کمبود تراشههای کامپیوتری فروش خودرو در اروپا را به پایینترین حد خود رسانده است
صادره به تاریخ، صادره در تاریخ، تاریخ صدور:
دادههای صنعت روز سهشنبه نشان داد که فروش خودرو در اتحادیه اروپا در سال گذشته به پایینترین حد خود رسید، زیرا بخش خودرو به دلیل همهگیری کووید و کمبود تراشههای کامپیوتری تحت تأثیر قرار گرفته بود.
طبق گزارش انجمن خودروسازان اروپا (ACEA)، ثبت نام خودروهای جدید در اتحادیه اروپا در سال 2021 با 2.4 درصد کاهش به 9.7 میلیون دستگاه رسید که بدترین عملکرد از زمان آغاز آمار در سال 1990 است.
این به دنبال کاهش تاریخی نزدیک به 24 درصدی در سال 2020 به دلیل محدودیت های همه گیر است که منجر به ثبت نام 3.3 میلیون خودروی جدید در اتحادیه اروپا کمتر از فروش قبل از بحران در سال 2019 شد.
فقدان نیمه هادی ها، تراشه های کامپیوتری مورد استفاده در بسیاری از سیستم های خودرو در خودروهای سنتی و الکتریکی، دلیل اصلی عقب نگه داشتن این صنعت بود.
ACEA گفت: "این کاهش به دلیل کمبود نیمه هادی ها بود که تأثیر منفی بر تولید خودرو در طول سال به ویژه در نیمه دوم سال 2021 داشت."
در ابتدا، خودروسازان تاثیر کمبود تراشه را کم اهمیت جلوه دادند، اما این امر در نهایت منجر به تاخیر در تولید و حتی خالی شدن کارخانه ها شد.
فروش خودرو در اتحادیه اروپا در سه ماهه دوم به شدت بهبود یافت، اما در بیشتر نیمه دوم حدود 20 درصد کاهش یافت.
چشم انداز عرضه کوتاه مدت خوب نیست.
الکساندر ماریان از شرکت مشاوره AlixPartners به خبرگزاری فرانسه گفت: آغاز سال 2022 همچنان از نظر تحویل تراشه دشوار خواهد بود.
او گفت: «وضعیت باید در اواسط سال بهبود یابد، اما این بدان معنا نیست که دیگر مشکلاتی در زمینه مواد اولیه، زنجیره تامین و کمبود نیروی کار وجود نخواهد داشت».
کمبود تراشهها پیامد همهگیری است، زیرا تولیدکنندگان به دلیل مسدود کردن و کارمندان بیمار و همچنین مشکلات زنجیره تامین و افزایش تقاضای جهانی برای لوازم الکترونیکی دچار وقفه شدند.
این بیماری همه گیر همچنین به افزایش قیمت بسیاری از مواد خام و کمبود نیروی کار در برخی مناطق منجر شده است.
آلمان در جهت مخالف باقی ماند
اگر بازارهای فرانسه، ایتالیا و اسپانیا سود متوسطی را گزارش کردند، کاهش 10.1 درصدی در آلمان، رقم کلی اتحادیه اروپا را پایین آورد.
آلمان بزرگترین بازار خودرو در اروپا است و یک چهارم کل فروش بیش از 2.6 میلیون در سال گذشته را به خود اختصاص داده است.
اگر کمبود نیمه هادی ها عامل اصلی بهبود بود، اتحادیه اروپا نیز عملکرد بدتری نسبت به سایر بازارهای بزرگ داشت، جایی که بهبود پس از همه گیری قوی تر بود.
بازار خودرو چین 4.4 درصد و آمریکا 3.7 درصد رشد کردند.
تحلیلگران از Inovev می گویند: کاهش فروش در اروپا همچنین ممکن است منعکس کننده "افزایش شدید متوسط قیمت خودروها و همچنین نگرش مورد انتظار مصرف کنندگان نسبت به وسایل نقلیه الکتریکی باشد که آنها را به تعویق خرید و نگه داشتن خودروی فعلی خود برای مدت طولانی تر سوق می دهد." ، یک شرکت تجزیه و تحلیل داده های خودرو.
رنو در فروش دچار مشکل شد
هر سه خودروساز پیشرو در اروپا شاهد کاهش فروش در این بلوک بودند.
فولکس واگن توانست جایگاه اول را حفظ کند، اما کاهش 4.8 درصدی فروش به 1.4 میلیون خودرو منجر به کاهش سهم بازار به 25.1 درصد شد.
Stellantis که با ادغام گروه ایتالیایی فیات و پژو سیتروئن فرانسوی ایجاد شد، با کاهش 2.1 درصدی به 2.1 میلیون دستگاه رسید که سهم بازار آن را به 21.9 درصد افزایش داد.
گروه رنو با کاهش 10 درصدی، فروش برند همنام خود با کاهش 16 درصدی مواجه شد، در حالی که فروش هر دو برند ورزشی ارزان قیمت داچیا و آلپاین افزایش یافت.
گروه خودروسازی فرانسه سهم بازار را تا 10.6 درصد گزارش کرده است.
بی ام و آلمان موفق شد 1.5 درصد در ثبت نام رشد کند، اما دایملر - صاحب برندهای مرسدس و اسمارت - 12.4 درصد کاهش یافت.
گروه کره ای هیوندای - که شامل هر دو برند هیوندای و کیا است - جایگاه خود را به عنوان خودروساز شماره چهار در اتحادیه اروپا با 18.4 درصد سود به بیش از 828000 خودرو تقویت کرده است.
سهم بازار آن به 8.5 درصد افزایش یافت.
داده های ارائه شده توسط اعضای ACEA شامل فروش شرکت آمریکایی خودروهای الکتریکی تسلا نمی شود.
دادههای ACEA همچنین شامل تفکیک خودروهای بنزینی، دیزلی و الکتریکی نمیشود که در گزارش فصلی جداگانه ارائه شده است.
(AFP)
[ad_2]