مقایسه هیوندای سوناتا هیبرید و فولکس واگن پاسات

بار دیگر کره‌ای‌ها به مصاف آلمانی‌ها رفته و با عرضه سوناتا رقیبی جدی برای محصول غربی فولکس‌واگن پاسات عر

توسط AKHBAREBARTAAAR در 4 تیر 1399
بار دیگر کره‌ای‌ها به مصاف آلمانی‌ها رفته و با عرضه سوناتا رقیبی جدی برای محصول غربی فولکس‌واگن پاسات عرضه کردند. شرکت‌های خودروسازی هیوندای و فولکس‌واگن از قدیم در بازارهای جهانی حضور داشته و قدرت خود را در انواع خودروهای سدان، کراس‌اور و آفرود به رخ کشیده‌اند. در سال‌های اخیر نیز سدان‌های سوناتا و پاسات به جنگ یکدیگر آمده و رقابتی تنگاتنگ را با یکدیگر تجربه می‌کنند. با برداشته شدن تحریم‌ها، این شرکت‌ها بار دیگر اقدام به عرضه محصولات خود در بازار ایران کردند. شرکت‌های ایرانی نیز از این فرصت استفاده کرده و جدیدترین مدل‌های موجود در جهان را به بازارهای ایران کشاندند. جدیدترین مدل هیوندای سوناتا در ایران نسل هفتم و فولکس‌واگن پاسات نسل هشتم آن است. در این مقاله به بررسی جدال میان چشم‌بادامی‌های کره‌ای و اروپایی‌های ژرمنی می‌پردازیم تا پیروز این میدان نبرد را مشخص کنیم؛ پس برویم به سراغ هر آنچه باید در مورد سوناتا بدانید و همه چیز در مورد فولکس پاسات.

مقایسه طراحی دو خودرو

استفاده از پلتفرم ماژولار در فولکس ‌واگن پاسات باعث شده است که دست طراحان بازتر از مدل‌های پیشین آن باشد. هرچند که طراحان این خودرو همچنان به اصول طراحی شرکت خود وفادار بوده‌اند، در پاسات شاهد طراحی اسپرت تری هستیم. بااین‌حال کارشناسان معتقدند که پاسات در طراحی خارجی به‌پای سوناتا نمی‌رسد. بااینکه استفاده از نوارهای کرومی در کنار پنجره‌ها، چراغ‌ها و آینه‌های بغل پاسات به آن نمایی خاص بخشیده است اما سوناتا به بهره‌گیری از خطوط برجسته و چراغ‌ها و مه‌شکن‌های منحصربه‌فرد دارای ظاهر موردپسندتری است. ازنظر فضای کابین هردو خودرو فضایی کاملا راحت و مناسب را برای 4 سرنشین بزرگ‌سال فراهم می‌کنند. قرارگیری نفر پنجم در صندلی عقب سوناتا کاملا راحت است اما سرنشین پنجم پاسات به دلیل عبور جعبه‌دنده از وسط خودرو دارای فضای کمتری است. اصل سادگی در طراحی فضای داخلی پاسات کاملا به چشم می‌خورد. راننده پاسات با دکمه‌های کنترلی زیادی سروکار نداشته و همه‌چیز کاملا در دسترس است. در مقابل در سوناتا تعداد زیاد دکمه‌ها و عدم تقارن در بعضی قسمت‌ها ممکن است شما را اذیت کند. هرچند که کیفیت مواد استفاده‌شده در کابین سوناتا بیشتر است.

مقایسه امکانات رفاهی

ازنظر تجهیزات رفاهی، آلمانی‌های کمی موفق‌تر عمل کرده‌اند. وجود سانروف و سقف پانوراما، گرم‌کن آینه‌های جانبی، ماساژور صندلی راننده، گرم‌کن و سردکن صندلی، صندلی 8 حالته حافظه‌دار، کول باکس، سیستم تهویه سه‌گانه، چراغ چرخشی، هدآپ، صفحه‌نمایش 9.2 اینچی با صفحه کیلومتر دیجیتالی، پدال شیفتر و اتو پارک امکاناتی است که کفه ترازوی ساپات را سنگین‌تر می‌کند. سایر امکانات رفاهی چون آینه‌های جانبی برقی، آینه وسط الکتروکرومیک، صندوق برقی با جک، ایزوفیکس، استارت و ورود بدون کلید، دی‌لایت و... در هر دو خودرو مشترک بوده و همان چیزی است که از سدان‌هایی در این کلاس قیمتی انتظار می‌رود.

مقایسه مشخصات فنی

فولکس‌ واگن ساپات نیروی محرکه خود را از پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ با 16 سوپاپ و حجم 1798 سی‌سی می‌گیرد. این پیشرانه قادر به تولید 170 اسب بخار قدرت در 6200 دور در دقیقه و 250 نیوتن متر گشتاور در 5000 دور در دقیقه است. در مقابل هیوندای سوناتا به بهره‌گیری از یک موتور بنزینی 4 سیلندر خطی 2 لیتری و یک موتور برقی 38 کیلوواتی قادر به تولید 193 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور است. به لطف جعبه‌دنده 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه شتاب صفر تا صد فولکس ‌واگن پاسات 7.9 ثانیه و حداکثر سرعت آن 190 کیلومتر بر ساعت است. شما برای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت با این خودرو نیاز به 5.8 لیتر سوخت دارید و با دارا بودن باک 70 لیتری، تقریبا هر 1200 کیلومتر نیاز به سوخت‌گیری پیدا می‌کنید. سوناتا به لطف موتور برقی دارای مصرف سوخت 1.1 لیتر کمتر است و به همین دلیل ظرفیت باک این خودرو 10 لیتر کمتر از پاسات در نظر گرفته شده است. اما گیربکس 6 سرعته اتوماتیک باعث می‌شود که 1.4 ثانیه دیرتر به شتاب صد برسد. حداکثر سرعتی که می‌توانید با هیوندای سوناتای هیبریدی تجربه کنید 192 کیلومتر بر ساعت است.

مقایسه ایمنی

هر دو خودرو ازنظر حفظ ایمنی سرنشینان و عابر پیاده و امکانات ایمنی کاملا قابل‌اطمینان هستند. دریافت نمره 5 از 5 در تست‌های N-cap و نمره عالی در تست‌های موسسه آمریکایی IIHS نشان‌دهنده سطح بالای ایمنی هردو خودرو است. ازنظر تجهیزات ایمنی هردو خودرو دارای کروز کنترل، کنترل پایداری و کشش، فرمان برقی حساس به سرعت، توزیع‌کننده نیروی ترمز، ترمز ضد قفل و کمکی، ترمزدستی برقی، اتو هلد، کیسه‌های هوای راننده و سرنشین، پرده‌ای و جانبی جلو، پشت‌سری‌های فعال، کمربندهای ایمنی پیش کشنده و محدودکننده، سنسور عقب، باران و فشار باد تایر و دوربین عقب هستند. بری امکانات نظیر رادار نقاط کور، سیستم ناوبری، هشدار خروج از خط، هشدار خواب‌آلودگی راننده و... در ساپات سفارشی هستند. این در حالی است که این امکانات در نسخه فول‌آپشن سوناتا به‌طور پیش‌فرض وجود دارد. در مقابل ساپات دارای کیسه هوای جانبی عقب و زانویی راننده، سنسور جلو و رادار تصادف عقب است که در رقیب کره‌ای یافت نمی‌شود. جمع‌بندی هیوندای سوناتای هیبریدی و فولکس ‌واگن پاسات هردو از سدان‌های پرطرفدار در بازار خودروهای خارجی هستند. هرچند که ظاهر خودرو پارامتری کاملا سلیقه‌ای است اما ازنظر کارشناسی سوناتا دارای ظاهری اسپرت‌تر و جوان‌پسندتر است. در مقابل پاسات دارای ظاهری رسمی است که به نظر می‌رسد بیشتر مناسب دیپلمات‌ها و افراد شناخته‌شده‌تر باشد. از نقطه‌نظر طراحی داخلی، آلمانی‌ها بار دیگر سادگی، یکپارچگی و نظم را به رخ کشیده و همه‌چیز را در سر جای خود قرار داده‌اند. این در حالی است که سوناتا با قرار دادن دکمه‌های زیاد در کابین، سرنشینان را گیج کرده است. از سوی دیگر ساختار بدنی آلمانی‌ها به ایرانی‌ها نزدیک‌تر از کره‌ای‌هاست و این نکته سبب می‌شود که شما در کابین پاسات احساس راحتی بیشتری کنید. البته به شرطی که سرنشین وسطی ردیف عقب نباشید! ازنظر امکانات رفاهی و ایمنی هردو خودرو در سطح مشابهی قرار داشته و همان چیزی که از سدان‌هایی در این رنج قیمت انتظار می‌رود را برای شما فراهم می‌کنند. اگر در میان طرفداران سرعت هستید و شتاب‌گیری خودرو در کنار کمی رفاه و ایمنی بیشتر برایتان مهم است، حتما فولکس ‌واگن پاسات را در چک ‌لیست خود قرار دهید. اما اگر بیشتر آرامش در اولویت شماست و به دنبال خودرویی اسپرت اما باوقار هستید، سوناتای هیبریدی می‌تواند رفیق شفیقی برای شما در جاده‌ها برون شهری و خیابان‌ها باشد.
آخرین مطالب