توافقات مهم طرفین در طلاق توافقی

در طلاق توافقی معمولا زوجین به این نتیجه می رسند که دیگر نمی توانند به یک مسیر مشترک ادامه دهند و اقدام به جدا

توسط AKHBAREBARTAAAR در 10 اسفند 1400

در طلاق توافقی معمولا زوجین به این نتیجه می رسند که دیگر نمی توانند به یک مسیر مشترک ادامه دهند و اقدام به جداسازی مسیر زندگی خود به صورت توافقی می کنند. همانطور که از نام این روش طلاق مشخص است، باید طرفین در برخی زمینه ها به اتفاق نظر برسند تا بتوانند در کمترین زمان ممکن از هم جدا شوند. شایان ذکر است که هزینه طلاق توافقی در مقایسه با حالتی که با شکایت و به واسطه دادگاه طلاق صورت می گیرد کمتر است.

توافق برای پرداخت مهریه

پیش از ارائه درخواست طلاق توافقی، زوجین باید در مورد روش پرداخت مهریه که حق مسلم زن هست به توافق برسند. با توجه به ماده 1082 در قانون مدنی، بعد از عقد، زوجه به عنوان مالک مهریه شناخته شده و می تواند هر زمان که اراده کند، مهریه خود را از همسرش مطالبه نماید. اما اگر قصد اقدام برای طلاق توافقی را داشته باشند، می توانند به یکی از دو روش زیر در خصوص مهریه به توافق برسند.

زوجه قادر است میزانی از مهریه را تعیین کند و آن را مطالبه نماید و باقی آن را ببخشد.

زوجه قادر است تمام یا بخشی از مهریه خود را با دیگر امتیازاتی که خواستار آن ها است، معاوضه نماید. در این حالت زن باید بگوید که چقدر از مهریه را می بخشد و همچنین بقیه مهریه را چگونه درخواست می کند.

دومین توافق، نفقه 

میزان نفقه مانند مهریه به شکل ثابت تعیین نمی شود، بلکه در طول زندگی مشترک و با توجه به مسائل مالی مرد و دارایی های او تعیین می گردد. به همین علت شاید بتوان در مورد مهریه به نتیجه مطلوب و ثابتی رسید، اما در خصوص نفقه این امکان وجود ندارد و مرد موظف است در تمام دوره زندگی و یا حتی در زمان ناشزه بودن نفقه زن را پرداخت کند. در زمان دادخواست طلاق توافقی دادگاه باید تعیین کند که آیا نفقه ای بر عهده شوهر قرار می گیرد یا نه و در صورت تایید پرداخت نفقه، میزان آن را تعیین کرده و شرط و زمان پرداخت آن نیز مشخص شود. شایان ذکر است که عدم توافق در مورد نفقه ممکن است مانع از صدور رای طلاق توافقی در دادگاه شود.

ثبت دادخواست طلاق توافقی و توافق در مورد اجرت المثل

اجرت المثل مربوط به روزهای زوجیت است. این امر در مقایسه با مهریه و نفقه از اهمیت کمتری برخوردار است اما به هر حال زن می تواند با ارائه مدارکی دال به استحقاق داشتن خود برای دریافت اجرت المثل، آن را درخواست کند. اما اگر دادگاه ادله را نپذیرد و یا تمامی شرایط جمع نباشد، ممکن است توافق صورت نگرفته و طلاق توافقی انجام نشود.

توافق در حضانت فرزندان

زمانی که یک زوج تصمیم می گیرند اقدام به طلاق توافقی کنند، مهم ترین مسئله ای که باید در مورد آن به توافق برسند، حضانت فرزندان است. مسئله حضانت فرزندان خود شامل مواردی می شود که در ادامه به اختصار به آن ها اشاره خواهیم کرد:

توافق در خصوص حضانت و نگهداری از بچه ها: گاهی مواقع نیز برای داشتن حضانت فرزندان، با توجه به سن و جنسیت فرزند، تعیین می شود که فرزند تا سن 7 سالگی باید در کنار مادرش باشد و پس از آن تا زمانی که به سن قانونی برسد حضانتش با پدر است.

توافق در مورد نفقه بچه ها: پدر موظف است حتی بعد از طلاق توافقی نیز نفقه فرزندان خود را واریز کند.

و در نهایت توافق در زمینه ملاقات فرزندان: با توجه به ماده 1174 قانون مدنی، حضانت فرزندان با هر کدام از والدین هم که باشد، این حق را دارد که در زمان هایی مقرر و یا توافق شده، با دیگر والد خود ارتباط برقرار کرده و ملاقات داشته باشد.

 

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن