مشکلاتی که در زمان طلاق توافقی رخ می دهد

با توجه به ماده ۲۴ و ۲۵ قانون، که مطرح می کند اگر زن و مرد بخواهند از یکدیگر جدا شوند و به عبارتی طلاق بگیرند،

توسط AKHBAREBARTAAAR در 14 بهمن 1400

با توجه به ماده ۲۴ و ۲۵ قانون، که مطرح می کند اگر زن و مرد بخواهند از یکدیگر جدا شوند و به عبارتی طلاق بگیرند،  باید از دادگاه حکم دریافت کنند. در طلاق توافقی باید دو طرف راضی باشند و اگر یکی از آنها چه زن چه مرد ناراضی باشد روند پرونده ی  طلاق توافقی به مشکل بر میخورد. برای بهتر پیش رفتن روند پرونده ی طلاق توافقی باید با وکیل مجرب و با تجربه مشورت کنید و از او کمک بخواهید، وکیل باید تمام مدارک لازم را از شما بخواهد و با ارائه آن مدارک به دادگاه، پرونده را به بهترین نحو پیش ببرد.

ما در این مقاله قصد داریم نکاتی را در مورد مشکلاتی که در زمان طلاق توافقی و هزینه طلاق توافقی مطرح کنیم. با ما همراه باشید.

موانعی که در هنگام طلاق توافقی نمایان می شود.

اگر در زمان دادگاه چه  زن و چه مرد در رابطه با طلاق توافقی، اختلاف داشته باشند. صادر کردن حکم برای طلاق با مشکل مواجه میشود. برای مثال بعضی افراد سعی میکنند با انجام اعمال غیر انسانی و به صورت عمدی، همسر خود را مورد آزار و اذیت قرار دهند و در زمان طلاق نیز در پی ایجاد اختلال در روند پرونده هستند. از جمله اختلافات، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ناراضی بودن برای پرداخت مهریه

  • اختلاف به دلیل حضانت و سرپرستی

  • پرداخت نکردن نفقه به زن از جانب مرد

  • و دیگر مشکلات اخلاقی مانند، مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی 

با توجه به این دلایل، زمانی که مدارک قابل قبول و محکمه پسند به دادگاه ارائه شود و این موارد ذکر شده را ثابت کند، حکم طلاق به راحتی صادر و دریافت میشود. اما نحوه ارائه مدارک و ایجاد رأی  مثبت قاضی نیازمند شناخت قوانین است، که بهترین گزینه برای اداره مدرک و ایجاد رأی مثبت از جانب قاضی که به طور کامل با قوانین آشناست و علم کافی به قوانین و مقررات دارد، وکیل طلاق است. یک وکیل وظیفه دارد با ارائه درست شواهد و مدارک، موکل خود را در پیروزی پرونده یاری کند و دادخواست طلاق توافقی را به موقع به دادگاه ارائه دهد.

انواع روش هایی که به منظور ثبت درخواست طلاق توافقی وجود دارد

  • روش اول ثبت درخواست طلاق توافقی در سامانه تصمیم: این سامانه که زیر نظر سازمان بهزیستی کشور است، یکی از روش های ثبت درخواست به شمار می رود. متقاضی و کسی که خواهان طلاق است، درخواست خود را در این سامانه ثبت کرده و برای گرفتن دادخواست طلاق اقدام کند.  فرد متقاضی قبل از اینکه به طور رسمی طلاق بگیرد، باید چند جلسه مشاوره را پشت سر بگذارد. دقت کنید روند ثبت درخواست و شرکت در جلسات مشاوره حدود ۴۵ روز طول می‌کشد و نمی‌شود از شرکت نمودن در جلسه‌های مشاوره سرباز زد،  چون گواهی صادر شده از طرف مشاور برای ادامه و روند پرونده ضروری است. بنابراین باید تمام مراحل مشاوره و غربالگری به درستی و به طور کامل صورت بگیرد.

  • روش دوم ثبت درخواست طلاق در دفتر های خدمات الکترونیک قضایی است : روشی که اکثرا توسط وکیل های طلاق انجام می گیرد، ثبت درخواست در دفترهای خدمات قضایی است. در این روش، به حضور زن و مرد احتیاجی نیست و همچنین شرکت در جلسات مشاوره ضرورتی ندارد. مدت زمانی که برای صادر شدن رأی دادگاه با ثبت مستقیم در دفاتر الکترونیکی طول می کشد حدود ۱۰ تا ۲۰ روز کاری است.

دقت کنید هزینه طلاق توافقی در دو روش ذکر شده،  متفاوت است.

مسائلی که باید در مورد طلاق توافقی بدانید

دقت کنید به طور صد در صد طلاق توافقی، ساده و بدون ایجاد مشکل و دردسر صورت نمی گیرد، بلکه ممکن است عواملی در روند پرونده اختلال ایجاد کند،  که به وجود آمدن هرگونه مشکل باید بر اساس مراحل قانونی پیگیری شود. آشنا نبودن و آگاهی نداشتن از روند دادگاه ممکن است، موجب آسیب روحی و طولانی شدن روند پرونده شود. به همین دلیل باید بدانید برای پرونده های مربوط به طلاق توافقی مشورت و کمک خواستن از وکیل لازم است.

در زمان پرداخت مهریه چه مشکلاتی به وجود می آید؟!

مهریه عندالمطالبه است و جایگاه برتری در دین، شرع و قانون دارد. بنابراین زوجه در هر زمان که بخواهد میتواند مهریه خود را طلب کند، فرقی نمیکند که در خواست زوجه چه در زمان صلح باشد چه در زمان دعوا و طلاق ، در هر صورت مرد، موظف است مهریه را تمام‌ و‌کمال پرداخت کند. اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را داشته باشد، مهریه را پرداخت می‌کند و مشکلی ایجاد نمی شود.اما اگر توانایی مالی نداشته باشد یا به طور عمد  مهریه را پرداخت نکند، مشکلات زیادی ایجاد می‌شود، که روند پرونده را با مشکل مواجه می کند. بر اساس قانونی که به تازگی صادر شد، در صورتی که مرد توانایی پرداخت مالی نداشته باشد و مهریه زن بیش از ۱۱۰ سکه باشد، حکم زندان صادر  نمی شود. همچنین اگر میزان سکه ی مهریه کمتر از ۱۰۰ سکه باشد  باز هم مرد توانایی پرداخت آن را نداشته باشد، حکم اعسار یعنی پرداخت به صورت اقساطی صادر می شود. مرد موظف است در زمان مقرر به پرداخت مهریه به صورت  اقساطی اقدام کند.

اختلافاتی که در زمان طلاق برای سرپرستی و احضارات فرزندان ایجاد می‌شود

چالش ها و حاشیه های زیادی در زمان طلاق توافقی به وجود می آید. اما برای زوج هایی که دارای فرزند هستند،.چالش حضانت و سرپرستی به چالش ها اضافه می شود، که در این مورد زن و مرد به شدت با مشکل مواجه می‌شوند. بر اساس قانون مدنی برای حضانت فرزند سن و جنسیت، مهم و حائز  اهمیت  است. برای مثال، مادر عهده دار حضانت و سرپرستی دختران تا سن هفت سالگی است و بعد از ۷ سالگی تا سن بلوغ (۹سالگی) پدر سرپرست و قیم دختر خواهد بود. و اما برای پسران نیز به همین شکل است، با این تفاوت که سرپرستی پسران از ۷ سالگی تا  سن بلوغ (۱۵ سالگی) بر عهده پدر است. اگر برای سرپرستی و حضانت مشکلاتی به وجود بیاید.حضور وکیل الزامی است. دقت کنید، چه دختر چه پسر اگر به سن قانونی رسیده باشند خودشان حق انتخاب دارند که چه کسی قیم و سرپرست آنها باشد. 

از دیگر مشکلاتی که در هنگام طلاق به وجود می آید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پرداخت نکردن نفقه توسط مرد و پافشاری برای تمکین که در منزل، مرد مشکلات و گرفتاری هایی است. از جمله عواملی است که در زمان طلاق توافقی، باعث ایجاد مشکل می شود. بر این اساس مجدداً تاکید می شود از وکیل کمک بگیرید تا از حقوق شما دفاع کند.

چرا برای طلاق توافقی وکیل لازم است؟!

دقت کنید برای پیش رفتن بهتر روند پرونده و به وجود آمدن نتایج مطلوب وکیل لازم است. اگر شما برای پرونده خود وکیل مجرب انتخاب کنید، کمتر با مشکل مواجه میشود. وکیل میتواند بر اساس تجربه و مهارت در کار خود، مشکلات حقوقی و خانوادگی شما را به خوبی در دادگاه مطرح کند و به نحو احسنت از شما دفاع کند.

مزیت داشتن وکیل در طلاق توافقی

  • سریع و خوب پیش رفتن کارها در دادگاه

  • مدافع خوب و مجرب در هنگام طلاق

  • عالم بودن به قوانین و کتاب قانون

  • یک مشاور و حامی خوب

 

با توجه به موارد و نکات ذکر شده دریافتم در طلاق توافقی نیز مشکلاتی ایجاد میشود که باید به کمک وکیل مجرب این مشکلات پیگیری و حل شود. بنابراین برای پیش رفتن پرونده به بهترین نحو از وکیل کمک بخواهید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن