 18 آبان 1400

لزوم ثبت نام تجاری یا ثبت برند در دنیای رقابتی امروز بر کسی پوشیده نیست. ثبت برند در درجه اول این اطمینان را برای صاحب آن ایجاد میکند که محصول و یا خدمت مورد نظر با نام و نشان ثبت شده مورد حمایت قانون قرار میگیرد و امکان کپی از آن سلب می شود. 

اما چرا در ثبت برند به مشاوره حقوقی نیاز داریم؟ برای جواب به این سئوال تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

برند چیست و مشاور حقوقی در این زمینه چه نقشی دارد؟

برند یا همان‌طور که گفتیم نام تجاری عبارت است از اسامی، نمادها یا سنبلهای مشخصی که نشاندهنده یک محصول یا خدمت باشد. به عبارت دیگر برند شما معرف محصول یا خدمتی است که به مشتریان خود ارائه میدهید و آنها شما را با این برند به خاطر میآورند.

به موجب قانون، حق استعمال و استفاده انحصاری از نام تجاری و برند فقط برای کسی شناخته خواهد شد که برند خود را به ثبت رسانیده باشد. اگر شما از افرادی هستید که می‌خواهید برندتان را به ثبت برسانید، باید در طی مسیر ثبت، از راهنماییها و مشورت با مشاور حقوقی متخصص غافل نشوید.

چرا باید برند را ثبت کرد و مشاوره حقوقی چه کمکی می کند؟

برند و نام تجاری اسامی هستند که نمایانگر نوع فعالیت و هدف شرکت‌ها و مجموعه‌های تجاری هستند. استفاده از این برند انحصاری باعث میشوند صاحبان کسب و کار بتوانند فعالیتها و برنامههای بازاریابی خود را براساس برند خود پیش برده محصولات و خدمات خود را به دیگران معرفی کرده و خود را در ذهن مخاطب و مشتری ماندگار کنند.

از سوی دیگر وجود همین نامهای تجاری باعث میشود صاحبان کسب و کارها و شرکتها بخواهند برای افزایش کمیت، کیفیت و مرغوبیت کالاها و خدمات خود تلاش مضاعف انجام دهند تا مشتریان خود را حفظ نمایند.

بنابراین نیاز است تا هر کسب و کاری، برند خود را ثبت کرده و از این طریق جهت شناسایی کالا یا خدمات خود به مشتریان و علاقهمندان اقدام کند. 

چنان‌چه افراد به دنبال کسب و کار موفق هستند و از طرفی در بازاری فعالیت میکنند که رقبایی دیگر محصول مورد نظر را تولید می کنند، باید برندی مرتبط با موضوع فعالیت خود انتخاب و جهت ثبت آن اقدام نمایند تا در بازار رقابتی متمایز بوده و اعتبار ویژهای برای محصول خود در بازار به دست آورند.

مزایای ثبت برند چیست؟

اگر بخواهیم مزایای ثبت برند را در چند جمله کوتاه بیان کنیم باید بگوییم:

  • ثبت برند یک سری حقوق انحصاری را برای کالا و خدمات ارائه شده ایجاد میکند از جمله این حقوق انحصاری میتوان به این موارد اشاره کرد: تقاضای منع استعمال برند یکسان یا مشابه با برند خود، درخواست رد اظهارنامه ثبت برند تجاری یکسان یا مشابه خود، درخواست برای  ابطال ثبت برند یکسان یا مشابه با برند
  • ثبت برند باعث جلب اعتماد مشتریان و مخاطبان هدف شما خواهد شد.
  • ثبت برند باعث میشود که صاحب برند سرمایه وی و خود برند توسط مراجع قانونی مورد حمایت و محافظت قرار گیرد.

برند برای ثبت باید جدید بوده و همچنین قبلا ثبت نشده و توسط دیگران استفاده نشده باشد. صاحب برند در هنگام ثبت آن باید طبقه یا طبقات محصول مورد نظر را تعیین کند تا دیگران نتوانند همان برند را در طبقه یا طبقات مشخص شده به ثبت برسانند.

اقدامات لازم جهت ثبت برند و استفاده از مشاوره حقوقی تخصصی

بعد از این‌که برند را انتخاب کردید در اولین قدم باید اظهارنامهای درست و بدون ایراد را برای ارائه به اداره مالکیت معنوی تنظیم کنید که همین موضوع اهمیت حضور و استفاده از مشاور حقوقی باتجربه در زمینه ثبت برند را کاملا روشن میکند چرا که اگر در همین مرحله اول هر اشتباهی در تنظیم اظهارنامه انجام دهید با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهید شد.

در صورت تایید اظهارنامه در مرحله دوم، باید مدارک لازم را برای اداره مالکیت معنوی ارسال کنید و منتظر تایید مدارک باشید. با تایید مدارک در نوبت اول، برند در روزنامه رسمی به ثبت برسد. طبق قانون باید منتظر باشید تا کسی شکایتی نسبت به علامت تجاری مورد نظر نداشته باشد. بعد از گذشت یک ماه مهلت قانونی آگهی نوبت دوم را به ثبت برسانید.

با توجه به امتیازاتی که ثبت برند برای صاحب آن ایجاد میکند، لزوم ثبت آن دیگر جای بحث نخواهد داشت اما قبل از اقدام به ثبت برند با مشاور حقوقی تخصصی مشورت کنید تا نسبت به مراحل پیش رو و قوانین ثبت برند آگاهی به دست آورده و اشتباهی نداشته باشید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن