سیستم عامل CentOS

مطمئناً تا الآن  کلمه  CentOS را شنیده‌اید و کنجکاو شدید تا با این سیستم ادله آشنا شوید؛ ما در

توسط AKHBAREBARTAAAR در 20 خرداد 1401

مطمئناً تا الآن  کلمه  CentOS را شنیده‌اید و کنجکاو شدید تا با این سیستم ادله آشنا شوید؛ ما در این نوشته قصد داریم شما را حیاتی سیستم استدلال CentOS به طور تمام آشنا سازیم تا هیچ ابهامی در گزینه چیستی آن نداشته باشید. CentOSیکی از توزیع های  مجانی و دوستداشتنی سیستم عامل لینوکس است که در ادامه توضیحات بیشتری درباره ویژگی و مزایا و معرفی این سیستم ادله خوا هیم داد؛ دارای ما همراه باشید.

سیستم دلیل CentOS یک توزیع تجاری مبتنی بر هسته لینوکس است که بر شالوده کد مبداء RHEL تولید شده و به وسیله انجمن پشتیبانی می شود. این توزیع اهمیت هدف ارائه پلتفرم توسعه و گسترش برای رشد جوامع منشاء گشوده ساخته شده است.

 همه چیز درباره سیستم استدلال لینوکس CentOS

CentOS مخفف کلمه Community Enterprise Operating System توزیعی اساسی پلتفرم تجاری و رایگان، نوشته باز و زیر حمایت جامعه کلیدی هسته لینوکس می باشد که به وسیله گرگوری کورتزر ارائه شده است؛ خواسته از ذیل حمایت بودن جامعه به این معنی هست که همین توزیع به وسیله یک مجموعه ریز البته در اکنون رویش از توسعه دهندگان اصلی گسترش یافته است؛ توسعه دهندگان اساسی به وسیله یک جامعه کاربر فعال، مدیران شبکه، مدیران، مشارکت کنندگان اساسی لینوکس، مدیران سیستم و علاقه مندان به لینوکس در سراسر عالم پشتیبانی می شوند.

CentOS Linux یک پلت فرم توسعه را در یک عدد از بهترین و قدرتمندترین توزیع های موجود ارائه می دهد که به منظور فراهم کردن بستری کار کشته برای پرورش جوامع منبع گشوده ساخته شده هست که سازگار و ایمن است. علاوه بر این، اساسی یک‌سری به روز رسانی امنیتی در سطح کمپانی است که آن را به تیتر یک گزینش خوب برای هر به کار گیری ای معرفی می کند.

اغلب، توزیع‌های لینوکس حاوی زنجیره ابزار گنو هستند؛ CentOS  نیز تحت جواز عمومی گنو (GNU GPL) توزیع شده می باشد بنابراین، بعضی از اشخاص آن را به عنوان توزیع های گنو / لینوکس یاد می کنند. توزیع CentOs لینوکس یک پلت فرم پایدار، قابل پیش بینی، قابل مدیریت هست که از لحاظ عملکردی با Red Hat Enterprise Linux (RHEL) سازگار و از RHEL مشتق شده هست که به اعضا قابلیت و امکان بهره مندی از ثبات وقابلیت اطمینان RHEL را ارائه می دهد و توسعه و گسترش دهندگان CentOS از کد مرجع RHEL به جهت ساخت محصولی به کار گیری می کنند که قابل مقایسه اهمیت RHEL باشد.

CentOs اهمیت قابلیت و امکان دانلود و نصب رایگان؛ جایگزین لطف به جای Red Hat Enterprise Linux شده میباشد که کاربران زیادی را با  برخورداری از ویژگی های بدون‌پول و به روز رسانی های امنیتی به سمت خود جذب نموده است؛ حتمی هست اشاره داشته باشیم که توزیع های لینوکس به خصوص CentOS کلیدی هدف کشف جراحت پذیری ها و اصلاحات امنیتی به روز رسانی می شوند.

لینوکس CentOS به عنوان بخشی از خانواده یک سیستم ادله منشا گشوده شبیه به یونیکس هست که در سال 2004 راه‌اندازی شد و تا دوران توقف CentOS 8 در سال 2021 به‌طور منظم به‌روزرسانی می‌شد که اهمیت توقف CentOS 8؛ CentOS Stream جایگزین آن شد. در نتیجه، اعضا لینوکس CentOS را به جهت به‌روزرسانی‌ها و دریافت ویژگی‌های جدید بدون چاره به مهاجرت به یک سیستم عامل نو نمود؛ هر چند توزیع CentOS Linux 7 مطابق برنامه تا سال 2024 ادامه خواهد داشت.

توسعه این توزیع دارای هدف ارائه سیستم قادر و قابل اعتماد برای جوامع مبداء گشوده بوده است؛ علاوه بر این، پلت فرم CentOS می تواند برای پردازش دیتا های علمی و میزبانی مشاغل به کار گیری شود. به همین دلیل سرور CentOS یکی از وب سرورهای لبریز به کار گیری در کمپانی ها و سازمان ها برای میزبانی برنامه های خود می باشد. بسیاری از ویژگی‌های آن، CentOS را در فی مابین سایر توزیع‌های لینوکس مثل اوبونتو و دبیان محبوب کرد.

منظور از پروژه CentOS…

پروژه CentOS سازمانی میباشد که مسئول مدیریت توسعه پلتفرم است. فراتر از سیستم عامل هست و منابعی را به جهت بقیه تیم ها مهیا می کند تا بسط ابزارهای مبتنی بر CentOS را آسان خیس کنند. علاوه بر این، پروژه CentOS دارای هدف تولید CentOS Linux به عنوان یک پلتفرم جامعه پیشرو برای ظهور فناوری‌های منشاء باز از پروژه‌های دیگر بود.

 

مزایای توزیع CentOS لینوکس

  • منبع باز و رایگان
  • امکان برخورداری از Git و نرم افزارهای سرور منشا باز مثل MySQL، CUPS، Apache Web.
  • پشتیبانی خوب جامعه و برطرف کردن اشکلات به طور مستقیم از روش centos.org
  • قابلیت اطمینان
  • قابلیت به کار گیری از خصوصیت های RHEL تجاری سوای پرداخت هزینه
  • بهره مندی از فناوری مجازی سازی و هایپروایزر نظیر Xen، oVirt و Docker
  • دارای عملکردی سریع
  • امنیت قوی
  • چرخه محافظت و تعمیر طولانی مدت

رابطه میان RHEL و CentOS:

CentOS یک توزیع تجاری لینوکس مبتنی بر کد منشا RHEL هست که به وسیله انجمن پشتیبانی می شود. از آنجایی که Red Hat کالا خود را حیاتی استعمال از نرم افزار مبداء باز می سازد، به این استدلال میباشد که به عمومی سازی کد مبداء خود بایستی مبادرت کنند. متعاقباً، CentOS و RHEL از نظر عملکردی متساوی میباشند اما تفاوت هایی دارای هم اساسی یکدیگر دارند.

از طرف دیگر، CentOS فاقد گواهینامه های Red Hat است زیرا صرفا بر پایه کد منشا منتشر شده است. پروژه CentOS از پکیج های مبداء عمومی در دسترس Red Hat برای ایجاد  پکیج های باینری استفاده می‌کند که هر کسی می‌تواند به صورت بدون‌پول از آن‌ها استفاده کند. دارای این حال، به‌روزرسانی‌های معین عمومی نشده است.

Red Hat از سال 2014 از پروژه CentOS پشتیبانی می نماید تا به توسعه دهندگان مبداء گشوده در گسترش یک پلت فرم مطلوب که از CentOS برای یکپارچه سازی فناوری ها استفاده می کند، یاری کند. در همان سال، توسعه و گسترش دهندگان CentOS و Red Hat هیئت مدیره را تشکیل دادند که درحال حاضر مجموعه های کاری متعدد بر آن چک کردن دارند.

در واقع این نسخه از لینوکس برای کاربران تجاری که مایل به پرداخت هزینه های بالای RHEL نیستند؛ آیتم خوشایندی است.

معرفی سیستم <span class=changed>عامل</span> centos

ویژگی های CentOS

این توزیع دوس داشتنی لینوکس امکانات و ویژگی های متعددی را به اشتراک می گذارد که وسوسه کننده است.

به روز رسانی و پشتیبانی منظم

نسخه‌های CentOS به طور منظم، تقریباً هر 6 ماه یکبار، به‌روزرسانی می‌شوند و به مدت 10 سال پشتیبانی می‌شوند که یکی از از عوامل اصلی به جهت افرادی هست که به دنبال ثبات و پشتیبانی از پلتفرم خویش در ایجاد و گسترش برنامه هستند.

عملکرد کار کشته و دسترسی زیاد

CentOS به علت استعمال از اتومبیل مجازی مبتنی بر هسته برای انجام عملیات مجازی سازی دسترسی بالا و کارایی فوق العاده ای را ارائه می دهد.

پایداری

توزیع CentOS مرتباً حساس حمایت جامعه توسعه دهنگان اختصاصی  به روز رسانی می شود؛ علاوه بر این، توسعه‌دهندگان اصلی بوسیله یک جامعه جهانی از اعضا داوطلب مثل علاقه‌مندان به لینوکس، مدیران شبکه، مدیران سیستم و غیره پشتیبانی می‌شوند که نسخه‌ها را آزمایش می‌کنند، به‌روزرسانی‌ها را مدیر می‌کنند و در گسترش یاری می‌کنند.

امنیت بالا

مسئله امنیت همیشه به جهت کاربران و سیستم دلیل جزو اهمیت ترین موضوعات است؛ لینوکس و توزیع های آن مدام در امنیت از سایر سیستم ادله ها پیشی گرفته است؛ CentOS از لحاظ امنیتی قوی کار می کند؛ چون شامل هسته SELinux (لینوکس تقویت‌شده امنیتی) می باشد که محصولی نوشته گشوده میباشد که حساس پشتیبانی از همکاریRed Hat وNSA؛ به مراقبت از دسترسی غیر مجاز وبررسی منابع رایانه و سیستم شخصی می پردازد؛ علاوه بر این وجود گروه امنیتی در Red Hat نقش مهمی را در شناسایی تهدیدها و جراحت پذیری ها و تضمین مرحله بالایی از امنیت بازی  می کنند.

 قابلیت پشتیبانی از معماری x86_64 و x86

هم درحال حاضر این توزیع از سیستم برهان لینوکس؛ از هر دو سیستم x86_64 و x86 پشتیبانی می کند. اهمیت این حال، CentOS 7 رده خویش را در  مخصوص به فرد بودن خویش از دست نمی دهد چون معماری های ppc64le، Arm32، i686 و Arm64 ذیل حمایت جامعه توسعه و گسترش دهندگان را پوشش می دهد و لازم به ذکر هست که CentOS 6 هم می تواند از هر دو معماری پشتیبانی کند؛ معماری x86_64 در CentOS 6 و 7 می تواند فضای 12 و 64 ترابایتی را از لحاظ امکان CPU اختصاص دهد. در عین حال، سیستم شخصی؛ یک پوشه را می تواند در حداکثر میزان از 2 ترابایت تا 100 ترابایت را در پیکربندی های گوناگون مدیریت کند؛ CentOS همینطور بیش تر کردن طیف وسیعی از ویژگی‌های مفید را ممکن می‌سازد.

رایگان بودن CentOS

CentOS یک توزیع بدون‌پول است که به برهان گونه توسعه مبتنی بر جامعه، از اعضا و علاقه مندان در جهت همکاری برای ارتقا کارایی در توزیع های لینوکس دعوت می شود و کاربران قابلیت مشارکت در همین راستا برایشان آماده می شود؛ همچنین  برای دانلود نرم افزار های خود؛ CentOS گزینه های متنوعی از پاراگراف Minimal ISO، Amazon Web Services، torrent، DVD ISO و غیره را به جهت دانلود در اختیار شما می گذارد که از طیف گسترده ای امکان بهره مندی را دارید.

انعطاف پذیری

در سیستم ادله CentOS خمیره همین سیستم برهان در دست شما است تا آن را به هر شکلی که می خواهید در بیارید؛ به راحتی کار کشته به افزودن خصوصیت های دلخواه، اعمال تغییرات و همینطور رئیس پکیج ها خواهید بود و می توانید سیستم دلیل خویش را برای هر نرم افزار و عملکردی پیکربندی کنید؛ از این لحاظ همین سیستم ادله دست کاربران را در کارایی و استعمال از آن باز گذاشته است.همچنین همین توزیع به برهان سازش اهمیت طیف متنوعی از برنامه ها؛ می تواند به تیتر سرور ایمیل، سرور برنامه، سرور پایگاه داده، وب سرور نظیر nginx وapache  و سرور پروکسی FTP اجرا شود.

نکته: چنانچه تا به درحال حاضر نام nginx را نشنیده اید و یا در آیتم آن اطلاعی ندارید می توانید به جهت به دست آوردن داده ها  بیشتر نوشته NGINX چیست؟ بررسی تام وب سرور NGINX مطالعه نمائید و همینطور برای نصب این وب سرور می توانید از مقاله تدریس کارگزاشتن Nginx در 3 توزیع لینوکس یاری بگیرید.

پشتیبانی از نحوه جامعه در درحال حاضر رشد

جامعه CentOS که متشکل از مجموعه ها و اعضای جوامع متفاوت در گروه های مختلف هستند؛ دارای مسئولیت شده اند که تا در صدد رویش و ترقی این توزیع بکوشند. همین جامعه که در گذر زمان شکل گرفته است اهمیت گسترش تیم های ویژه(SIG ها) به تقویت و بهینه سازی جنبه های عملکردی خاص مثل مجازی‌سازی، پایین تولید ها وتجربه کاربر دقت زیادی دارند.

توسعه همین پروژه حساس تولید هیئت مدیره پیش می رود که گزینش می نمایند کدام مجموعه ویژه ذیل حمایت خویش شروع به عمل نمایند؛ آن گاه جامعه نیز برای یاری به کاربران مهم تجربه و مبتدیان سرویس می کند. در نتیجه، آنان لیست های پستی متمایز را به جهت کمک به اعضا در اخذ مشاوره مستقیم از سایر اعضای جامعه، به گویش های مختلف ارائه می دهند که وجود حمایت گر این جامعه در درحال حاضر پرورش برای بسیاری از اعضا یک مزیت غیر قابل وصف به شمار می رود تا در صورت نیاز و بروز مشکلی کلیدی مراجعه به انجمن های مربوطه به راحتی آن را برطرف سازند.

نکته: SIG ها و یا این که مجموعه های ویژه؛ تیم‌های کاری کوچکی میباشند که در آن اعضای خاصی از جامعه CentOS به مراد ارتقاء آگاهی، ارتقا توزیع لینوکس و بهینه‌سازی جنبه‌های عملکردی (مانند زیرساخت یا این که اسناد) روی موضوعات خاصی تمرکز می‌کنند. یکسری مثال از SIGهای فعال ArtWork، Core و Virtualization هستند.

امکان پشتیبانی از کنترل پنل های مدیریتی

سیستم استدلال CentOS اصلی پشتیبانی از تیم در اختیار گرفتن پنل های مدیریتی از جمله؛ cPanel، InterWorx، WebMin، DirectAdmin، Spacewalk، CWP، Plesk، ISPConfig، Virtualmin، Vesta CP مراحل رئیس را بر بر روی سرور شما آسان تر می نماید؛ شما کلیدی امداد همین در اختیار گرفتن پنل های مدیریتی می توانید فقط مهم تعدادی کلیک سوای دغدغه طاقت فرسا ترین کارها را در این محفظه انجام بدهید و به سادگی تنظیمات دارای ارتباط اهمیت ایمیل، وب وب سایت ها، دسترسی FTP و بقیه عملکرد ها را اعمال کنید؛ از دیگر خصوصیت های در دست گرفتن پنل های ذکر شده؛پشتیبان گیری، تنظیمات DNS، تنظیمات شبکه، پایگاه‌های دیتا و قابلیت و امکان های امنیتی اضافی مانند فایروال CSF، کارگزاری قابل انعطاف افزار (نظیر وردپرس، دروپال، جوملا) ، محافظت از تهاجم ها brute force و کپی ویروس و غیره را می اقتدار اسم برد.

توجه: مطالعه مقالات آموزشی آسام سرور از جمله؛ سی پنل چیست؟ اشکال و کاربرد های Cpanel، آشنایی کلیدی در دست گرفتن پنل دایرکت ادمین، پلسک چیست می تواند شما را حساس این در اختیار گرفتن پنل های بیشتر آشنا سازد.

وجود فرمان العمل های کاربردی از پیش تنظیم شده

تهیه و انتشار کتابخانه از ورقه ها برای کمک به مبتدیان و آموزش کارگزاشتن قدم به گام در گونه های معماری های همین توزیع و وجود یادداشت هایی برای تغییرات بیشتر از خصوصیت های جالب همین توزیع است.

ویژگی های سیستم <span class=changed>برهان</span> CentOS Linux

نسخه های لینوکس CentOS

نسخه های لینوکس CentOS بر مبنا هر ورژن هم اندازه RHEL بود. بنابراین، هر نسخه CentOs مهم به عبارتی شماره نسخه و مهر زمانی متساوی لینوکس Red Hat Enterprise نام‌گذاری شد. مهر هنگامی هر ورژن مطابق حیاتی سال و ماه نسخه معادل منتشر شده توسط Red Hat است. به تیتر مثال، نسخه8 به رخ CentOS “CentOS 8.0-1905” نامیده می شود چون RHEL 8.0 در ماه می 2019 منتشر شد.

همان‌طور که اشاره کردیم؛ به روز رسانی ورژن از RHEL به CentOS کلیدی تأخیری در میان دو تا شش هفته اجرا می شود. یک نسخه کلیدی نو CentOS تقریباً هر 2 سال یک‌بار منتشر می شود و هر یک از آن‌ها به مدت 10 سال پشتیبانی می شود. نسخه های همین توزیع شامل؛ CentOS Linux3، CentOS Linux4، CentOS Linux5، CentOS Linux6، CentOS Linux7.0-1406، CentOS Linux 8.0-1905 می باشند.

اکنون که حرف به روز رسانی نسخه های این سیستم عامل به در میان آمد؛ در ادامه اشاره ریزی به زمانبندی به روز رسانی نسخه های CentOS داشته باشیم که از همین بابت آسوده خاطر شوید:

توزیع CentOS Linux 7: به روز رسانی تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۴.

توزیع CentOS Linux 8: به روز رسانی تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱.

آخرین نسخه های CentOS؛ CentOS 7، CentOS 8 و CentOS Stream می باشند؛ CentOS 7 او‌لین توزیع RHEL بود که “systemd” را به تیتر یک خصوصیت استاندارد گنجاند؛ CentOS 7 در سال 2014 منتشر شد و یکسری ویژگی را دارای پشتیبانی از معماری های  IA-32، Power ISA و انواع ARMv7hl و AArch64 معماری ARMارائه کرد که در روستا سال قبلی به لطف به جامعه امداد کرده است. CentOS 8 که در  سپتامبر 2019 منتشر شد؛ به طور کامل از معماری های x86-64، POWER8 و  ARM پشتیبانی می کند و هسته آن بر اساس هسته Linux 4.18 بود.

CentOS stream؛ یک پلت فرم بسط بالا دستی به جهت لینوکس Red Hat Enterprise هست که به بسط دهندگان Red Hat اذن می دهد تا حساس اعضای جامعه منشا باز همکاری کنند؛ Red Hat انتظار داراست که همین توزیع به عنوان یک ABI/API پایدار به جهت آزمایش و توسعه و گسترش جامعه اثر گذار باشد که می اقتدار آن را دانلود، استفاده ، مطالعه ، تغییر‌و تحول و یا به صورت بدون پول توزیع کرد (به استثنای علامت ها تجاری CentOS وابسته به Red Hat). هدف این پلتفرم استعمال از ابتکار عمل منبع گشوده برای رخ دادن به نسخه های RHEL استوار آتی است. در حقیقت Red Hat با بسط کد منشاء  (RHEL) در CentOS Stream قبل از انتشار نسخه‌های جدیدتر به تیتر منتخب از جور گسترش مرجع باز در نظر گرفته می شود. پیاده سازی این مدل، CentOS Stream را پیش نمایشی از ورژن های آتی لینوکس Red Hat Enterprise می سازد.

البته جایز می باشد از همین نکته بی خبر نشویم که نسخه CentOS Stream را نمی توان جایگزینی به جهت توزیع CentOS در حیث گرفت. چون این یک نسخه گسترش RHEL است؛ در حالی که CentOS یک نسخه لینوکس Red Hat Enterprise هست که مجدداً تأسیس شده است. در نتیجه، CentOS Stream برای افرادی که می‌خواهند مقاومت سرورهایشان را به جهت آینده بسنجند و یا از پایداری آن ها برای برطرف کردن نیازشان اطمینان حاصل نمایند؛ گزینه مطلوبی است؛ در حقیقت CentOS Stream قدم بعدی به سمت ابتکار اختراع پیشرفته لینوکس سازمانی است.

همچنین Red Hat از کلیه بسط دهندگان و شرکا به جهت کمپانی در CentOS Stream و ساخت شعبه های خود استقبال می کند و همین مرکز ابتکار عمل را حاذق می سازد تا راه حل هایی را برای مشکلات منحصر به فرد به شخص آن ها آزمایش کند؛ این کار به جامعه یاری می‌کند تا تأثیر فوق‌العاده‌ای در جهت تکثیر RHEL داشته باشند و پروژه‌های داخلی Red Hat به CentOS Stream منتقل شوند و به آن‌ها اذن می‌دهد تاکتیک‌ها و بهترین شیوه‌های عملیاتی را اهمیت جامعه بزرگ‌تر به اشتراک بگذارند.

مشخصات سیستم استدلال CentOS:

  • دارای وب سرور Apache(آپاچی) است.
  • پایگاه دیتا آن؛ MariaDB 5.5.x، PostgreSQL 9.2.x می باشد.
  • از زبان های برنامه نویسی: PHP 5.4، Python 2.7، Perl 5.16.3 برخوردار است.
  • سرور سناریو آن؛ org 7.7 می باشد.
  • از مرورگر فایرفاکس ۴۵ پشتیبانی می کند.
  • دفتر مجموعه آن به شکل LibreOffice 4.3.7 می باشد.

پر کاربرد ترین دستورات در سیستم استدلال CentOS

mv: یک دستور حرکت است که کاربران CentOS می توانند از همین دستور به جهت انتقال فولدر از یک مرجع یا دایرکتوری به هر مکان دیگر یا این که تغییر تحول اسم پوشه استفاده کنند.

rmdir: همین فرمان برای حذف دایرکتوری اساسی محتوای موجود در آن استفاده می شود.

touch: همین دستور به شما یاری می کند تا یک پوشه خالی بسازید که به عنوان دستور make file نیز شناخته می شود.

clear:  اگر بخواهید صفحه ترمینال CentOS را پاک کنید؟ از دستور “clear” استعمال کنید.

ls: این دستور محتوای دایرکتوری معلوم شده را فهرست می کند.

sudo yum install <package name>: همین فرمان برای کارگزاری یک پکیج خاص به کارگیری می شود.

sudo yum update: این امر تمام پکیج های نصب شده را به روزرسانی می کند.

locate: این امر به شما در یافتن یک فولدر در فضای ذخیره سازی سیستم امداد می کند.

rm: جهت حذف فولدر ها از این دستوراستفاده می شود.

mkdir: از این فرمان اثرگذار برای تولید پایین شاخه ها و دایرکتوری های تازه استعمال کنید.

cd: همینطور می توانید دایرکتوری را تغییر دهید یا کنترل را به هر پوشه دیگری از دایرکتوری فعلی منتقل کنید.

man: به جهت چاپ کتابچه راهنمای مربوط به هر دستوری، از امر man در ترمینال CentOS خویش به کارگیری کنید.

دانلود نسخه های سیستم عامل CentOS

برای دانلود بدون پول و <

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن
avatar
ایبوک رالی
تاریخ ثبت : 21 خرداد 1401

بهترین مرکز خرید کتاب‌های دیجیتال کدام است؟


avatar
پیستون شاپ
تاریخ ثبت : 27 خرداد 1401

آپشن‌ های بی مصرف خودروهای امروزی


avatar
پیستون شاپ
تاریخ ثبت : 27 خرداد 1401

رنو در بازار ایران


avatar
پیستون شاپ
تاریخ ثبت : 27 خرداد 1401

سریع ترین هاچ بک ها


avatar
پیستون شاپ
تاریخ ثبت : 27 خرداد 1401

شرکت های فولکس واگن


avatar
پیستون شاپ
تاریخ ثبت : 27 خرداد 1401

چند شرکت خودروسازی معروف که ورشکست شدند


avatar
پیستون شاپ
تاریخ ثبت : 27 خرداد 1401

شورولت کامارو


avatar
پیستون شاپ
تاریخ ثبت : 27 خرداد 1401

قدرتمندترین خودروهای جهان


avatar
پیستون شاپ
تاریخ ثبت : 27 خرداد 1401

مزایا و معایب فیات ۵۰۰