این ترور جشن فوتبال کامرون را فاش می کند، اهداف سیاسی از دست رفته را فاش می کند

[ad_1] ترور این هفته یک س

توسط AKHBAREBARTAAAR در 23 دی 1400
[ad_1]

ترور این هفته یک سناتور برجسته از منطقه غربی انگلیسی زبان کامرون در حالی که میزبان جام ملت های آفریقا 2022 بود، درگیری را آشکار کرد که دولت تلاش کرده است آن را سرپوش بگذارد. در حالی که رئیس جمهور پل بیا از این مسابقات به عنوان نماد وحدت استقبال کرد، سیاست های دولت او اختلافات مرگبار را تشدید کرده است.

چهارشنبه شب، ساعاتی قبل از اینکه شهر ساحلی لیمب میزبان اولین مسابقه جام ملت‌های آفریقا (AFCON یا به فرانسوی CAN) باشد، سناتور هنری کمند خانه خود را در بامندا ترک کرد، شهری که بیشتر در میان مردم آشفته انگلیسی‌زبان قرار داشت. جهان منطقه در غرب کشور.

او هرگز به خانه برنگشت.

ساعاتی بعد جسد این سیاستمدار مخالف در زادگاهش بامندا، مرکز استان جنگ زده شمال غربی کامرون پیدا شد و به سینه اش شلیک شد.

Kemende، وکیل و نماینده جبهه سوسیال دموکرات (SDF)، یکی از احزاب اصلی مخالف کامرون، مدافع سرسخت حقوق بشر بوده است. او همچنین یکی از نمایندگان برجسته اقلیت انگلیسی زبان به حاشیه رانده شده در کشور بود که حدود 20 درصد از جمعیت 28 میلیونی کشور را تشکیل می دهد.

ترور او در حالی اتفاق افتاد که خبرنگاران ورزشی بین‌المللی برای بازی بین تونس و مالی در روز پنجشنبه در ورزشگاه Omnisport راهی لیمبه شدند. AFCON نمایش های معمول غرور ملی را دیده است که با گروه های همخوانی از ووووزلاهای پرهیاهو همراه شده است. این مسابقات روز یکشنبه با پیروزی میزبان بر بورکینافاسو آغاز شد و طغیان شادی مشتاقانه را در میان هواداران فوتبال کامرونی برانگیخت که بسیاری از آنها با رنگ های سبز، قرمز و زرد روی پرچم ملی تزئین شده اند.

طرفدار کامرون در خارج از ورزشگاه اولمبه، یائونده، کامرون، در 9 ژانویه 2022.
طرفدار کامرون در خارج از ورزشگاه اولمبه، یائونده، کامرون، در 9 ژانویه 2022. محمد عبدالغنی، رویترز

اما تورنمنت پیشرو فوتبال آفریقا در سال جاری تحت الشعاع نگرانی های امنیتی جدی قرار گرفته است.

مبارزان ترکیبی از گروه‌های مسلح که برای یک ایالت جداگانه - به نام "آمبازونیا" - در غرب انگلیسی زبان می‌جنگند، تهدید کرده‌اند که بازی‌ها را مختل خواهند کرد. در مواجهه با قیام جدایی‌طلبان در غرب، تهدید جهادی در شمال و یک بیماری همه‌گیر در سراسر جهان، دولت همچنان با شعار قاطعانه پاسخ داد: «امنیت تضمین خواهد شد».

اما ایالت کامرون به رهبری رئیس جمهور 88 ساله پل بیا که برای چهار دهه در قدرت بوده است، در چند سال گذشته نتوانسته امنیت شهروندان خود را در استان های غربی تضمین کند. شورش انگلوفون در پنج سال گذشته بیش از 3000 کشته و نزدیک به یک میلیون نفر آواره کرده است و هر دو طرف متهم به جنایات و سوء استفاده هستند.

تاکنون کسی مسئولیت قتل کمند را بر عهده نگرفته است. نیروهای دفاعی آمازون (ADF)، یکی از اصلی ترین گروه های جدایی طلب انگلیسی زبان، مسئولیت این قتل را رد کرده است.

با این حال، این گروه گفت که حمله روز چهارشنبه یک سرباز کامرونی را در بوئا، شهری در غرب در حدود 20 کیلومتری شمال لیمبه، میزبان چهار تیم ملی گروه F - مالی، گامبیا، تونس و موریتانی، کشت.

ترور یک نماینده برجسته پارلمان در منطقه شمال غرب و به دنبال آن یک حمله مرگبار در منطقه جنوب غربی، درگیری را که دولت کامرون به دنبال محافظت از آن در برابر جامعه بین المللی است، روشن کرد.

میزبان AFCON - که از سال 2021 به دلیل همه گیری همه گیر به تعویق افتاده است - همچنین سوالاتی را در مورد استفاده رهبران مستبد از رویدادهای ورزشی بزرگ برای طراحی وحدت ملی مطرح کرده است زیرا سیاست های آنها شکاف ها را تشدید می کند - با عواقب مرگبار.

قتل جدید، مشکل استعماری قدیمی

ترور Kemende ماهیت طاقت فرسا بحران را در میان ترس از کشته شدن این سیاستمدار میانه رو انگلیسی زبان توسط جنگجویان افراطی آمبازونیا، که در محلی به نام "پسران آمبا" شناخته می شوند، آشکار کرد.

کمند با تحصیلات حقوقی خود در دفاع از حقوق رای دهندگانش و توانایی اش در بیان حقیقت با مقامات، نماینده مجلسی روشن و چهره ای شناخته شده در ایستگاه های تلویزیونی انگلیسی زبان کامرون بود.

برای بسیاری از کسانی که سناتور SDF را می‌شناختند و با آن کار می‌کردند، ترور Kemende هم غیرقابل توضیح و هم غم انگیز بود.

کریستوفر فومونهو، کارشناس ارشد آفریقا در موسسه ملی دموکراتیک مستقر در واشنگتن (NDI) در مصاحبه با FRANCE 24 گفت: "این یک ضرر بزرگ است."

«البته این برای خانواده او ضایعه بزرگی است. با توجه به نقشی که وکلا در ابتدای این بحران داشتند و نقشی که باید در حل این بحران ایفا کنند، این یک ضرر بزرگ برای حرفه وکالت است. در سطح ملی، این یک ضرر بزرگ است: یکی از اعضای مجلس سنا، یک نهاد قانون اساسی، ترور شده است. و این یک ضرر بزرگ است، زیرا درگیری ادامه دارد و شکاف بین جمعیت انگلیسی زبان و ایالت در حال افزایش است.

بحران در منطقه غربی انگلیسی زبان کامرون در اکتبر 2016 هنگامی که وکلا در خیابان های Bamenda در اعتراض به استفاده انحصاری از زبان فرانسوی در دادگاه و سایر موسسات دولتی به خیابان های Bamenda آمدند، جرقه زد.

ریشه‌های این مشکل به دوران استعمار برمی‌گردد، زمانی که منطقه آفریقای مرکزی که زمانی تحت استعمار آلمان بود، پس از جنگ جهانی اول بین بریتانیا و فرانسه تقسیم شد. با خروج قدرت های استعماری، کامرون طبق قانون اساسی 1961 با زبان های رسمی انگلیسی و فرانسوی به عنوان یک "دولت واحد غیرمتمرکز" اعلام شد. بوئا به پایتخت اتاق غربی تبدیل شد، در حالی که یائونده به عنوان پایتخت فدرال و همچنین پایتخت کامرون شرقی فرانسه دو برابر شد.

مناطق شمال غربی و جنوب غربی کامرون مستعمرات سابق بریتانیا هستند، در حالی که بقیه کشور تحت استعمار فرانسه است.
مناطق شمال غربی و جنوب غربی کامرون مستعمرات سابق بریتانیا هستند، در حالی که بقیه کشور تحت استعمار فرانسه است. © Graphic Studio France Media World

اما انگلیسی‌زبان‌های کامرونی مدت‌هاست که از تبعیض شکایت می‌کنند و خاطرنشان می‌کنند که پست‌های بالای این کشور در دولت و همچنین در بخش نفت همیشه در اختیار افراد فرانسوی زبان بوده است. کامرونی‌های انگلیسی زبان همچنین شکایت داشتند که اسناد دولتی فقط به زبان فرانسوی منتشر شده و به آنها اجازه می‌دهد از سمت‌های ارشد در خدمات دولتی اخراج شوند.

شکایات شناخته شده و اعتراضات مسالمت آمیز بود - تا زمانی که سرکوب شدید امنیتی به حمایت از جدایی طلبی و ظهور چندین شبه نظامی جدایی طلب که خواستار ایجاد ایالت جدید به نام آمبازونیا بودند، دامن زد.

ظهور شبه‌نظامیان، منطقه غربی را که قبلاً به حاشیه رانده شده بود، در چرخه‌ای از دانش خشونت آمیز فرو برده است. واکنش نظامی دولت منجر به زندانی شدن صدها تن از اعضا و فعالان حزب مخالف و جمعیتی شده است که در ترس از دستگیری و سرکوب خودسرانه زندگی می کنند.

در همین حال، افراط گرایان آمبازونیا به طور معمول به غیرنظامیان متهم به "همکاری" با دولت یائونده حمله کردند و مدرسه را تحریم کردند و صدها هزار کودک را از تحصیل محروم کردند.

ربکا تینزلی، فعال لندنی برای کمپین جهانی برای صلح و عدالت در کامرون، می گوید: «غیر نظامیان، مردم عادی که در این وسط گرفتار می شوند، همیشه رنج می برند. «خشونت فقط بدتر می شود. در سال 2021، بیش از 80 بمب دست ساز وجود داشت [improvised explosive device] حملات فقط در منطقه انگلیسی زبان. به دلیل خشونت، نزدیک به یک میلیون کودک نمی توانند به مدرسه بروند و امنیت بسیار کمی وجود دارد که زندگی مردم عادی را بسیار دشوار می کند.

"فقط پنج روز" برای گفتگو

دو سال پس از اینکه افراط گرایان در سال 2017 یک آمبازونیا مستقل را اعلام کردند، مذاکره کنندگان سوئیسی با میانجیگری در مذاکرات بین مقامات کامرونی و جدایی طلبان در تلاش برای پایان دادن به تشدید خشونت موافقت کردند.

با این حال، پیشنهادات صلح سوئیس اقدامات بیشتری دریافت نکرد و در عوض دولت کامرون گفت‌وگوی ملی را از 30 سپتامبر تا 4 اکتبر 2019 با سر و صدای زیادی آغاز کرد.

در پی مذاکرات یائونده، دولت تدابیر جدیدی از جمله آزادی برخی از زندانیان سیاسی، ایجاد مجامع و شوراهای منطقه ای و صندوق ویژه 163 میلیون دلاری برای بازسازی مناطق شمال غربی و جنوب غربی انگلیسی زبان را اعلام کرد.

اما یک سال بعد، مناطق غربی همچنان غیرقابل مدیریت بودند و خشونت افزایش یافت. در حالی که صندوق ویژه 10 درصد از 163 میلیون دلار وعده داده شده را دریافت کرده بود، نبردها مرحله اول تمرین بازیابی را به تاخیر انداخت.

تینزلی گفت: «گفتگوی ملی یک تولید تئاتری به نفع جامعه جهانی بود. «این مورد اعتماد نبود زیرا بیشتر انگلیسی‌ها یا دعوت نشده بودند یا از رفتن می‌ترسیدند [to Yaounde] در صورت دستگیری آنها.»

اکثر تحلیلگران موافقند که مذاکرات، که نمایندگان 10 استان کامرون را به جای تمرکز بر منطقه آسیب دیده گرد هم آورد، شکست خورد. فومونهو گفت: "گفت و گوی ملی فقط در پنج روز انجام شد - شما نمی توانید برای بیش از 50 سال به شکایات رسیدگی کنید، مشکلات را تشخیص دهید، راه حل پیدا کنید، به دنبال اجماع باشید و در پنج روز با اجرای آن مقابله کنید." آنها همچنان اصرار دارند که این یک مشکل داخلی است. او گفت: «آنها فکر می کنند که می توانند از درگیری خارج شوند وگرنه بحران به خودی خود از بین می رود.

مسابقات به پایان خواهد رسید، اما "مشکلات همچنان پابرجاست"

میزبانی جام ملت‌های آفریقا می‌تواند فرصتی برای از سرگیری روند متوقف‌شده صلح یا بهتر از آن، ارزیابی شکست‌ها و شروع دوباره باشد.

فوتبال یک سیاست در کامرون است و ورزش نقش مهمی در زندگی عمومی دارد. جوآن کلارک و جان سندی اوجیو در گزارش خود گفتند: در سطح محلی، ورزش "به عنوان یک عنصر منحرف کننده در سیستم سیاسی کاملاً کنترل شده کشور عمل می کند، در حالی که عملکرد ورزشی موفق در سطح بین المللی تاثیر ضعیف کشور را بر دیگر جنبه های سیاست قاره ای و جهانی جبران می کند." گزارش "سیاست ورزشی در کامرون".

رئیس جمهور کامرون - با سن بالا، مشکلات سلامتی و اقامت طولانی در فرار مجلل خود به سوئیس - موضوع شوخی های خصوصی و گمانه زنی ها در مورد چابکی ذهنی او است. اما حتی در 88 سالگی، بیا ثابت کرد که به طور غریزی قدرت بازی را در کشور دیوانه فوتبال خود درک می کند، زمانی که AFCON را "لحظه بزرگ برادری" اعلام کرد که به کامرونی ها این فرصت را می دهد تا تنوع فرهنگی غنی را که زندگی ما را به دست آورده است، به نمایش بگذارند. با نام مستعار "آفریقا در مینیاتور".

اما جدای از تماشای بیانیه‌ها، دولت بیا لحظه را از دست داد تا همه کامرونی‌ها را در یک برادری که اجازه می‌دهد تنوع کشور در همه بخش‌های سیاسی و اقتصادی گنجانده شود، وارد کند.

فومونو چهار شرط را برای از سرگیری روند صلح به زبان انگلیسی بر اساس قوانین تعیین شده مذاکره فهرست می کند. اینها شامل اعلام آتش بس فوری برای پایان دادن به چرخه خشونت، آزادی زندانیان سیاسی، استفاده از مذاکره کنندگان غیر کامرونی برای تسهیل گفتگو بین طرف های متخاصم و در نهایت، "پذیرش این است که میانجیگری باید در کشور دیگری انجام شود. خارج از کامرون."

هیچ یک از پیشنهادات مورد توجه قرار نگرفت و باعث شد فوموگنو سیرک فعلی فوتبال را به عنوان استعاره ای از سبک اداره کشور در نظر بگیرد. "من احساس می کنم که این مسابقات و بحث پیرامون آن نشان دهنده نحوه برخورد این دولت با مشکلات است. او گفت: «آن‌ها آنقدر روی اینجا و اکنون تمرکز کرده‌اند که به نظر نمی‌رسد در میان‌مدت یا بلندمدت بتوانند طراحی کنند. این مسابقات تا چند هفته دیگر به پایان می رسد، اما مشکلات همچنان پابرجاست.

کارشناسان معتقدند بحران انگلیسی زبان نیازمند راه حل سیاسی است نه نظامی. اما برای کامرونی‌هایی که روی راه‌حل مسالمت‌آمیز درگیری سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ترور Kemende خلأ عمیقی را بر جای می‌گذارد. فومونجو گفت: «او یکی از معدود نخبگان انگلیسی زبان بود که صحبت می کرد و می توانست با هر دو طرف صحبت کند. وی افزود: متأسفانه من اطمینان ندارم که تحقیقات کاملی انجام شود، عاملان آن پیدا شوند و به عدالت سپرده شوند و عدالت اجرا شود.


[ad_2]
https://20khababr.ir https://afkharebartar.ir https://akhabarebartar.ir https://andnews.ir https://avatefepak.ir https://baranmajale.ir https://behtaringam.ir https://daltek.ir https://elmitarin.ir https://fardayeashena.ir https://forbos.ir https://foxirani.ir https://gisoon.ir https://hodhodirani.ir https://iranisard.ir https://kahkashani.ir https://lasttimes.ir https://lilaki.ir https://livejame.ir https://magirani.ir https://majaleiranian.ir https://mervina.ir https://mineralnews.ir https://modirezard.ir https://momon.ir https://moniseh.ir https://nationaliran.ir https://netcrafti.ir https://news-single.ir https://newsexpress.ir https://newslife.ir https://newsspot.ir https://newsteen.ir https://nikmag.ir https://officemag.ir https://okaziyon.ir https://one-news.ir https://pandamag.ir https://parsroids.ir https://patris-fun.ir https://senatornews.ir https://seratmag.ir https://sibala.ir https://sohanian.ir https://sosokan.ir https://tazekhabari.ir https://technoirani.ir https://timesirani.ir https://yamorani.ir https://yandexkhabari.ir https://abdoosnews.ir https://zehnenoandinsh.ir https://abestanews.ir https://abtinnews.ir https://akhbarebartaaar.ir https://akhbaremaaaa.ir https://akhbareshomaaa.ir https://akhshijnews.ir https://atrinnews.ir https://atroticnews.ir https://atshnews.ir https://bashariatemrooz.ir https://dastesalamatt.ir https://dostemansalam.ir https://elementorsite.ir https://emrooztafahom.ir https://ensanedirooooooz.ir https://etelaresankhabar.ir https://examplenews.ir https://fardaalefba.ir https://gisooyekhabar.ir https://halohekayatha.ir https://hashtadonoh.ir https://hekayatfardayeemaaa.ir https://honarmandkhabar.ir https://istgaheshomareyek.ir https://ketabkhoooon.ir https://kimyagaaaar.ir https://markazeakhbar.ir https://masternewss.ir https://mohamadrezasite.ir https://morvarideasia.ir https://mramins.ir https://naserinews.ir https://nasermr.ir https://newsamins.ir https://newsatropat.ir https://newscenterals.ir https://newsmineral.ir https://newsouls.ir https://newspishgamannn.ir https://newssalam.ir https://newsshans.ir https://newsworlds.ir https://parinews.ir https://patris-music.ir https://poshtibannews.ir https://powernewss.ir https://recordejadid.ir https://salamnewws.ir https://23ncfst.ir/ https://amiran-carpet.ir/ https://armanenergytec.ir/ https://blogenews.ir/ https://blogkhoon.ir/ https://bvfars.ir/ https://charsounews.ir/ https://chsnews.ir/ https://dezfil.ir/ https://dmwebmaster.ir/ https://dota2news.ir/ https://erfanhd.ir/ https://etminan110.ir/ https://faratarazkhabar.ir/ https://farsgardi20.ir/ https://footynews.ir/ https://goto98.ir/ https://ilyarkhabar.ir/ https://ir2khabar.ir/ https://iranalmanac.ir/ https://irandaryafest.ir/ https://khabarehaft.ir/ https://khabarontime.ir/ https://lolsms.ir/ https://maadgig.ir/ https://masoudtb.ir/ https://mp3news.ir/ https://music-ha.ir/ https://nakhlestankhabar.ir/ https://newcharge.ir/ https://news-links.ir/ https://news180.ir/ https://pimn.ir/ https://prmf.ir/ https://pvnews.ir/ https://rejawnews.ir/ https://sahab-co.ir/ https://samanbarg.ir/ https://semanews.ir/ https://shirinonews.ir/ https://soheilesonghor.ir/ https://tacity.ir/ https://taktanews.ir/ https://tarabaranmag.ir/ https://telegram-persian.ir/ https://tfcenter.ir/ https://trika.ir/ https://velninews.ir/ https://vidnaz.ir/ https://wajnews.ir/ https://your-news.ir/ https://zangannews.ir/ https://2016downloadnew.ir/ https://paxsolomusic.ir/ https://daryamedia.ir/ https://andikakhabar.ir/ https://seo-pbn.ir/ https://ghezelwich.ir https://panaztebtabriz.ir https://shayna-net.ir https://kanooneslamshahr.ir https://raynuts.ir https://honare2.ir https://itsama.ir https://flingpet.ir https://foreverpro.ir https://fraeesi.ir https://gkhabar.ir https://18amlak.ir https://pooyesh-khabar.ir https://matsef.ir https://photo-land.ir https://tabarestan118.ir https://disachain.ir https://chikaapp.ir https://mahestan18.ir https://radyaabkala.ir https://c-civil.ir https://saeeed.ir https://copytops.ir https://modirsearch.ir https://shz1music.ir https://m-khosravi.ir https://iranhayashi.ir https://iranian-dress.ir https://gigblog.ir https://basitcg.ir https://mashhadhekmat.ir https://rahetamin.ir https://radolyamani.ir https://bnemati.ir https://face-wood.ir https://tourvare.ir https://centertasisat.ir https://bidarirafsanjan.ir https://namahaa.ir https://30pp.ir https://script-tabadol-link.ir https://simayesarbedar.ir https://pakdashtiha.ir https://rentacars.ir https://2019movies.ir https://ekar24.ir https://saber-ramezani.ir https://teb-saharsina.ir
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن