آیا ارتش اوکراین واقعاً دیوید در برابر جالوت روسی است؟

[ad_1] در حالی که تنش ها

توسط AKHBAREBARTAAAR در 1 بهمن 1400
[ad_1]

در حالی که تنش ها در بحبوحه گفتگوهای مهم روز جمعه بین آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه بر سر بحران اوکراین بالا گرفت، خاطرات ارتش روسیه که به سرعت بر ارتش اوکراین در جریان الحاق کریمه در سال 2014 چیره شد، دوباره ظاهر شد. اما اوکراین قابلیت‌های دفاعی خود را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده است - با بیش از کمی کمک کشورهای ناتو.

پس از اینکه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفت که "کاملا واضح" است که هرگونه ورود نیروهای روسیه به اوکراین "تهاجم" است، واشنگتن به اعمال فشار ادامه داد و به مسکو درباره واکنش "جدی" هشدار داد.

در همین حال، بریتانیا این هفته با اعلام اینکه در حال ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین، عمدتا موشک‌های ضد تانک کوتاه‌برد برای دفاع از خود است، فشار بیشتری را اضافه کرد.

مقامات اوکراین، به نوبه خود، پس از استقرار حدود 100000 سرباز روسیه، بر اساس برآوردهای ایالات متحده، در امتداد مرزهای شرقی خود، نگرانی های فوری و فوری بیشتری را مطرح می کنند.

روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای خود را برای آنچه که آن را تمرین نظامی مشترک می‌خواند به بلاروس منتقل کرده است و به این کشور اجازه می‌دهد از شمال، شرق و جنوب به اوکراین حمله کند. تنها 24 ساعت بعد، وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که رزمایش‌های دریایی عظیمی را در چهار دریا - اقیانوس اطلس، اقیانوس آرام، قطب شمال و مدیترانه - که شامل استقرار بیش از 140 کشتی جنگی و کشتی‌های پشتیبانی است، برگزار خواهد کرد.

مسکو همچنان اصرار دارد که برنامه‌ای برای حمله ندارد، اما در ازای کاهش تنش، مجموعه‌ای از خواسته‌ها از جمله ممنوعیت الحاق اوکراین به ناتو را دنبال کرده است.

یک منبع آگاه به خبرگزاری فرانسه گفت در همین حال، ایالات متحده به کشورهای بالتیک استونی، لتونی و لیتوانی چراغ سبز نشان داده است تا سلاح های آمریکایی را به اوکراین بریزند. آرویداس آنوسوسکاس، وزیر دفاع لیتوانی روز پنجشنبه تایید کرد که کشورش در تلاش برای جلوگیری از حمله روسیه، کمک های دفاعی و دیگر کمک های خود را به اوکراین ارسال می کند.

سال گذشته، دولت بایدن با انتقال 650 میلیون دلار تسلیحات آمریکایی به اوکراین موافقت کرد که 200 میلیون دلار آن تنها در دسامبر 2021 بود.

شکی نیست که اوکراین در صورت حمله روسیه زرادخانه خود را افزایش می دهد.

اما آیا ارتش اوکراین واقعا می تواند با نیروهای روسیه متشکل از صدها هزار نیروی زمینی و همچنین تانک های مجهز به موشک های کوتاه برد و پشتیبانی نیروی دریایی و هوایی مخالفت کند؟

"بیداری خشن برای کیف"

در اوایل سال 2014، در جریان الحاق کریمه، نیروهای روسیه به راحتی از دفاع اوکراین عبور کردند. یولیا فردریش، پژوهشگر مؤسسه سیاست عمومی جهانی مستقر در برلین، در مصاحبه ای با FRANCE 24 به یاد می آورد که در آن زمان، «ارتش اوکراین در وضعیت نسبتاً فاجعه باری قرار داشت».

نیکولو فاسولا، متخصص امنیت اتحاد جماهیر شوروی سابق در دانشگاه بیرمنگام، در مصاحبه با FRANCE 24 گفت: رویدادهای 2014-2015 بیداری سختی برای کیف بود، که سپس اصلاحات نظامی بزرگی را آغاز کرد.

این تلاشی بود که در ابتدا جواب داد. بر اساس خلاصه‌ای که در ژوئن 2021 توسط سرویس تحقیقات کنگره ایالات متحده منتشر شد، ارتش اوکراین از حدود 6000 نفر آماده رزم به نزدیک به 150000 نفر رسیده است. از سال 2014، اوکراین به دنبال مدرنیزه کردن تانک‌ها، خودروهای زرهی و سیستم‌های توپخانه‌ای خود بوده است.

تلاش های مالی کی یف برای نوسازی ارتش خود در هفت سال گذشته قابل توجه است. بر اساس گزارش بانک جهانی، سهم بودجه ملی تخصیص یافته به مخارج نظامی از 1.5 درصد تولید ناخالص داخلی (تولید ناخالص داخلی) در سال 2014 به بیش از 4.1 درصد در سال 2020 افزایش یافته است. این سهم از هزینه های دفاعی بیشتر از اکثر کشورهای ناتو است و مشابه هزینه های نظامی روسیه است.

موشک های ضد تانک آمریکایی و پهپادهای ترکیه

علاوه بر این، اوکراین دیگر در برابر روسیه تنها نیست. فاسولا برآورد کرد که از سال 2014، ناتو به عنوان یک سازمان، و همچنین برخی از کشورهای عضو، "کمک قابل توجهی به مبلغ حدود 14 میلیارد دلار ارائه کرده است."

ایالات متحده تامین کننده اصلی سخت افزار نظامی مانند تجهیزات رادیویی، کامیون های نظامی و بیش از 200 موشک ضد تانک قابل حمل جاولین است. بریتانیا، لهستان و لیتوانی نیز تسلیحات دفاعی اوکراین را تامین کرده اند.

حتی ترکیه نیز با فروش پهپادهای معروف Bayraktar TB2 خود به کمک اوکراین آمده است. واشنگتن پست در آخر هفته گفت: «در حالی که تسلیحات عرضه شده توسط ایالات متحده، مانند موشک های ضد تانک جاولین، بیشترین عناوین را در پایگاه تسلیحاتی اوکراین به دست آوردند، تبلیغات کمتر از حمایت ترکیه از سوی ترکیه باعث نگرانی در مسکو شده است».

استفاده از پهپاد Bayraktar TB2 در لیبی، سوریه و به ویژه در مناقشه قره باغ کوهستانی در سال 2020 بین آذربایجان و ارمنستان واقعاً تیتر خبرها شده است. اما فردریش خاطرنشان کرد که در حالی که "درست است که این ماشین‌ها در مناقشه قره باغ کوهستانی تعیین کننده بودند، اما دشوار است که بدانیم چه تاثیری می‌توانند بر درگیری احتمالی با روسیه داشته باشند، زیرا پیکربندی بسیار متفاوت است."

نیروهای آموزش دیده، با انگیزه، شبیه میراث شوروی

نوسازی نظامی اوکراین فقط کمی یا محدود به سخت افزار مواد نیست. گوستاو گرسل، متخصص نظامی روسی در شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا، به فرانس 24 گفت: «پیشرفت فوق‌العاده‌ای در آموزش و آمادگی برای جنگ صورت گرفته است.

به گفته گرسل، یکی از اصلی ترین نقاط ضعف سیستم دفاعی اوکراین ناشی از دکترین های نظامی است که در دوران شوروی توسعه یافته بود. او توضیح داد: «بنابراین، مسکو دقیقاً می‌دانست که چه چیزی باید انتظار داشته باشد و می‌توانست بر این اساس آماده شود.

میراث دفاعی اتحاد جماهیر شوروی بر اهمیت آموزش نظامی ارائه شده توسط مربیان ناتو در پایگاه های اوکراین، مانند مرکز آموزشی قانون و نظم نظامی (MLOS) که در نزدیکی شهر لویو در غرب اوکراین در نزدیکی مرز لهستان راه اندازی شده است، تاکید می کند. گرسل گفت: «این به افسران و سربازان این امکان را می‌دهد تا از رفلکس‌های قدیمی که برای مسکو قابل پیش‌بینی است، خلاص شوند.

دیگر دارایی ارتش اوکراین از سربازان آن است. گلن گرانت، تحلیلگر ارشد در بنیاد امنیت بالتیک که در اوکراین کار کرده است، گفت: "بیشتر آنها در 2014-2015 ثبت نام کردند. بنابراین، این یک اقدام داوطلبانه برای محافظت از میهن است، به این معنی که آنها بسیار با انگیزه و اخلاقی هستند." در مورد اصلاحات نظامی کشور - در مصاحبه با FRANCE 24. او افزود: "در بین موشک های Javelin، هواپیماهای بدون سرنشین و روحیه نظامی، ارتش اوکراین به یک دشمن بزرگ تبدیل شده است."

این امر به ویژه در منطقه دونباس شرقی، جایی که نیروهای اوکراینی در درگیری که بیش از هفت سال است علیه جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه جریان دارد، تجربه کسب کرده‌اند.

انتهای هوایی روسیه

اما برای اوکراین، وضعیت در دونباس دو گونه است. این یک درگیری با شدت کم، کاملاً نزدیک به جنگ چریکی است و غرب و کی یف را بر آن داشته تا بر دکترین‌های نظامی و تجهیزات مناسب برای این نوع رویارویی تمرکز کنند، در حالی که در صورت حمله روسیه احتمالاً فاسولا گفت خیلی متفاوت باش.

گرسل گفت به طور خاص، برای مثال، «آمریکایی‌ها تفنگ‌های تک‌تیرانداز را به ارتش اوکراین برای مقابله با روسیه، که از دونباس به‌عنوان محل تمرین برای تک‌تیراندازان خود استفاده می‌کند، تحویل دادند». اما این نوع سلاح در مقابل عبور تانک های روسی از مرز چندان کاربردی نخواهد بود.

ماهیت خاص درگیری ها در دونباس که عمدتاً درگیری هستند، به استفاده از نیروی هوایی اوکراین مربوط نمی شود.

کارشناسان نظامی بر این باورند که نوسازی نیروی هوایی اوکراین ناچیز بوده و هوانوردی همچنان نقطه ضعفی در توان دفاعی اوکراین است. بیشتر بمب افکن ها و جت های جنگنده در این کشور بیش از 30 سال عمر دارند و خلبانان آموزش ضعیفی دارند و دستمزد کمتری دریافت می کنند. گرسل گفت: «بنابراین، اگر روسیه تصمیم به حمله و استفاده درست از هواپیماهای خود بگیرد، پشتیبانی هوایی باید به سرعت به آنها مزیت قاطعی بدهد، علی‌رغم مدرن‌سازی ارتش اوکراین».

ارزیابی "نسبت هزینه به فایده حمله"

اگر روسیه تصمیم به حمله بگیرد، فردریش اذعان می کند که "برای اوکراین و متحدانش حفظ توازن قوا بسیار دشوار خواهد بود."

اما به گفته دومیترو مینزاراری، متخصص اروپای شرقی در مؤسسه امور بین‌الملل آلمان، با شتاب گرفتن شمشیر بر فراز اوکراین، تدارکات نظامی مانند موشک‌های ضد تانک بریتانیا می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. مینزاراری در مصاحبه با فرانس 24 گفت: «آنها دارای ارزش استراتژیک و مادی هستند.» از نقطه نظر استراتژیک، این یک فرصت قابل توجه برای کشوری است که این حمایت نظامی را ارائه می کند تا تصمیم بگیرد در صورت وجود نیروهای مسلح بیشتر درگیر شود. درگیری در خارج از کشور."

علاوه بر این، "ارتش اوکراین ممکن است با این تجهیزات آسیب بیشتری به نیروهای متجاوز روسیه وارد کند که می تواند اثر بازدارندگی داشته باشد. تسلیحات ضد تانک ارائه شده توسط بریتانیا نمونه خوبی از این موضوع است: هر حمله روسیه به طور اجتناب ناپذیری شامل زره پوش می شود. مانورهای خودرویی مینزاراری در پایان گفت: «اوکراین سلاح‌های مدرنی برای مقابله با آن‌ها دارد که می‌تواند باعث شود مسکو در ارزیابی خود از نسبت هزینه-فایده یک حمله تجدیدنظر کند».

به همین دلیل است که گرنت از بنیاد امنیت بالتیک معتقد است که فراهم کردن ارتش اوکراین با "هر چیزی که می تواند تحرک و مقاومت تیپ ها را افزایش دهد، مانند آمبولانس ها، وسایل نقلیه، ایستگاه های رادیویی" مهم است.

او گفت: «از آنجایی که اوکراین می‌تواند طولانی‌تر به جنگ ادامه دهد، برای روسیه خونین‌تر خواهد بود که بازدارنده‌تر خواهد بود».

این مقاله از اصل به فرانسوی ترجمه شده است.


[ad_2]
https://20khababr.ir https://afkharebartar.ir https://akhabarebartar.ir https://andnews.ir https://avatefepak.ir https://baranmajale.ir https://behtaringam.ir https://daltek.ir https://elmitarin.ir https://fardayeashena.ir https://forbos.ir https://foxirani.ir https://gisoon.ir https://hodhodirani.ir https://iranisard.ir https://kahkashani.ir https://lasttimes.ir https://lilaki.ir https://livejame.ir https://magirani.ir https://majaleiranian.ir https://mervina.ir https://mineralnews.ir https://modirezard.ir https://momon.ir https://moniseh.ir https://nationaliran.ir https://netcrafti.ir https://news-single.ir https://newsexpress.ir https://newslife.ir https://newsspot.ir https://newsteen.ir https://nikmag.ir https://officemag.ir https://okaziyon.ir https://one-news.ir https://pandamag.ir https://parsroids.ir https://patris-fun.ir https://senatornews.ir https://seratmag.ir https://sibala.ir https://sohanian.ir https://sosokan.ir https://tazekhabari.ir https://technoirani.ir https://timesirani.ir https://yamorani.ir https://yandexkhabari.ir https://abdoosnews.ir https://zehnenoandinsh.ir https://abestanews.ir https://abtinnews.ir https://akhbarebartaaar.ir https://akhbaremaaaa.ir https://akhbareshomaaa.ir https://akhshijnews.ir https://atrinnews.ir https://atroticnews.ir https://atshnews.ir https://bashariatemrooz.ir https://dastesalamatt.ir https://dostemansalam.ir https://elementorsite.ir https://emrooztafahom.ir https://ensanedirooooooz.ir https://etelaresankhabar.ir https://examplenews.ir https://fardaalefba.ir https://gisooyekhabar.ir https://halohekayatha.ir https://hashtadonoh.ir https://hekayatfardayeemaaa.ir https://honarmandkhabar.ir https://istgaheshomareyek.ir https://ketabkhoooon.ir https://kimyagaaaar.ir https://markazeakhbar.ir https://masternewss.ir https://mohamadrezasite.ir https://morvarideasia.ir https://mramins.ir https://naserinews.ir https://nasermr.ir https://newsamins.ir https://newsatropat.ir https://newscenterals.ir https://newsmineral.ir https://newsouls.ir https://newspishgamannn.ir https://newssalam.ir https://newsshans.ir https://newsworlds.ir https://parinews.ir https://patris-music.ir https://poshtibannews.ir https://powernewss.ir https://recordejadid.ir https://salamnewws.ir https://23ncfst.ir/ https://amiran-carpet.ir/ https://armanenergytec.ir/ https://blogenews.ir/ https://blogkhoon.ir/ https://bvfars.ir/ https://charsounews.ir/ https://chsnews.ir/ https://dezfil.ir/ https://dmwebmaster.ir/ https://dota2news.ir/ https://erfanhd.ir/ https://etminan110.ir/ https://faratarazkhabar.ir/ https://farsgardi20.ir/ https://footynews.ir/ https://goto98.ir/ https://ilyarkhabar.ir/ https://ir2khabar.ir/ https://iranalmanac.ir/ https://irandaryafest.ir/ https://khabarehaft.ir/ https://khabarontime.ir/ https://lolsms.ir/ https://maadgig.ir/ https://masoudtb.ir/ https://mp3news.ir/ https://music-ha.ir/ https://nakhlestankhabar.ir/ https://newcharge.ir/ https://news-links.ir/ https://news180.ir/ https://pimn.ir/ https://prmf.ir/ https://pvnews.ir/ https://rejawnews.ir/ https://sahab-co.ir/ https://samanbarg.ir/ https://semanews.ir/ https://shirinonews.ir/ https://soheilesonghor.ir/ https://tacity.ir/ https://taktanews.ir/ https://tarabaranmag.ir/ https://telegram-persian.ir/ https://tfcenter.ir/ https://trika.ir/ https://velninews.ir/ https://vidnaz.ir/ https://wajnews.ir/ https://your-news.ir/ https://zangannews.ir/ https://2016downloadnew.ir/ https://paxsolomusic.ir/ https://daryamedia.ir/ https://andikakhabar.ir/ https://seo-pbn.ir/ https://ghezelwich.ir https://panaztebtabriz.ir https://shayna-net.ir https://kanooneslamshahr.ir https://raynuts.ir https://honare2.ir https://itsama.ir https://flingpet.ir https://foreverpro.ir https://fraeesi.ir https://gkhabar.ir https://18amlak.ir https://pooyesh-khabar.ir https://matsef.ir https://photo-land.ir https://tabarestan118.ir https://disachain.ir https://chikaapp.ir https://mahestan18.ir https://radyaabkala.ir https://c-civil.ir https://saeeed.ir https://copytops.ir https://modirsearch.ir https://shz1music.ir https://m-khosravi.ir https://iranhayashi.ir https://iranian-dress.ir https://gigblog.ir https://basitcg.ir https://mashhadhekmat.ir https://rahetamin.ir https://radolyamani.ir https://bnemati.ir https://face-wood.ir https://tourvare.ir https://centertasisat.ir https://bidarirafsanjan.ir https://namahaa.ir https://30pp.ir https://script-tabadol-link.ir https://simayesarbedar.ir https://pakdashtiha.ir https://rentacars.ir https://2019movies.ir https://ekar24.ir https://saber-ramezani.ir https://teb-saharsina.ir
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن