مدارک لازم برای طلاق توافقی

طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که در آن، زوجین به صورت توافقی تصمیم می گیرند به زندگی مشترک خود پایان دهند.

توسط AKHBAREBARTAAAR در 3 بهمن 1400

طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که در آن، زوجین به صورت توافقی تصمیم می گیرند به زندگی مشترک خود پایان دهند. آن ها در خصوص تمام مسائل حقوقی مربوطه مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و... به توافق می رسند و سپس برای ثبت دادخواست طلاق خود به دادگاه مراجعه می کنند.  

در طلاق های توافقی نزاع و درگیری کمتری وجود دارد و روند دادگاه هم در مدت زمان بسیار کوتاه تری انجام خواهد شد. به همین دلیل امروزه این نوع طلاق به یکی از روش های ساده و کم دردسر برای جدایی تبدیل شده است. در ادامه شما را با این نوع طلاق و مدارک لازم برای آن آشنا خواهیم کرد. 

مراحل طلاق توافقی به چه صورت است؟

زمانی که زن و شوهر به این اطمینان می رسند که تحت هیچ شرایطی امکان ادامه زندگی مشترک را ندارند، می توانند نسبت به طلاق توافقی اقدام نمایند. آن ها باید قبل از مراجعه به دادگاه در خصوص مواردی مانند مهریه، نفقه، استرداد جهیزیه، حضانت فرزندان و ملاقات با آن ها و... به توافق برسند. 

بعد از اینکه تصمیم زوجین برای جدایی قطعی شد، باید برای ثبت دادخواست طلاق توافقی به دادگاه خانواده مراجعه کنند. 

بعد از اینکه رسیدگی به پرونده شما آغاز شد، از شما خواسته می شود که برای حذف داوری به مرکز مشاوره خانواده مراجعه کنید. در این مراکز سعی بر این است که میان زوجین سازش ایجاد کرده و از به هم خوردن بنیان خانواده جلوگیری کنند، اما در اکثر مواردی که به صورت توافقی تصمیم به جدایی گرفته شده، این تلاش بی فایده خواهد بود و تصمیم زوجین عوض نمی شود. 

در مرحله بعدی، زمانی که مرکز مشاوره مطمئن شود به هیچ عنوان امکان سازش وجود ندارد، علت جدایی و توافق های مالی و غیر مالی را ثبت کرده و به امضای طرفین می رساند. سپس شما باید این توافق نامه را به دادگاه خانواده تحویل داده و حداکثر تا سه روز منتظر صدور رای نهایی باشید. 

رای صادر شده از دادگاه، در واقع همان گواهی عدم امکان سازش می باشد که بعد از صادر شدن ان از سوی دادگاه خانواده و اعلام رضایت زوجین، باید به دفتر رسمی ثبت ازدواج و طلاق تحویل داده شود. معمولا این گواهی تا 3 ماه اعتبار دارد؛ یعنی زوجین باید ظرف مدت سه ماه آن را به دفترخانه تحویل دهند، در غیر اینصورت مجبور می شوند مجددا درخواست طلاق توافقی خود را به ثبت رسانده و تمام مراحل را از اول دنبال کنند. 

در مرحله آخر، یعنی زمانی که زوجین گواهی دادگاه را به دفترخانه تحویل دادند، صیغه طلاق با حضور زن و شوهر یا وکیل آنها جاری شده و طلاق ثبت خواهد شد. 

برای طلاق توافقی چه مدارکی لازم است؟

برای ثبت دادخواست طلاق توافقی باید اصل عقدنامه، اصل شناسنامه زوجین، کپی کارت ملی زوجین و گواهی عدم بارداری به دادگاه خانواده تحویل داده شود. لازم به ذکر است که اگر زوجین در دوران نامزدی تصمیم بگیرند از هم جدا شوند، باید گواهی بکارت از سمت پزشک قانونی صادر شده باشد. 

طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟

به طور تقریبی، از زمان ثبت دادخواست شما تا اجرا شدن صیغه طلاق حدود 3 ماه زمان لازم است. تعداد جلسات مرکز مشاوره حتما باید به 5 جلسه برسد تا در نهایت گواهی عدم امکان سازش صادر شود. این جلسات نهایتا تا 45 روز طول می کشند. البته امکان کم کردن این زمان وجود دارد، اما بیشتر شدن آن باید با توافق زن و شوهر انجام شود. 

در صورتی که شما برای رسیدگی به روند طلاق توافقی از یک وکیل خبره کمک بگیرید، این زمان به یک ماه هم کاهش خواهد یافت. البته باید توجه داشته باشید که یک وکیل نمی تواند به صورت همزمان وکالت هر دو نفر را به عهده بگیرد. 

چند نکته مهم در خصوص طلاق توافقی

  • تا زمانی که طلاق توافقی به صورت رسمی در دفتر ثبت نشده امکان پشیمانی وجود دارد. در واقع حتی اگر در زمان جاری شدن صیغه یکی از زوجین حضور پیدا نکند، امکان ثبت طلاق وجود نخواهد داشت. 

  • زوجه برای ثبت طلاق به اجازه پدر نیازی ندارد. (حتی اگر باکره باشد)

  • زنان باکره و یا زنان بالای 50 سال که یائسه شده اند نیازی به آزمایش بارداری ندارند. 

  • بعد از ثبت طلاق و توافق در مورد حضانت فرزند هم امکان تغییر حضانت وجود دارد. چرا که با توجه به شرایط و مصلحت فرزند ممکن است تصمیم زوجین عوض شود. 

هزینه طلاق توافقی

به طور معمول هزینه طلاق توافقی شامل موارد زیر می باشد:

  • هزینه ثبت دادخواست

  • هزینه دادرسی

  • هزینه مرکز مشاوره که شامل دو بخش هزینه تشخیص پرونده و هزینه مشاوره می باشد.

  • هزینه ثبت طلاق توافقی در دفتر رسمی ثبت ازدواج و طلاق 

  • حق الوکاله و دستمزد وکیل (در صورت مراجعه به وکیل)

این هزینه ها هم می تواند توسط یکی از زوجین که دادخواست طلاق توافقی را ثبت کرده پرداخت شود، و هم با توجه به توافقی بودن درخواست، می توان آن را بین زوجین تقسیم کرد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن