روند پیگیری طلاق توافقی در ایران

طلاق توافقی زمانی صورت میگیرد، که زن و مرد، هر دو خواهان طلاق باشند. ماده ی ۲۴ و ۲۵ قوانین و مقررات تعیین میکن

توسط AKHBAREBARTAAAR در 30 دی 1400

طلاق توافقی زمانی صورت میگیرد، که زن و مرد، هر دو خواهان طلاق باشند. ماده ی ۲۴ و ۲۵ قوانین و مقررات تعیین میکند، که لازمه ی انجام طلاق توافقی، دریافت حکم و اذن دادگاه است. طلاق توافقی سه حالت دارد: 

  1. زن خواهان طلاق باشد

  2. مرد خواهان طلاق باشد

  3. هر دو خواهان طلاق باشند

که با توجه به مورد ۳ طلاق به خوبی صورت میگیرد اما در مورد ۱ و۲ به دلیل نارضایتی یکی از افراد، طلاق توافقی با مشکل رو به رو میشود و به خوبی پیش نمی رود، زمانی که در طلاق توافقی یکی از افراد ناراضی باشند، برای حل اختلاف و به نتیجه رسیدن، به وکیل مجرب و کاربلد، نیاز است که با توجه به مهارت و تجربه خود مدارک و شواهد را به دادگاه ارائه دهد و برای بدست آوردن حق و حقوق موکل در دادگاه دفاع میکند. هم چنین فرد را برای انجام اقدامات لازم راهنمایی میکند که در کمترین زمان به بهترین نتیجه برسد.

ما در این مقاله قصد داریم که مطالب مربوط به روند پیگیری طلاق توافقی و هزینه طلاق توافقی  در ایران را مورد بررسی قرار دهیم.

طلاق توافقی چیست؟!

 

توجه داشته باشید، طلاق توافقی بر خلاف اسمش راحت و بدون دردسر انجام نمیشود. چون همیشه عاملی وجود دارد که روند پرونده را با مشکل مواجه کند، که هر گونه عاملی که باعث ایجاد مشکل شده باید به طور جداگانه پیگیری شود. برای جلوگیری از سردرگمی،  آسیب های روحی و طولانی شدن روند پرونده باید اقدام به انتخاب وکیل کنید که به موقع پرونده شما را پیگیری کند و شما را به نتایج مطلوب برساند.

از مشکلات طلاق توافقی میتوان به نکات زیر اشاره کرد

زمانی حکم برای طلاق به درستی و بدون هیچ مشکلی صادر میشود که زن و مرد هر دو راضی باشند. اگر یکی از افراد ناراضی باشند، صدور حکم و روند پرونده طلاق توافقی با مشکل مواجه میشود. نارضایتی یکی از افراد دو دلیل دارد 

  • یا به طور عمد قصد دارند در روند پروند اختلال ایجاد کنند و باعث آزار و اذیت طرف مقابل شود.

  • یا واقعا عشق و علاقه ای در میان است.

چرا زوجین تصمیم به طلاق توافقی می گیرند

  1. مشکلات مالی

  2. اعتیاد 

  3. عدم مسئولیت 

  4. دخالت خانواده ها

  5. مصرف مشروبات الکلی

چرا یکی از زوجین عمدا در روند طلاق اختلال ایجاد می کند

  1. وجود داشتن علاقه

  2. سر باز زدن از پرداخت نفقه و مهریه توسط مرد

  3. اختلاف داشتن در رابطه با حضانت و سرپرستی

در صورتی که به دادگاه ثابت شود، دلایلی که علت طلاق است، درست است و واقعیت دارد. با ارائه شواهد و مدارک به دادخواست طلاق توافقی بررسی می شود، و در صورت محکمه پسند بودن از جانب قاضی حکم طلاق صادر میشود. دقت کنید بعد از صدور حکم نیز باید اقداماتی صورت بگیرد، که بهتر است این اقدامات توسط وکیل صورت بگیرد، چون وکیل به قانون و قوانین کاملا عالم است و میتواند با گفتن سخنان درست و محکمه پسند،  قاضی را قانع کند که قاضی مجاب شود به نفع موکل او رأی صادر کند. وکیل موظف است به تعهدات خود مو به مو عمل کند و پرونده موکل خود به بهترین نتیجه و مطلوب ترین نتیجه برساند.

چه روش هایی برای ثبت درخواست طلاق توافقی وجود دارد؟!

ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفتر های خدمات الکترونیک قضایی: روش انتخابی توسط وکیل برای، درخواست طلاق توافقی برای دریافت دادخواست طلاق توافقی، ثبت از طریق دفتر خدمات الکترونیکی قضایی، است. حضور داشتن زن و مرد در این روش لازم نیست و اجباری برای شرکت در جلسات مشاوره وجود ندارد. مدت زمانی که از طریق این روش، رأی صادر میشود، ۱۰ الی ۲۰ روز کاری است.

روش ثبت دادخواست طلاق توافقی از طریق سامانه تصمیم: حمایت کننده این سامانه، سازمان بهزیستی کشور است، که از این سامانه برای ثبت دادخواست طلاق توافقی استفاده می شود، که فرد متقاضی باید در این سامانه ثبت نام کند و درخواست خود را ثبت کند، که این روش بر خلاف روش فوق به شرکت در جلسات مشاوره نیاز دارد و حضور در جلسات مشاوره برای دریافت گواهی لازم و ضروری است. همچنین ارائه گواهی نیز برای دادگاه اجباری و ضروری است. بنابراین گذراندن تمام مراحل مشاوره و غربالگری ضروری است و باید حتما صورت بگیرد.

دقت کنید هزینه طلاق توافقی در این دو روش با یکدیگر متفاوت است.

مشکلاتی که در روند طلاق توافقی اختلال ایجاد می کند

سرپرستی و حضانت فرزندان: مشکلاتی که در روند طلاق اختلال ایجاد میکند برای زوجین دارای فرزند بیشتر است. یکی از این مشکلات حضانت فرزندان است که سبب بروز مشکل میشود. جنسیت و سن بر اساس قانون مدنی در دادگاه بسیار مهم است و حضانت بر اساس سن و جنسیت (دختر یا پسر بودن) صورت میگیرد. برای مثال حضانت چه دختر، چه پسر تا سن ۷ سالگی بر عهده مادر است، اما برای دختر از سن ۷ تا ۹ سالگی و برای پسر از سن ۷ تا ۱۵ سالگی بر عهده پدر است. اما اگر فرزندان به سن ۱۸ سالگی رسیده باشند، خودشان می توانند انتخاب کنند.

پرداخت نکردن نفقه: سر باز زدن از پرداخت نفقه از جانب مرد در روند پرونده طلاق توافقی مشکل ایجاد میکند.

عدم پرداخت مهریه: مهریه عندالمطالبه است و زوجه هر زمان که بخواهد میتواند آن را طلب کند و مرد موظف است تحت هر شرایطی مهریه را تمام و کمال پرداخت کند. اما اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد، حکم اعسار تحت عنوان پرداخت مهریه به صورت اقساطی صادر میشود، که‌ مرد موظف است در زمان مقرر آن را پرداخت کند.

چرا وکیل برای طلاق توافقی لازم است؟!

  1. روند پرونده سریع و خوب پیش میرود

  2. مدافع خوب و با تجربه برای شما

  3. به تمام قوانین و تبصره عالم است

با توجه به نکات فوق دریافتیم که طلاق توافقی به راحتی انجام نمیشود و مشکلاتی در زمان طلاق ایجاد میشود که شما باید برای بهتر پیش رفتن پرونده طلاق توافقی، با وکیل مشورت کنید. وکیل به شما کمک میکند که در پرونده پیروزی شوید و به حق و حقوق خود برسید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن