طلاق رجعی چیست و چرا به وکیل خانواده در این نوع دعاوی نیاز داریم؟

حفظ کانون خانواده و جلوگیری از فروپاشی آن همواره مدنظر شرع و قانونگذار بوده است. به همین مناسبت، در موارد

توسط AKHBAREBARTAAAR در 2 آبان 1400

حفظ کانون خانواده و جلوگیری از فروپاشی آن همواره مدنظر شرع و قانونگذار بوده است. به همین مناسبت، در مواردی که طلاق از نوع رجعی است اگر بعد از گذشت مدتی از طلاق، زوجین تصمیم بگیرند به زندگی مشترک خود با یکدیگر بازگردند در این صورت به زوجین در چارچوبی خاص و با شرایطی ویژه، اجازه مراجعت و رجوع به زندگی مشترک داده شده است. البته در طلاق رجعی اختیار رجوع از طلاق و بازگشت با مرد خواهد بود. در صورتی که قصد دارید برای طلاق اقدامی صورت دهید حتما با وکیل خانواده و طلاق مشورت کنید.

انواع طلاق چیست و نقش وکیل خانواده در آنها چگونه است؟

طلاق دو نوع است. طلاق رجعی و طلاق بائن.

در طلاق بائن مرد در دوران عده نمی‌تواند به همسر خود رجوع کند مگر این‌که مجددا وی را عقد نماید و صیغه عقد جاری شود اما طلاق رجعی (براساس ماده ۱۱۴۸ قانون مدنی) منظور طلاقی است که زوج می‌تواند در مدت عده رجوع نماید و نکاح از اول شروع شود، این جدایی در مورد زنی است که یائسه نباشد و شوهر او با او نزدیکی نموده باشد و باکره نباشد. در این طلاق مرد می‌تواند در مدت عده بدون خواندن عقد و صیغه به زن خود برگردد و نکاح را ادامه دهد. می‌توان گفت به دلیل حقی که برای مرد در خصوص رجوع از طلاق پیش‌بینی شده است به این نوع طلاق رجعی می‌گویند.

منظور از عده چیست؟

عده به این معناست که زن پس از جاری شدن صیغه طلاق، به مدت ۳ بار دوران پریود و به عبارتی تا ۳ بار عادت ماهیانه دیدن نباید ازدواج مجدد داشته باشد (در حالت معمول ۳ ماه طول می‌کشد). در طلاق بائن مرد در مدت عده نمی‌تواند به همسرش رجوع کند و اگر چنین قصدی داشته باشد باید او را به عقد خویش درآورد.

اما در طلاق رجعی با شرایطی که گفتیم مرد می‌تواند بدون خواندن صیغه عقد به همسرش بازگردد.

به طور کلی عده طلاق رجعی به سه صورت است:

  • سه پاکی و طهارت از عادت ماهیانه
  • گذشت سه ماه یا سه ماه و 10 روز
  • زن باردار تا پایان وضع حمل

اگر زنی طلاق بگیرد بعد از چه مدت می ‌تواند با همان مرد ازدواج کند؟

اگر زنی طلاق رجعی بگیرد بعد از گذشتن عده، زن می‌تواند با مردی دیگر غیر از همسر خود ازدواج کند، اما چنان‌چه تمایل داشته باشد با همسر خود ازدواج کند و در عده باشد، بلافاصله مرد می‌تواند به او رجوع کند و نیاز به خواندن عقد ندارند. اگر مدت زمان عده گذشته باشد زن می‌تواند به همسرش رجوع کند ولی باید مجددا صیغه عقد خوانده شود.

چند نکته در مورد طلاق رجعی و وظیفه وکیل خانواده در آن

  • نکته مهمی که در مورد طلاق رجعی وجود دارد این است که زن و مرد در طول مدت زمان عده در حکم زن و شوهر هستند. در این مدت مرد باید به پرداخت نفقه زن در طول مدت عده ادامه دهد و در صورتی که در مدت عده یکی از زوجین فوت کند، دیگری از  او ارث می‌برد.
  • در این نوع جدایی طلاق با دو شاهد پایان می‌پذیرد اما در هنگام رجوع نیازی به وجود گواه و شاهد نیست. 
  •  مهریه‌ای که در عقد‌نامه ثبت شده است بر عهده مرد است که آن را بپردازد، اگر زن مهریه خود را بذل یا هبه کند دیگر لزومی به پرداخت مهریه توسط زوج نیست.
  • شما به وکیل امور خانواده و طلاق به عنوان متخصص در چنین دعاوی نیاز خواهید داشت تا شما را از مراحل پیش رو آگاه نمایند.
  •  انحلال نکاح در این نوع طلاق، زمانی صورت می‌گیرد که عده گذشته باشد و زوج رجوع نکرده باشد.
  • زن در مدت عده باید نفقه دریافت کند. چرا که زوجه هنوز همسر زوج در نظر گرفته می‌شود و به این دلیل است که نفقه بر مرد در ایام عده واجب است.
  • شوهر نمی‌تواند تا پایان عده با خواهرِ زن مطلقه خود ازدواج کند.
  • زن در ایام عده بدون اجازه از شوهر خود اجازه ترک منزل را ندارد.

چرا به وکیل خانواده در دعاوی طلاق نیاز داریم؟

همان‌طور که از مطالب گفته شده استنباط می‌شود مواردی مانند طلاق رجعی دارای پیچیدگی‌ها و قوانین خاص با نکات ریز و ظریفی است که نیاز دارد تا حتما با یک وکیل باتجربه در زمینه امور خانواده و طلاق مشورت کرده و مسیر پیش رو را به ایشان بسپارید تا از هرگونه هزینه و صرف وقت و انرژی اضافه چلوگیری کنید. چراکه یک وکیل خانواده به خوبی از قوانین و مقررات آگاه بوده و نسبت به پرونده‌های مشابه تجربه خوبی به دست آورده است. 

پیشنهاد می‌کنیم اگر در زمینه پیدا کردن وکیل امور خانواده و طلاق سئوال یا ابهامی دارید حتما به سایت هایی که در این حوزه فعالیت می کنند، مراجعه نمایید. برای اینکه بدانید وکیل خانواده در چه حوزه های دیگری فعالیت می کند می توانید با مطالعه بیشتر در مورد نقش وکیل متخصص امور خانواده در طلاق غیابی ، از ویژگی های وکیل خانواده متخصص بیشتر آگاه شوید.

آخرین مطالب