مقایسه رنو کولیوس فرانسوی با بوگوارد BX7 ژاپنی

رقابت بین شاسی بلندهای لوکس و با امکانات، از هر رقابت دیگری جذاب‌تر است. خصوصاً اگر پای خودروهای فرانسوی د

توسط AKHBAREBARTAAAR در 1 مهر 1399


رقابت بین شاسی بلندهای لوکس و با امکانات، از هر رقابت دیگری جذاب‌تر است. خصوصاً اگر پای خودروهای فرانسوی در میان باشد. رنو کولیوس فرانسوی که اکنون نسل دوم آن بر پایه پلتفرم نیسان ایکس تریل تولید می‌شود، رگه‌های ژاپنی هم دارد. این خودرو نسبتاً جدید است و از سال 2017 در اختیار طرفداران رنو فرانسوی قرار گرفته است.
از سوی دیگر بوگوارد BX7 چینی را داریم که یک شاسی بلند 7 نفره لوکس است که از سال 96 توسط کیان موتور وارنا پایش به ایران باز شد. این خودرو کیفیت ساخت بالا، امکانات متعدد و طراحی جذابی دارد. در ادامه این دو شاسی بلند را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کنیم تا ببینیم برنده رقابت کدام‌یک خواهد بود.

مشخصات فنی
پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ بوگوارد BX7 می‌تواند با 224 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور، این خودرو را به حرکت درآورد. نیروی محرکه‌ای که از طریق گیربکس 6 دنده‌اتوماتیک به چهارچرخ این خودرو می‌رسد، می‌تواند آن را در مدت‌زمان 9.8 ثانیه از شتاب 0 به 100 برساند. محور محرک این خودرو هم از نوع دو دیفرانسیل هوشمند با قفل الکترونیکی و محدودکننده لغزش است. بیشترین سرعتی که می‌توانید از بوگوارد BX7 در جاده‌ها انتظار داشته باشد، 206 کیلومتر بر ساعت است. میزان مصرف سوخت ترکیبی این خودرو هم 9 لیتر در 100 کیلومتر خواهد بود.
در طرف مقابل، رنو کولیوس با پیشرانه 2.5 لیتری‌اش ایستاده است که دارای 4 سیلندر است و گیربکس آن از نوع CVT ایکس ترونیک می‌باشد. نیروی تولیدشده توسط موتور این خودرو از طریق محور محرک دو دیفرانسیل 3 حالته به چهارچرخ منتقل می‌شود. موتور 4 سیلندر رنو کولیوس 171 اسب بخار قدرت و 233 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. حداکثر سرعت این خودرو در شرایط ایده آل برابر با 200 کیلومتر بر ساعت است و میزان مصرف سوخت آن در حالت ترکیبی هم به گفته سازندگان برابر با 8.3 لیتر است که البته بنا به شرایط رانندگی و عملکرد خودرو، می‌تواند متغیر باشد.


ایمنی
رنو کولیوس در بخش ایمنی درمجموع به 6 ایربگ مجهز است. کمربند ایمنی پیش کشنده هم برای اطمینان خاطر سرنشینان در آن قرار داده‌شده است. سیستم ترمز این خودرو هم با امکانات ویژه عملکرد بسیار قابل قبولی دارد. توزیع نیروی ترمز، ترمز ضد قفل، ترمز کمکی و ترمز پارک برقی از امکاناتی هستند که در این بخش می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. در خصوص سیستم‌های هشداردهنده هم رنو کولیوس پروپیمان ظاهرشده است. سنسور جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر و رادار نقطه کور در این خودرو به کمک راننده در شرایط خاص آمده‌اند. کنترل پایداری، اتو پارک، حالت رانندگی اکو، نشانگر زمان تعویض دستی دنده، کنترل ایستایی در سربالایی و کروز کنترل مواردی هستند که لیست آپشن‌های ایمنی را در این خودرو تکمیل می‌کنند.
بوگوارد BX7 اما به مراتب عملکرد بهتری در زمینه ایمنی دارد. این خودرو علاوه بر امکاناتی که در بالا اشاره کردیم، کمربند ایمنی محدودکننده، کنترل ترمزها در پیچ، سنسور خواب‌آلودگی راننده، سنسور فشار باد تایر، کنترل کشش و کنترل سرعت در سرازیری را هم دارا است. به همین دلیل برخلاف تصور اولیه، این خودروی چینی ازنظر سطح ایمنی رنو کولیوس فرانسوی- ژاپنی را پشت سر گذاشته است.


امکانات رفاهی
ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک چهارگانه همراه با دریچه تهویه عقب، صندلی 12 حالته برقی برای راننده همراه با تنظیم برقی گودی کمر، صندلی 8 حالته برقی سرنشین جلو، صندلی‌های تاشو عقبی، امکان اضافه کردن ردیف سوم صندلی‌ها، گرم‌کن صندلی‌های عقب و جلو، روکش صندلی‌های تارتان قهوه‌ای یا مشکی یا بژ، صندوق پران هوشمند، تریم چوبی کابین، خروجی 12 ولت، صندوق برقی با جک و ایزوفیکس صندلی از امکاناتی هستند که با خرید بوگوارد BX7 می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید. این خودروی آپشنال و لوکس، همچنین به دوربین‌های عقب، 360 درجه، دوربین شب و دوربین جانبی مجهز است و یک مانیتور لمسی 12.5 اینچی لمسی با کنترلر در مرکز داشبورد آن قرار گرفته است که لذت سفر را برای خانواده‌ها به اوج خود خواهد رسانید.
در عوض رنو کولیوس هم به سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه و دریچه تهویه عقب، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، روکش چرم صندلی‌ها، ایزوفیکس صندلی، خروجی 12 ولت، صندوق برقی با جک، صندوق پران هوشمند، تریم مشکی کابین، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین جلو همراه با تنظیم گودی کمر برای راننده، مانیتور 8.7 اینچی لمسی و نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان مجهز شده است. اما درمجموع به نظر می‌رسد امکانات رفاهی بوگوارد BX7 نسبت به رنو کولیوس جدیدتر و کامل‌تر باشد.


جمع‌بندی
هر دو خودرو در بخش ایمنی و امکانات و همچنین عملکرد فنی درخشان ظاهرشده‌اند. سفر با هر دو خودرو نیز به دلیل لیست بلندبالای امکانات رفاهی و ایمنی، تجربه شگفت‌انگیزی خواهد بود. درعین‌حال، رنو کولیوس خودروی جمع و جورتر و کم‌مصرف‌تری است که برای خانواده‌های کم‌جمعیت گزینه مناسب‌تری خواهد بود. اما بوگوارد BX7 طرفداران پر و پا قرصی در بین خانواده‌های پرجمعیت و عاشق خودروهای لوکس خواهد داشت.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن