طلاق توافقی چه مزیت هایی نسبت به سایر طلاق ها دارد؟

طلاق توافقی در واقع به این معنی است که زن و مرد در مورد مسائلی مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزند، چگونگی ملاقات و

توسط AKHBAREBARTAAAR در 30 دی 1400

طلاق توافقی در واقع به این معنی است که زن و مرد در مورد مسائلی مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزند، چگونگی ملاقات و زمان ملاقات، جهیزیه و سایر مسائل به توافق و اتفاق نظر برسند. 

در این صورت دادگاه در مدت کمتری حکم صادر می‌کند و می‌توانند به هدفشان برسند. دادگاه تمام توافقات را در این موارد را در حکم خود در نظر می‌گیرد و آن را در گواهی سازش قید می‌کند.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق انواع مختلفی دارد یکی از انواع طلاق‌ها، طلاق توافقی است. در این نوع طلاق زن و شوهر به این نتیجه می‌رسند که باید از یکدیگر جدا شوند و درخواست طلاق توافقی می‌دهند و توافق آن ها در حکم دادگاه به ثبت می‌رسد. این حکم دارای ضمانت اجرای قانونی است.

همان طور که از نام این طلاق پیداست تمام موارد این طلاق بر حسب توافق طرفین است. در واقع زن و مرد برای این که از هم جدا شوند باید در مورد مسائلی که به آن اشاره کردیم به توافق برسند. طلاق توافقی نوعی طلاق بائن است.

هزینه طلاق توافقی

هزینه های طلاق توافقی شامل مواردی همچون ثبت دادخواست طلاق توافقی، هزینه های مشاور خانواده، هزینه های محضر، هزینه وکالت و دیگر موارد می‌شود.

تمامی این هزینه ها با توجه به این که طلاق توافقی می‌باشد و درخواست طلاق توافقی از جانب هردو است بین آن‌ها تقسیم می‌شود.

در این نوع طلاق مبحث داوری حذف خواهد شد و این موضوع را مشاوره خانواده پیگیری می‌کند.

بعد از ثبت دادخواست طلاق توافقی شعبه مورد نظر تعیین می‌شود. بخش مشاوره دادگاه هزینه های مورد نظر را از طرفین دریافت می‌کند.

هزینه‌های مشاوره در شهرهای مختلف متفاوت می‌باشد.

طلاق توافقی و گواهی عدم سازش

گواهی عدم امکان سازش از طرف دادگاه خانواده صادر می‌شود و سه ماه بعد از ابلاغ رای اگر رای قطعی نشده باشد بعد از قطعی شدن به دفترخانه تحویل داده شود.

اگر در مدت مشخص شده این گواهی به دفتر خانه تحویل داده نشود و یا مدارک ناقص باشد گواهی اعتبار خود را از دست می‌دهد و توافق‌ها نیز اعتباری نخواهند داشت.

در این صورت طرفین در صورتی که مجددا قصد طلاق توافقی را داشته باشند باید دوباره درخواست طلاق بدهند. صیغه این طلاق با رعایت موازین شرعی در دفترخانه‌ها و یا اماکن دیگر انجام خواهد گرفت.

طلاق توافقی چقدر زمان می‌برد؟

طلاق توافقی از زمان ثبت دادخواست طلاق توافقی حداقل یک ماه زمان برده و در صورتی نیاز به مشاوره باشد حداکثر 45 روز برای مشاوره زمان نیاز است.

 بعد از ارائه نظر کارشناسی مرکز مشاوره خانواده به شعبه دادگاه اگر به مواردی مانند نظر پزشکی قانونی و آزمایش بارداری نیازی نباشد دادگاه به مدت یک هفته گواهی عدم سازش را صادر می‌کند.

کدام دادگاه صلاحیت رسیدگی به دادخواست طلاق توافقی را دارد؟

اولین دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به طلاق توافقی را داشته دادگاه محل اقامت است، پس از آن دادگاه محل سکونت موقت طرفین و همچنین محل وقوع مال غیر منقول می‌باشد.

مراکز خانواده در دعوای طلاق توافقی در چه مدت تصمیم می‌گیرند؟

این مراکز باید در مدت 45 روز تصمیم بگیرند و در صورتی که طرفین توافق کنند تا سه ماه قابل تمدید است. بنابراین همانطور که گفته شد با توجه به مدت مشاوره و تصمیم گیری مراکز می‌تواند کمتر از 45 روز طول بکشد.

در واقع این جلسات نباید بیش از پنج جلسه طول بکشد مگر این که زوجین درخواست تمدید داشته باشند.

در صورتی که طرفین در مهلت سه ماهه که تعیین شده است در دفترخانه حاضر نشوند گواهی عدم سازش بی اعتبار شده و باید مجددا درخواست خود را ثبت کنند.

اگر در طلاق توافقی یکی از طرفین  در دفترخانه حاضر نشود تکلیف چیست؟

حالت اول زمانی است که مرد گواهی را به دفترخانه برده و طی یک هفته زن در دفترخانه حاضر نشود و سر دفتر طلاق نمی‌تواند طلاق را انجام دهد و کسی نی نمی‌تواند به جای زن حاضر شود و یا این که او را مجبور به حضور در دفتر خانه کند.

حالت دوم زمانی است که زوج در دفترخانه حاضر نمی‌شود. طبق قانون حمایت خانواده حضور نداشتن مرد در دفترخانه مانع اجرای طلاق است.

 تنها در صورتی مانع نخواهد بود و طلاق جاری می‌شود که زن طبق اعلام دادگاهی که رای را صادر می‌کند یا به موجب سند رسمی وکالت بلا عزل در طلاق داشته باشد در این صورت حضور نداشتن مرد مانع اجرای طلاق نخواهد بود.

طلاق توافقی زن باردار

بر اساس قانون مدنی طلاق زن در مدت عادت ماهیانه و یا در حالت نفاس صحیح نمی‌باشد. تنها در صورتی صحیح است که زن حامل باشد و یا این که طلاق توافقی قبل از نزدیکی انجام شود.

بنابراین با توجه به این قانون زمانی که زوجه حامله باشد می‌توان او را طلاق داد و حامله بودن او مانع از اجرای طلاق نیست. در صورتی که زن در زمان حاملگی طلاق بگیرد عده او تا زمان وضع حمل خواهد بود.

این به این معناست که تا زمانی که نوزاد او به دنیا نیاید نمی‌تواند مجددا ازدواج کند.

آخرین مطالب