اتحادیه اروپا این هفته از پروژه دروازه جهانی خود رونمایی کرد که به عنوان جایگزین اروپایی برای طرح یک کمربند، یک جاده (BRI) چین در نظر گرفته می شود. اما آیا طرح 300 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا تهدیدی جدی برای طرح توسعه پکن است؟
همه راه ابریشم خود را می خواهند. نزدیک به یک دهه پس از پیشنهاد رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، جاده ابریشم جدید، اتحادیه اروپا از الگوی پکن در این هفته با راه اندازی برنامه سرمایه گذاری زیرساختی جاه طلبانه پیروی کرد.
پرتال جهانی، یک طرح هزینه زیرساختی 300 میلیارد یورویی، با هدف تقویت زنجیره تامین و تجارت اتحادیه اروپا در سراسر جهان است.
"جایگزینی برای پول چینی"
در بیانیه مطبوعاتی کمیسیون اروپا که جزئیات ابتکار جدید را در روز چهارشنبه فاش کرد، به چین اشاره ای نشده است. اما دشوار است که دروازه جهانی را به عنوان یک پاسخ اروپایی به ابتکار یک کمربند، یک جاده (BRI)، برنامه وام گسترده چین برای پروژه های زیرساختی حمل و نقل و دیجیتال در نزدیک به 70 کشور جهان، که همچنین حوزه اقتصادی گسترده را گسترش می دهد، نبینیم. . نفوذ.
"این نشان دهنده آغاز دوره رقابتی تر در کمک های توسعه است. کشورهای دریافت کننده اکنون جایگزینی برای پول چین خواهند داشت. اندرو اسمال از صندوق مارشال آلمان در مصاحبه با FRANCE 24 گفت: این به اتحادیه اروپا بستگی دارد که ثابت کند کمک هایش بهتر است.
بروکسل امیدوار است بر تفاوتهای بین راههای تجارت چینی و اروپایی تمرکز کند و از ماهیت تأمین مالی شروع شود. فرانچسکا گیرتی از مؤسسه مطالعات چینی مرکاتور مستقر در برلین در مصاحبه ای با فرانسه گفت: از طرف چینی، ساختارهای تأمین مالی عمدتاً از وام تأمین می شود، در حالی که برنامه اروپایی بر سرمایه گذاری دولتی و خصوصی تکیه خواهد داشت.
اتحادیه اروپا ممکن است در حال عقب نشینی باشد، اما با بودجه ای که شفاف تر و مطلوب تر است، به ویژه برای کشورهای در حال توسعه، به میز مذاکره می آید. منتقدان BRI می گویند وام های چین راهی برای ایجاد وابستگی اقتصادی به پکن در میان کشورهای دریافت کننده است.
تجربه سریلانکا با بندر هامبانتوتا اغلب به عنوان نمونه ای از "تله بدهی" بحث برانگیز چین ذکر می شود که این کشور آسیای جنوبی را مجبور کرد که اکثریت سهام و اجاره 99 ساله بندر را به یک شرکت چینی واگذار کند. وام خود را بازپرداخت نمی کند.
گیرتی گفت، بروکسل همچنین برای تامین مالی "بر اساس ارزش هایی مانند شفافیت، احترام به قانون و شرایط کاری محلی" فشار می آورد. اسمال گفت: «یک بار دیگر، این یک حمله پنهانی به وام های ساخت چین است که متهم به داشتن بندهای سری هستند که همیشه به آنها برتری نسبت به وام گیرنده می دهد.
در نهایت، گلوبال گیتوی قصد دارد نسخه مدرنتری از BRI باشد، با تمرکز بر سرمایهگذاری در پروژههای آیندهگرا و مسئولیتپذیر محیطزیست در بخشهای دیجیتال، مراقبتهای بهداشتی، انرژیهای تجدیدپذیر و سایر بخشها. این برنامه بسیار بیشتر از قرن بیست و یکم از BRI چین به نظر می رسد که عمدتاً جاده ها و راه آهن ها را ساخته یا پل ها و بنادر را بازسازی کرده است.
خیلی دیر یا به موقع؟
آیا این برای ترساندن پکن کافی است؟ لازم نیست. اول از همه، تلاش اروپا برای فروش Global Gateway به عنوان چیزی شبیه نسخه 2.0 BRI این واقعیت را نادیده می گیرد که برنامه چینی نیز به طور قابل توجهی توسعه یافته است.
در ابتدا، درست بود که پکن عمدتاً در زیرساختها در محصولات حملونقل یا تامین هیدروکربنها به چین سرمایهگذاری میکند. اما در سالهای اخیر، جاده ابریشم جدید با اولویتهای جدید شی جین پینگ در انرژیهای تجدیدپذیر یا شبکههای دیجیتال و فناوریهای جدید سازگار شده است.»
دوم، خزانه اتحادیه اروپا به وسعت خزانه چین نیست و پکن تا 1000 میلیارد دلار برای BRI خود هزینه کرده است.
جاناتان هولسلاگ، کارشناس سیاست بینالملل در دانشگاه آزاد بروکسل، در نشریه EUobserver که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت: سرانجام، اروپا با برنامه "خیلی دیر" خود ظاهر می شود.
گیرتی گفت: از زمان راهاندازی راه ابریشم جدید در سال 2013، ابتکار چین به "ماشینی با روغن خوب تبدیل شده است که میتواند به سرعت پول جمع کند. اروپا هنوز نشان نداده است که میتواند همین کار را به این سرعت انجام دهد."
اما گیرتی معتقد نیست که ورود دیرهنگام به اتحادیه اروپا مانعی جدی است. وجهه BRI در طول زمان به دلیل اختلاف نظر در مورد تله بدهی و سایر شرایط پیرامون وام های چین بدتر شده است.
به عبارت دیگر، گلوبال گیتوی و طرح آن برای تأمین مالی شفافتر و قابل احترامتر ممکن است در بهترین زمان برای کشورهایی که به دنبال حفظ نفوذ چین هستند، برسد.
حداقل، برنامه اروپایی می تواند به کشورهای وام گیرنده کارت اضافی در طول مذاکرات آنها با چین ارائه دهد. اسمال گفت: «آنها می توانند با تهدید به انتخاب بودجه اروپایی سعی کنند شرایط بهتری به دست آورند.
آفریقا، هدف منطقی
گیرتی گفت، یکی از مهم ترین آزمون های اثربخشی برنامه اروپا برای مقابله با نفوذ اقتصادی چین "در آفریقا خواهد بود که باید یکی از ذینفعان اصلی این سرمایه گذاری ها باشد."
دوفور گفت: کمیسیون اروپا به بازار آفریقا به عنوان اولویت اشاره نمی کند، "اما منطقی است، زیرا در آنجا است که ورود منابع مالی چینی بیشترین آسیب را به شرکت های اروپایی وارد کرده است که اغلب سهم بازار را از دست می دهند."
دوفور افزود: «اتحادیه اروپا با تقلید کم و بیش از روش چین در انجام کارها، پکن را از یکی از استدلال های مورد علاقه خود در آفریقا محروم می کند: بیان اینکه چین متفاوت از قدرت های استعماری سابق اروپایی عمل می کند.
اروپا در تمایل خود برای تحت الشعاع قرار دادن BRI چین تنها نیست. ایالات متحده همچنین ابتکار خود را بسازید جهان بهتر (B3W) را در نشست G7 در ژوئن اعلام کرد. اسمال گفت: «با ورود جو بایدن به کاخ سفید، شتاب جدیدی برای همکاری های ترانس آتلانتیک بهتر برای مقابله با چین پدید آمده است و این برنامه ها آن را ثابت می کند.
اسمال گفت: ابتکارات جدید جالب هستند زیرا مانند دوره دونالد ترامپ، "اقدامات صرفاً خصمانه و ضد چینی نیستند. آنها برنامه های مثبت تری هستند که سعی دارند جایگزینی برای چین ارائه دهند."
مهمتر از همه، مهم است که اروپا برنامه خاص خود را دارد. دوفور گفت: «این از نظر ارتباطات ضروری است، زیرا این بار پکن نمی تواند بگوید که اتحادیه اروپا تنها واشنگتن را دنبال می کند. به عبارت دیگر، با گلوبال گیتوی، چین در خطر تغییر لحن خود قرار میگیرد، که میخواهد از احساسات ضدآمریکایی در سراسر جهان استفاده کند و نشان میدهد که تنها دو گزینه وجود دارد: مدل آمریکایی یا مدل خودشان.
این مقاله ترجمه ای از اصل به زبان فرانسه است
[ad_2]
مقالات مشابه
- وکیل بپرسید: اگر چین مسئول coronavirus خواهد دعاوی موفق خواهد بود ؟
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- تایگر وودز پدیدار خیریه خود را برای مطابقت با مایکلسون, بردی و منینگ
- پگی فلپس' outsized زندگی در هنر پاسادنا
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- نورکو '80 قسمت 7: معاون می رسد در جنگ تفنگ قبل از فرار سارق مسلح بانک
- چه کسی مبل بادی را می خواهد؟
- معترضان در قزاقستان در درگیری با پلیس با تشدید بحران "کشته شدند".