استفاده از مشاوره حقوقی تخصصی چه کمکی به ما می کند؟

مشاوره حقوقی از جمله خدمات قضایی است که به افرادی که به مشاوره حقوقی نیازمند هستند ارائه میشود. بسیاری از افرا

توسط AKHBAREBARTAAAR در 27 دی 1400

مشاوره حقوقی از جمله خدمات قضایی است که به افرادی که به مشاوره حقوقی نیازمند هستند ارائه میشود. بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی جامعه شامل افراد عادی جامعه و یا مدیران و ذینفعان یک شرکت تجاری، اطلاعات حقوقی کمی دارند و در بسیاری از موارد حقوقی و یا دعاوی کیفری دچار مشکل میشوند که در چنین مواردی یک مشاوره حقوقی تخصصی می تواند به آنها در زمینه های حقوقی یاری رساند.

در این مطلب قصد داریم توضیحاتی در رابطه با خدمات مشاوره حقوقی و اهمیت آن بپردازیم. تا پایان مقاله همراه ما باشید و یا مقاله " در رابطه با چه موضوعاتی می توان از مشاوره حقوقی استفاده کرد؟ " را مطالعه نمایید.

اهمیت مشاوره حقوقی

امروزه به دلیل بالا رفتن حجم پرونده های حقوقی در دادگاه و تاخیر در دادرسی، بسیاری از افراد ترجیح میدهند که در دادگاهها حضور پیدا نکنند و در برخی موارد باعث ضایع شدن حق آنها میشود. از طرفی برخی از افراد نیز به دلیل مشغله کاری فراوان امکان مراجعه به وکیل و مراجع قضایی را ندارند. در چنین مواردی وجود مشاوره حقوقی اهمیت پیدا میکند. 

مشاور حقوقی متخصص می تواند در بسیاری از زمینه های حقوقی مانند دعاوی خانوادگی و کیفری، امور مالیاتی، قراردادهای تجاری و مشاوره حقوقی به شرکتهای خصوصی و برخی سازمانها به کمک افراد بیاید و بدون صرف هزینه و در کمترین زمان ممکن آنها را به نتیجه برساند. 

وظایف مشاور حقوقی

بسیاری از مسائل حقوقی افراد را میتوان با انجام یک مشاور حقوقی خوب حل نمود. یک مشاور حقوقی خوب در وهله اول می بایست به قوانین و مقررات کشور احترام بگذارد و مطابق قانون عمل کند. همچنین میبایست از دانش حقوقی بالایی برخوردار باشد تا بتواند انواع مسائل حقوقی را حل نماید و یا اینکه در یک حوزه خاص تخصص داشته باشد و بتواند به مراجعین مشاوره حقوقی تخصصی ارائه دهد. 

مشاور حقوقی باید دارای  حس مسئولیت پذیری نسبت به مراجعین باشد و با حسن خلق و دلسوزی، توضیحات کاملی در رابطه با مشکل آنها ارائه دهد.

تفاوت مشاور حقوقی با وکیل

وکیل پایه یک و مشاور حقوقی دو شغل متفاوت محسوب میشود که دارای تفاوت هایی هستند. به طور کلی وکیل پایه یک دادگستری شخصی است که دارای پروانه وکالت می باشد و می تواند در دادگاه حضور یافته و از حقوق موکل خود دفاع نماید و در برخی موارد به ارائه مشاوره حقوقی نیز بپردازد. اما مشاور حقوقی شخصی است که لزوما دارای پروانه وکالت نیست و ممکن است دانشجو و یا کارآموز وکالت باشد و به مراجعین خدمات مشاوره حقوقی ارائه دهد.

مشاور حقوقی می تواند ابهامات و سوالات حقوقی افراد را در زمینه های مختلف برطرف نماید و مراجعین بدون دغدغه و ترس مسائل حقوقی خود را برطرف می نمایند.

روشهای مختلف انجام مشاوره حقوقی

بسیاری از موسسات حقوقی برای ایجاد راحتی حال افراد مختلف جامعه، اقدام به ارائه خدمات مشاوره حقوقی نمودهاند. این خدمات به طرق مختلفی مانند مشاوره حقوقی تلفنی، مشاوره حقوقی آنلاین و مشاوره حقوقی حضوری انجام میشود. 

  • مشاوره حقوقی تلفنی: این روش از رایجترین روشهای مشاوره حقوقی میباشد که معمولا مراجعین با تماس با مراکز مشاوره حقوقی پاسخ سوالات حقوقی خود را دریافت می نمایند. برخی از موسسات خدمات مشاوره تلفنی را به صورت رایگان ارائه میدهند اما در صورتی که پرونده تخصصی باشد و نیاز به زمان بیشتری برای ارائه توضیحات آن باشد معمولا مبالغی نیز برای مراجعین در نظر گرفته میشود که می بایست پرداخت کنند. 

  • مشاوره حقوقی آنلاین: در مشاوره آنلاین معمولا افراد با مراجعه به سایت مشاوره حقوقی و یا برخی از پیام رسانهای اجتماعی مانند تلگرام، واتساپ و یا اینستاگرام، با مشاور حقوقی به گفتگو می پردازند.

  • مشاوره حقوقی حضوری: در صورتی که انجام مشاوره به صورت تلفنی و آنلاین کارساز نباشد، در این صورت مشاوره حقوقی به صورت حضوری انجام میشود. برخی از موسسات جلسه اول را به صورت رایگان برگزار میکنند و جلسات بعدی شامل پرداخت حق الوکاله برای مراجعین است. 

انواع موارد مشاوره حقوقی 

موارد حقوقی مختلفی هستند که میتوان در آنها از مشاور حقوقی کمک گرفت. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می نماییم:

  1. مشاوره حقوقی خانواده

سوالات حقوقی خانواده طیف بسیار وسیعی را دربرمی گیرد. برخی دعاوی خانوادگی مانند: طلاق، نفقه، مهریه، حضانت و ... مشکلات و پیچیدگیهای حقوقی مربوط به خود را دارند که میتوان برای حل آنها از مشاور حقوقی متخصص در زمینه دعاوی خانوادگی بهره گرفت.

  1. مشاوره حقوقی ملک و املاک

مشاوره حقوقی در زمینه املاک به دلیل هجوم افراد جامعه برای سرمایه گذاری در بازار ملک، رونق زیادی داشته است. بسیاری از افراد از مراحل اداری خرید و فروش ملک  و متن قرارداد آن بی اطلاع هستند و مشاوره حقوقی می تواند کمک زیادی به افراد برای بستن یک قرارداد مطمئن کند. 

  1. مشاوره حقوقی ثبت شرکت و برند خاص

برای احداث یک شرکت قبل از هرچیز ابتدا باید شرکت را ثبت نمایید و مجوزهای لازم را دریافت نمایید و پس از آن برای شروع فعالیت و رقابت در بازار نیازمند ثبت برند می باشد. 

انجام مراحل حقوقی و قانونی بالا دارای پیچیدگی و مراحل خاصی است که باید به این قوانین مسلط باشید و بدون طلاع از این قوانین ثبت شرکت یا برند امکانپذیر نمیباشد.. از این رو میتوان از یک مشاور حقوقی متخصص برای امور حقوقی شرکت خود استفاده نمایید.

  1. مشاوره حقوقی در تنظیم قراردادها 

همانطور که میدانید برای تنظیم یک قرارداد باید تمام جنبه های حقوقی آن بررسی شود و نواقص و اشتباهات حقوقی آن برطرف شود. انجام یک اشتباه در برخی از قراردادها میتواند فرد را به میزان زیادی متضرر کند بنابراین انجام مشاوره حقوقی قبل از بستن قرارداد یک امر ضروری است. مشاوره حقوقی تنظیم قرارداد از پرچالش ترین موارد مشاوره حقوقی میباشد که میبایست در انجام آن نهایت دقت را انجام داد.

مشاوره حقوقی در تهران

افرادی که در تهران سکونت دارند برای انجام مشاوره حقوقی در تهران می توانند با مراکز مشاوره حقوقی معتبر در شهر تهران تماس بگیرند و از مشاوران حقوقی مجرب برای حل مشکلات حقوقی خود استفاده نمایند. افرادی که در شهرستان سکونت دارند نیز میتوانند بدون پیمودن مسافتهای طولانی از خدمات مشاوره حقوقی در شهر تهران بهره مند شوند. 

نتیجه گیری

 

خدمات مشاوره حقوقی جزو خدماتی است که برای حل مشکلات حقوقی افراد جامعه راه اندازی شده است تا افراد بتوانند با صرف کمترین هزینه و زمان، راهنماییهای لازم جهت حل مشکلات حقوقی که برای آنها پیش آمده است را دریافت نمایند و بدون دغدغه و حضور در مراجع قضایی، از خدمات قضایی مشاوره حقوقی بهره مند شوند.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن