نقش مشاوره حقوقی در تنظیم اسناد تجاری

روابط تجاری و بازرگانی بیش‌ترین تعاملات بین انسان‌ها در دنیای تجاری امروز است. استفاده از اسناد تجاری در معاملات تجاری بین افراد و شرکت‌ها بسیار زیاد است اما اسناد تجاری ویژگی‌هایی دارند که شاید استفاده‌کنندگان از آن‌ها از این ویژگی‌ها بی‌خبر باشند. 

به همین دلیل و با توجه به اهمیت معاملات تجاری و همین طور پیچیدگی‌های قانونی نقش مشاور حقوقی در شرکت‌ها و معاملات بین افراد برکسی پوشیده نیست.

اهمیت مشاوره حقوقی در پرونده های اسناد تجاری

اگر از اسناد تجاری استفاده نکرده‌اید، حتما تا به حال اسم سند تجاری را شنیده‌اید. اسناد تجاری اوراقی هستند که توانسته‌اند معاملات غیرنقدی را آسان کنند. در واقع پرداختی برخی معاملات توسط این اسناد صورت می‌گیرد و در واقع مهم‌ترین ویژگی این اسناد این است که به عنوان وسیله پرداخت و جایگزین پول نقد استفاده می‌شود.

 دلیل اولیه ایجاد اسناد تجاری به شرایط معاملات در دوران قدیم برمی‌گردد. آن زمان که خطرات زیادی برای معامله‌گران وجود داشت اسناد تجاری روی کار آمد تا از آن‌ها بتوان برای جلوگیری از خطرات احتمالی ناشی از حمل مقدار زیاد پول نقد از مکانی به مکان دیگر، سرقت راهزنان و کاهش هزینه حمل و نقل و در نتیجه سود آوری استفاده کرد.

دانستن ویژگی‌های اسناد تجاری در استفاده از این اسناد بسیار حائز اهمیت است. اما این امر نیازمند مشورت و استفاده از دانش و تجربیات یک مشاور حقوقی کارآمد است تا شما را از هرگونه اشتباهی بازدارد.

بیشتر بخوانید: نکات کلی در مورد سفته و اهمیت مشاوره حقوقی با مشاور

استفاده از مشاوره حقوقی در انواع اسناد تجاری

برای طبقه‌بندی انواع اسناد تجاری لازم است تا به معنای عام و خاص آن‌ها بپردازیم. اسناد تجاری در معنای عام ، شامل هر سندی است که در مبادلات تجاری موضوع مواد 2 تا 5 قانون تجارت مصوب سال 1311 مورد استفاده قرار گرفته است. ازجمله اسناد تجاری عام می‌توان به چک، سفته، برات، اوراق سهام، اوراق قرضه، ضمانت نامه بانکی، بارنامه و سیاهه تجارتی اشاره کرد.

اما اسناد تجاری در معنای خاص شامل آن‌دسته از اسنادی است که معرف کارکرد اصلی خود هستند. آن‌ها جانشین پول هستند و معرف حق دینی (حق پرداخت) حال یا با وعده کوتاه مدت هستند. سه سند برات، سفته و چک به دلیل کاربرد گسترده‌ای که در معاملات بین مردم در جامعه دارند، از مصادیق بارز اسناد تجاری در معنای خاص هستند که نظام حقوقی خاص خود را دارند.

ویژگی‌های اسناد تجاری و نقش مشاوره حقوقی در آن

اسناد تجاری دارای چند ویژگی هستند که عبارتند از:

  • قابل معامله و نقل و انتقال هستند.
  • این اسناد سند رسمی نیستند.
  • همانطور که گفتیم این اسناد معرف تعهد حال یا مدت دار است که بدهکار را مکلف به پرداخت آن می‌کند.
  • بیان‌کننده مبلغ مشخصی پول هستند.
  • دارای نظام حقوقی نسبتا مفصلی هستند. همین ویژگی لزوم مشورت با مشاور حقوقی را قبل از اقدام به هرکاری نشان می‌دهد. (به عنوان مثال قانونگذار برای صدور چک فقط امضا را شرط دانسته اما صدور برات و سفته را هم با امضا و هم با مهر ممکن دانسته است یا در برات و سفته الزام قانونی وجود دارد که مبلغ باید به حروف نوشته شده باشد یا در برات به موجب ماده 225 قانون تجارت، باید تاریخ با تمام حروف نوشته شود).
  • غیرتجار نیز می‌توانند اینگونه اسناد را صادر کنند.

لزوم استفاده و مشورت با مشاور حقوقی در استفاده از اسناد تجاری

مشاور حقوقی همانطور که از نامش پیداست کسی است که به واسطه‌ دانش خود نسبت به قوانین، اصول و خدمات حقوقی می‌تواند به شرکت‌ها و افراد در زمینه‌های حقوقی مانند بستن قراردادها و استفاده از اسناد تجاری کمک کند. قانون پیچ و خم زیاد دارد و تنها از عهده کسانی برمی‌آید که سال‌ها وقت و انرژی برای یادگیری قانون صرف کرده و تجارب زیادی دارند.

درمورد اسناد تجاری به‌خصوص چک، برات و سفته نیز قوانینی وجود دارد که درصورت به وجود آمدن مشکل برای حل و فصل آن‌ها ممکن است افراد با مشکلات بیشتری مواجه شوند. چراکه بسیاری از مردم اطلاعات کافی در مورد قانون ندارند و نمی‌توان در صورت پیش آمدن یک دعوی حقوقی کتب حقوق و قانون را خواند و انتظار داشت بتوان مشکل را حل کرد. 

 

بنابراین بهتر است در صورتی که می‌خواهید از این اسناد در معاملات خود استفاده کنید با متخصصان حقوقی مشورت کنید. شاید استخدام یک وکیل با هزینه‌هایی که درمقابل طرح دعوی شما طلب کند، شما را از این کار بازدارد. اما مشاوران حقوقی هزینه‌های مناسب‌تری دریافت می‌کنند و مراجعه به یک مشاور حقوقی مجرب و کمک گرفتن از وی می‌تواند راهکارها و روش‌های سریع‌تر به سرانجام رساندن پرونده را برای طرف دعوای که به مشاور حقوقی مراجعه کرده است مشخص و روشن کند.

ایندکسر

آموزش سئو