مشاوره حقوقی تلفنی در موضوع الزام به تمکین زوجه

یکی از دعاوی مطرح در دادگاه‌های خانواده که تعداد آن نیز کم نیست، الزام به تمکین زوجه است که می‌توان

توسط AKHBAREBARTAAAR در 10 آبان 1400

یکی از دعاوی مطرح در دادگاه‌های خانواده که تعداد آن نیز کم نیست، الزام به تمکین زوجه است که می‌توان با دریافت مشاوره حقوقی تلفنی در این موضوع نسبت به خیلی از موارد ریز و درشت آن آگاهی کسب کرد. 

واژه تمکین دقیقا به چه چیز گفته می‌شود و مشاوره حقوقی تلفنی چه کمکی می کند؟

شاید این موضوع که تمکین چیست سوال ابتدایی به نظر برسد اما پاسخ به این سوال می‌تواند خیلی از ابهامات و مسائل را از بین ببرد که با دریافت مشاوره حقوقی تلفنی تخصصی با وکیل تلفنی متخصص می‌توانید به پاسخ پرسش خود برسید. اما تمکین دو معنا دارد. تمکین عام و تمکین خاص.

تمکین عام به معنای اطاعت زوجه از زوج و فرمانبرداری و تبعیت در اموری که مدیریت و هدایت آن برای زوج است.مثل انتخاب محل زندگی مگر آن‌که حق و اختیار انتخاب محل زندگی به زوجه داده شده باشد. علاوه بر تمکین عام، تمکین خاص نیز وجود دارد. تمکین خاص دلالت بر روابط زناشویی، عاطفی و صمیمانه بین زوجین دارد. یعنی زن باید به میزان تعیین شده عرفی و شرعی در روابط زناشویی خواسته‌های معقول مرد را برآورده نماید.

معنای عدم تمکین و نقش مشاوره حقوقی تلفنی در آن

عدم تمکین به این معنی است که زن از شوهر خود اطاعت نمی‌کند. درصورتی که مرد ادعای عدم تمکین همسر خویش را داشته باشد باید به دادگاه خانواده مراجعه و برای الزام به تمکین اقدام کند که البته شرایط و مراحل خودش را داشته و نیازمند دریافت مشاوره حقوقی تلفنی در این زمینه است.

برای الزام به تمکین زوجه باید زوج طرح دعوای الزام به تمکین ارائه کند که در عین سادگی پیچیده است. به طور کلی الزام به تمکین زوجه برعکس آن‌چه که به نظر می‌رسد ساده نبوده و پیچیدگی‌های قانونی خودش را دارد که نیازمند دریافت مشورت با وکیل تلفنی یا دریافت مشاوره وکیل تلفنی است.

نکته: دادخواست الزام به تمکین زوجه باید در دادگاه خانواده محل اقامت زوجه طرح شود.

آثار عدم تمکین زوجه از نظر مشاور حقوقی تلفنی

یکی از مهم‌ترین آثار عدم تمکین زوجه و اثبات زوج در این زمینه، امکان ازدواج مجدد برای مرد است. یعنی اگر مرد بتواند عدم تمکین زوجه را اثبات نماید و حتی با داشتن الزام به تمکین، زن همچنان امتناع کند، مرد می‌تواند تقاضای اجازه ازدواج مجدد از دادگاه داشته باشد.

عدم بهره‌مندی زن از امتیاز تعلق نصف اموال در صورت تقاضای طلاق از طرف مرد، از آثار دیگر عدم تمکین زوجه است.

یکی دیگر از آثار مهم عدم تمکینف نفقه است که به زن تعلق نمی‌گیرد. البته گاهی زوجه عذر موجه در مورد عدم تمکین دارد در این صورت نفقه به وی تعلق می‌گیرد. 

برای شناخت بیشتر از آثار و تبعات عدم تمکین زوجه با دریافت مشاوره تلفنی حقوقی نسبت به موارد گفته شده ابهامات خود را برطرف نمایید. چراکه قانون سخت و پیچیده بوده و تنها افراد متخصص و آگاه نسبت به قانون آگاهی دارند.

در چه موضوعاتی زن مجاز به عدم تمکین است؟

مشاوره تلفنی تخصصی به شما خواهد گفت مواردی وجود دارد که زن را مجاز به عدم تمکین می‌نماید. برخی از این موارد عبارتند از: 

منزلی که مرد برای زن درنظر گرفته است باعث ترس جانی و آسیب دیدین زوجه یا ضرر مالی و شرافتی برای وی شود. در این صورت زن می‌تواند و مجاز است برای خود منزل مستقلی اختیار کند. در این شرایط نفقه نیز به وی تعلق می‌گیرد.

درصورتی که مرد به بیماری‌های مقاربتی مبتلا شود، هم نفقه به زوجه تعلق می‌گیرد و هم می‌تواند عدم تمکین از روابط زناشویی (تمکین خاص) نماید.

اگر پزشک زن را ملزم به عدم تمکین خاص کرده باشد نیز زن می‌تواند عدم تمکین نموده و نفقه دریافت کند.

مراجعه به پزشک اضطراری در صورتی که مرد به زن اجازه خروج نداده باشد نیز مورد دیگری است که زوجه می‌تواند تمکین نکند.

همانطور که گفته شد، دعاوی الزام به تمکین کمی پیچیده و کاملا حقوقی و تخصصی است و عموم مردم جامعه نسبت به قوانین پیرامون این موضع آگاهی ندارند. بنابراین اقدام خودسرانه و بدون دریافت مشاوره حقوقی تلفنی می‌تواند منجر به شکست فرد در طرح چنین دعاوی شود.

چنانچه در زمینه دعوای الزام به تمکین زوجه قصد انجام کاری را دارید می‌توانید به مشاور حقوقی متخصص تماس گرفته و از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره‌مند شوید. هزینه مشاوره حقوقی تلفنی نیز نسبت به مراجعه حضوری کمتر است و می‌توانید به پاسخ بسیاری از سوالات خود برسید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن